קבוצת "הארץ" השיקה יוזמה לגיוס תרומות מהמנויים. מדובר במהלך חריג בענף העיתונות המסחרית בישראל, ולפי שעה הוא נועד למטרה נקודתית בלבד – הרחבת מצבת הקוראים המשלמים באמצעות מימון מינויים דיגיטליים לקוראים צעירים. "בשלב הראשון של הפעילות כבר נתנו מינויים דיגיטליים למאות צעירים וצעירות, ומטרתנו היא להגיע תוך שנה ל-10,000 קוראות וקוראים חדשים", כתב המו"ל, עמוס שוקן, במכתב שנשלח למנויי "הארץ".

מנויים שיסכימו לתרום ל"הארץ" במסגרת היוזמה החדשה יזכו לתואר "חברי הארץ". "סכום התמיכה ההתחלתי המומלץ הוא 1,000 שקל, אך ככל שתיתנו יותר, כך נוכל לספק ליותר צעירים גישה לעיתונות ייחודית ומקצועית ההכרחית לקיומה של תרבות דמוקרטית", כתב שוקן למנויים.

במכתב אחר, שפורסם השבוע באתר העיתון, ציין שוקן כי מספר המנויים על המהדורה העברית של "הארץ", הדיגיטלית והמודפסת גם יחד, עומד על כ-110 אלף – לדבריו, הנתון הגבוה ביותר בתולדות "הארץ". עוד הוסיף כי למהדורה המקוונת והמודפסת באנגלית יש כיום כ-24 אלף מנויים.

יוזמת גיוס התרומות של "הארץ" יצאה לדרך במקביל לאירועים לציון 100 שנים להקמת העיתון. "שנת ה-100 היא עבורנו בעיקר שנה של הסתכלות קדימה לעבר עתידו של העיתון", כתב שוקן במכתב שהופץ לתורמים הפוטנציאליים. "ברור לנו שקיומו של 'הארץ' מותנה בהגדלת מספר המנויים בקרב קהל צעיר. הגברנו את הנוכחות שלנו בשטח בשיחות 'הארץ על הבר' ברחבי ישראל, שאליהן נחשפו אלפי אנשים; המשכנו במפגשים של עיתונאים ועיתונאיות באוניברסיטאות ובמכללות, ובשיחות עם תלמידי מכינות ברחבי הארץ.

"כדי להאיץ את ההיכרות עם ערכי 'הארץ' ולחזק את ההבנה שיש ערך לעיתונות מקצועית, וכדי להביא את הדור הבא של הקוראים, החלטנו לחלק מנויי חינם דיגיטליים לצעירים ולצעירות, לתלמידי מכינות, לחיילים, לסטודנטים וסטודנטיות, לחברי תנועות נוער ולתלמידי תיכונים. אנו מבקשים את עזרתכם במימון התוכנית הזו, ואנו נעמיד מול תמיכתכם סכום מקביל, שקל מול שקל".

עמוס שוקן במכתב למנויים: "אנו מבקשים את עזרתכם במימון התוכנית הזו, ואנו נעמיד מול תמיכתכם סכום מקביל, שקל מול שקל"

המהלך של "הארץ" אמנם יוצא דופן – אך בעולם כבר ישנם תקדימים של כלי תקשורת שאימצו מודל הכנסות המשלב פרסומות, דמי מינוי ותרומות. הבולט שבהם הוא העיתון הבריטי "גרדיאן", שמוחזק על-ידי גוף ללא מטרות רווח ומתקיים מפרסומות ומדמי מינוי למהדורת הדפוס – וגם מתורמים קבועים המכונים "חברי גרדיאן".

בהמשך לתוכנית החברים, ב"גרדיאן" החלו בשנים האחרונות גם לגייס כספים מקרנות ומבעלי הון לשם מימון פרויקטים עיתונאיים ספציפיים. התרומות שמגייס העיתון הבריטי נועדו בין היתר כדי להבטיח שהמהדורה המקוונת שלו תישאר פתוחה לכל, ללא חומת תשלום. המהדורה העברית של "הארץ", לעומת זאת, פועלת מאחורי חומת תשלום מאז 2013 (בשנה שלפני לכן הוקמה חומה עבור המהדורה באנגלית).

היוזמה שעליה הכריז שוקן מזכירה מאוד יוזמה של ה"ניו-יורק טיימס", שפונה גם הוא לקוראיו ומציע להם לממן מינויים דיגיטליים לצעירים – במקרה זה תלמידים בבתי-ספר ציבוריים בארצות-הברית. לפי כתבה שפורסמה לאחרונה במגזין מעבדת המדיה ע"ש נימן, העיתון הניו-יורקי הצליח לגייס מ-30 אלף תורמים מימון עבור למעלה מ-3 מיליון מינויים, שערכם מוערך בכ-10 מיליון דולר.

יוזמת גיוס התרומות של "הארץ" היא חלק מאסטרטגיה של הסתמכות מוגברת על הכנסות ממנויים שמקודמת בעיתון בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא הצטמקותם ההדרגתית של תקציבי הפרסום המופנים לעיתונות המודפסת, לצד הקושי של אתרי החדשות להתחרות מול ענקיות הרשת גוגל ופייסבוק על תקציבי הפרסום בזירה המקוונת.

* * *

מכתבו של עמוס שוקן למנויי "הארץ"

מכתבו של עמוס שוקן למנויי "הארץ", יוני 2019