"זהו, ברשת אני כבר לא אוכל לעבוד", אומר מיקי רוזנטל בסרט "שיטת השקשוקה" בעודו מסתכל בתרשים הממפה את השליטה בתקשורת הישראלית. עשור אחר-כך אפשר לקבוע כי רוזנטל, כיום חבר-כנסת, צדק: הוא אכן לא מופיע על המסך של רשת.

רוזנטל מופיע דרך קבע על מסך ערוץ עשר, מקום עבודתו לשעבר, ומופיע תדיר גם בתוכניות היוקרתיות ביותר של השידור הציבורי. ואולם, בדיקת הופעותיו בתוכניות של חברת החדשות, שבה שולטות יחדיו רשת וקשת, מעלה כי שם דמותו פחות בולטת. לעומת זאת, בתוכניות האקטואליה של רשת, שבשליטת עידן עופר ושותפו אודי אנג'ל, הוא נעלם כמעט לחלוטין. משפחת עופר עמדה במוקד "שיטת השקשוקה", הסרט הביקורתי שיצר רוזנטל יחד עם אילן עבודי, ופעלה נמרצות למניעת שידורו.

האם בחברת רשת מנהלים רשימות שחורות של מרואיינים או נושאים שאין להעלות לשידור? מחברת הטלוויזיה נמסר בתגובה, באמצעות הדוברת יעל גאוני כי "רשת מייצרת תוכניות טלוויזיה עבור צופיה על-פי קוד אתי ועל-פי ערכיה. כחברת טלוויזיה, רשת 13 חרטה על דגלה להביא לצופיה את המרואיינים ואת הנושאים המעניינים והאקטואליים ביותר, שנבחנים על בסיס פרמטר אחד – עניין הציבור. כל ניסיון לשייך לבחירת התוכן נושאים לא ענייניים הוא פסול".

אלא שהעובדות לאו דווקא מתיישבות עם ההצהרה של רשת. בשלוש השנים האחרונות, מיולי 2015 ועד אמצע יולי 2018, הופיע רוזנטל 108 פעמים בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר. בתוכניות האקטואליה של חברת החדשות (לשעבר חדשות ערוץ 2), שבה כאמור מחזיקות רשת וקשת יחד, הופיע חבר-הכנסת 72 פעמים. מתוך אותן 72 פעמים, רק הופעה אחת היתה בתוכנית אקטואליה שהופקה באופן עצמאי על-ידי רשת (לעומת 11 פעמים בתוכניות של קשת ו-60 בתוכניות של חברת החדשות).

למעשה, גם ההופעה היחידה של רוזנטל בשלוש השנים האחרונות בתוכנית אקטואליה שהפיקה רשת היתה כמעט אקראית: בנובמבר 2015 עסקה התוכנית "המערכת" בביטוח הסיעודי בישראל, וכללה סינק קצר של ח"כ רוזנטל כשהופיע בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת: "לאנשים האלה המדינה צריכה לשלם כי המדינה אחראית למצבם", אמר שם. מלבד משפט זה לא הופיע רוזנטל כלל בתוכניות האקטואליה של רשת בשלוש השנים האחרונות. רוזנטל, בתגובה לדברים, מסר: "הנתונים מדברים בעד עצמם".

הפעם היחידה שבה נראה ח"כ מיקי רוזנטל על מסך רשת בשלוש השנים האחרונות: צילום אקראי באורך שניות אחדות

בעבר דווח כיצד הסיקור של רשת מושפע מאינטרסים זרים הקשורים לבעלי השליטה בחברה. איתמר ב"ז חשף באתר זה שיחה בין תחקירנית בתוכנית הבוקר של רשת, "העולם הבוקר", לפעילת סביבה שרצתה להעלות בתוכנית את נושא הרחבת בתי-הזיקוק בחיפה, שנמצאים גם הם בשליטת עופר ואנג'ל. "אני מאחלת לך המון בהצלחה", אמרה התחקירנית לפעילת הסביבה, "אין ספק שההזדעקות שלכם היא בצדק וברור שמגיע לזה זמן מסך – אבל את לא תקבלי את זה אצלנו ברשת, בואי נגדיר את זה ככה".

"הבעלים", הסבירה התחקירנית, "זה לא ימצא חן בעיניהם שידברו על בז"ן – בשורה התחתונה. זה פשוט מורכב מאותן משפחות. [...] אלה דברים שהם מעלי, מעל אברי [גלעד, מגיש התוכנית], מעל העורך שלי – זה לא קשור אלינו. [...] זה הון-שלטון. זה הון-שלטון, מותק. זו משפחה שהיא מאוד-מאוד חזקה, ולא הרבה יעלו את זה לשיח הציבורי. [...] בגדול, ככה התקשורת היום בנויה".

גם אז הגיבה רשת, באמצעות הדוברת יעל גאוני, בהכחשה, וטענה כי מדובר בשקר וכי התוכנית מסקרת נושאי סביבה שאינם נוחים לבעלי השליטה. אלא שבדיקת "העין השביעית" העלתה כי לא רק שהתוכנית אינה מרבה לעסוק בזיהום האוויר בחיפה, אלא גם שכשהנושא עולה – הבימה ניתנת שוב ושוב למי שטוענים כי אין להאשים את המפעלים באחריות לזיהום. למעשה, הפעם היחידה שבה הוזכר בתוכנית השם המפורש "משפחת עופר" היתה בהקשר של קביעה שלפיה המשפחה עשתה מאמצים למניעת זיהום מרגע שרכשה את המפעלים.

