"עתיד ירוק, נקי ובריא, לנו וילדים שלנו", מבטיחה הפרסומת של נובל-אנרג'י, השותפה הבכירה במונופול הגז הטבעי השולט במאגרים שהתגלו מול חופי ישראל. צמצום הפגיעה בסביבה באמצעות שימוש בגז טבעי הוא אחד משלושה עקרונות אופטימיים החוזרים על עצמם בתשדירים הרבים של תאגיד הקידוחים האמריקאי, לצד חיזוק הכלכלה ועצמאות אנרגטית.

ואולם, במקביל לפיזור ההבטחות בנוגע לעתידה הירוק של מדינת ישראל, באחרונה הודתה החברה במסגרת פעילותה בארה"ב באחריותה לדליפה גדולה שגרמה נזק רב לסביבה ולבריאות הציבור. הדליפה לא דווחה כלל בכלי התקשורת בישראל, אף שאין חולק על אחריותה של נובל-אנרג'י לזיהום.

לפני כשלושה חודשים, בחודש אפריל, דיווחה התקשורת האמריקאית על הסדר שנחתם בין חברת נובל-אנרג'י לסוכנות לשמירה על הסביבה בארצות-הברית (EPA), משרד המשפטים ומדינת קולורדו. על-פי ההסדר, בעקבות זיהום חריג שיצרו מתקנים יבשתיים של נובל-אנרג'י מצפון לעיר דנבר, החברה אולצה לשדרג את מערכותיה בהשקעה כוללת של עשרות מיליוני דולרים – כ-60 מיליון דולר, לפי הערכה – והיא תשלם עוד כ-13.5 מיליון דולר כקנס וכתרומה לפרויקטים סביבתיים.

שלושת העקרונות של נובל-אנרג'י, מתוך סרטון תדמית (צילום מסך)

שלושת העקרונות של נובל-אנרג'י, מתוך סרטון תדמית (צילום מסך)

נוסף לכך נעתרו בנובל-אנרג'י לאפשר פיקוח חיצוני על המתקנים שבהם התגלו הכשלים, ולפרסם דו"חות תקופתיים בנושא שיסייעו לחברות אחרות להימנע מגרימת נזקים דומים. ההסדר מפרט באופן מדוקדק כיצד תטפל מעתה נובל-אנרג'י במתקן שבו התגלה הזיהום, ומונה את המערכות החדשות והתיקונים שיהיה עליה להכניס בו.

המתקנים שבהם אירעה הדליפה דומים למתקנים שמפעילה נובל-אנרג'י עם שותפותיה הישראליות מול חופי הארץ. על אף שהתוצר המרכזי המופק במתקן תמר הוא גז טבעי, חברות המונופול מפיקות ממנו ומקידוחים אחרים גם קונדנסט – חומר גלם יקר ערך שלעתים נמצא במצבורי גז, שאותו מוכרות נובל-אנרג'י ושותפותיה לחברות ישראליות.

הדליפה בקולורדו אירעה במתקן שבו מאוחסן חומר הגלם הזה, שאותו מפיקות חברות המונופול מול חופי ישראל. לפי הטענות שעמדו בבסיס ההסדר שאליו הגיעה נובל-אנרג'י בארצות-הברית, החברה כשלה בתכנון והפעלת מכלי אחסון הקונדנסט שלה בקולורדו, דבר שהוביל לפליטה חריגה של מזהמים מסוכנים שלחלקם עלולה להיות השפעה קטלנית על בני-אדם.

מומחי הגז נאלמו

העיתונות הישראלית, כאמור, לא סיקרה את המקרה הזה כלל, הגם שהעובדות עליו נכללות במסמכים רשמיים של ממשלת ארצות-הברית ואף שדווח עליו בתקשורת האמריקאית. גם ערב רב של מומחי גז בלתי תלויים על-פי הגדרתם, המרבים בשנה האחרונה להתראיין בתקשורת ולנפק ניתוחים שלעתים קרובות עולים בקנה אחד עם צורכי נובל-אנרג'י ושותפותיה למונופול, נמנעו מאזכור התקרית החמורה, שתיעודה המפורט והקריא זמין לכל באתר הסוכנות לשמירה על הסביבה של ממשלת ארצות-הברית.

"הניסיון מלמד כי מומחים הקשורים למשק אנרגיה בישראל, ובכלל כל בעלי המקצוע העוסקים בתחום הזה, נחלקים לשלוש קבוצות: אלה שעובדים עם מונופול הגז, אלה שעבדו עם מונופול הגז, ואלה שרוצים לעבוד עם מונופול הגז", אומר עו"ד גלעד ברנע, מומחה למשפט ציבורי והגבלים עסקיים, העוסק בנושאי משק הגז הטבעי בישראל ובין השאר מנהל תביעה ייצוגית נגד המונופול.

עו"ד ברנע, שהתוודע להסדר שנחתם עם נובל-אנרג'י במסגרת עיסוקיו, אינו מופתע מכך שלא נמצא לו זכר בתקשורת הישראלית. "כשמדברים על סיקור או אי-סיקור של מקרים כאלה צריך לזכור שלתאגידים המרכיבים את המונופול יש אמצעים כלכליים כמעט בלתי מוגבלים, כאשר הציבור ומי שמייצג אותו הוא במקרה הטוב דל באמצעים, אם יש לו בכלל אמצעים", הוא אומר. "לכן, ההתעלמות של התקשורת הישראלית מהדליפה בקולורדו אינה צריכה להפתיע".

* * *

לקריאת ההסכם המלא בין נובל-אנרג'י לרשויות בארצות-הברית

להורדת הקובץ (PDF, 5.41MB)