כמה דוגמאות מייצגות לאופן שבו מטפלת תוכנית הבוקר של רשת בסוגיית הזיהום בחיפה

בדיקה נוספת, שכללה השוואה בין הופעותיו של רוזנטל בתוכניות מתחרות בערוצי הטלוויזיה המובילים, מדגישה את הפערים ביחס שנתנו לו גופי השידור השונים בשנים האחרונות. בתוכנית הבוקר של ערוץ עשר הופיע רוזנטל 15 פעמים, ובתוכניות הבוקר של קשת שבע פעמים. לעומת זאת, בתוכנית "העולם הבוקר" של רשת, בהגשת אברי גלעד, הילה קורח ומיה זיו-וולף, רוזנטל לא הופיע אפילו פעם אחת בשלוש השנים האחרונות.

כך גם בתוכניות רצועת הפרה-פריים: בערוץ עשר הופיע רוזנטל 29 פעמים בשלוש השנים האחרונות, ובתוכניות של חברת החדשות הוא הופיע 24 פעמים. בתוכניות המופקות עצמאית על-ידי רשת באותה רצועת שידור, "שיחת היום" ו"לפני החדשות", לא הופיע רוזנטל אפילו פעם אחת. גם בתוכנית האקטואליה הלילית של רשת, "סוגר עניין", רוזנטל לא הופיע אפילו פעם אחת. ב"היום שהיה" של ערוץ עשר, לשם השוואה, הוא הופיע שלוש פעמים.

במהדורות המרכזיות, הבמה האקטואלית היוקרתית ביותר של חברות החדשות, התמונה דומה: בשלוש השנים האחרונות הופיע רוזנטל 24 פעמים במהדורה של ערוץ עשר, אבל רק 14 פעמים בזו של חברת החדשות.

בשורה התחתונה, אין רצועת שידור אקטואלית אחת שבה הופיע רוזנטל יותר פעמים בתוכנית של חברת החדשות מאשר בתוכנית המקבילה של ערוץ עשר. אף כי בעבר שודרו בחברת החדשות גם כתבות שהיטיבו עם רוזנטל, קשה שלא להגיע למסקנה שהפער אינו מקרי. ייתכן, כמובן, שהפער לא נובע מצנזורה פסולה אלא מקו מערכתי שונה. בחברת החדשות, על כל פנים, מצהירים כי אין איסור להעלות את רוזנטל לשידור, והראיה – עשרות הופעותיו בתוכניות של החברה.

עידן עופר (מימין) ואהוד אנג'ל (צילומים: משה שי)

עידן עופר (מימין) ואהוד אנג'ל, בעלי השליטה בחברת הטלוויזיה רשת (צילומים: משה שי)

השוואה נוספת, הפעם לתוכניות האקטואליה של השידור הציבורי בשלוש השנים האחרונות, מחדדת את המגמה: סך ההופעות של רוזנטל (70) בשידור הציבורי (תחילה במסגרת רשות השידור ובהמשך במסגרת תאגיד השידור הישראלי), דומה לכמות הופעותיו בתוכניות של חברת החדשות, קשת ורשת גם יחד (72).

על רקע זה ראוי להדגיש כי בערוץ 2 ובערוצי רשת וקשת משודרות תוכניות אקטואליה גם בבוקר, ואילו בשידור הציבורי אין תוכניות כאלה – וכי בתשעת החודשים האחרונים רשת וקשת היו מפוצלות, כך שבפועל היו לרוזנטל יותר הזדמנויות להופיע בתוכניותיהן. חשוב מכך, בעוד בחברת החדשות עיקר הופעותיו של רוזנטל היו בתוכניות שוליות יחסית, כגון תוכניות הפרה-פריים והלילה, מחצית מהופעותיו של רוזנטל בשידור הציבורי היו בתוכניות היוקרתיות ביותר.

כך, לדוגמה, במהדורת החדשות המרכזית של השידור הציבורי, "מבט לחדשות" ובהמשך "חדשות הערב", הופיע רוזנטל 30 פעמים בשלוש השנים האחרונות, אפילו יותר מבערוץ עשר. בתוכנית האקטואליה המרכזית של יום שישי בערב, תחילה "יומן" ובהמשך "חדשות השבוע", הופיע רוזנטל חמש פעמים, לעומת שלוש פעמים ב"שישי" של ערוץ עשר – ופעם אחת בלבד ב"אולפן שישי" של רשת וקשת.

בחברת החדשות מפקפקים בתוקף הממצאים. דובר החברה, אלון שני, מסר בתגובה: "אנחנו מתקשים להבין איך ביססתם טענה שיש איסור להזמין את חבר-הכנסת רוזנטל על נתון שלפיו הוא הופיע יותר מחמישים פעם בתוכניות של חברת החדשות".

החשש למעורבות זרה וצנזורה מטעם בעלי השליטה מתחדד כשמדובר בחברת חדשות, שליבת עיסוקה הוא עיתונאי – בניגוד לחברה כמו רשת, המתרכזת בעיקר בבידור ובאקטואליה רכה. בקרוב עשויה החברה להתמזג עם ערוץ עשר ולקבל לרשותה את חברת החדשות של הערוץ. או אז עשויים עופר ואנג'ל להפוך לבעלי השליטה בחברת החדשות של ערוץ עשר. ובעוד שבחברת החדשות (לשעבר חדשות 2) חלקו את השליטה עם בעלי קשת, ייתכן שכאן הם יהיו בעלי השליטה היחידים. לאור מקרים כמו אלו שנחשפו ברשת, אלו חדשות מדאיגות עבור החדשות.

*  *  *

הסרט "שיטת השקשוקה"