משטרת ישראל לא תאפשר לרב-פקד צ', קצינת המשטרה שהעידה כי ניצב רוני ריטמן הטריד אותה מינית, להתראיין לתקשורת. הסיבה: המשטרה טוענת כי אם צ' תתראיין, היא תמתח ביקורת על המשטרה וראשיה. טענה זו נכללה בתשובה של המשטרה לעתירה לבג"ץ שהוגשה על-ידי תאגיד השידור הישראלי.

"כל עוד המשיבה 2 [רב פקד צ'] משרתת שירות פעיל כקצינה במשטרת ישראל", נכתב בתגובת המשטרה, "עמדת המשטרה היא כי אין מקום להתיר לה להתראיין בראיון אשר בהסתברות גבוהה ישמש לניגוח פיקוד משטרת ישראל מצדה, וביחס להליך המשמעתי הננקט בעניינה בפרט".

בעתירה, שהוגשה לבג"ץ לפני כחודשיים באמצעות עורכות-הדין טל ליבליך וליטל רבינוביץ, נטען כי במהלך החודשים האחרונים פנו נציגי התוכנית "סדר יום" לדוברות המשטרה כמה וכמה פעמים בבקשה להעלות לשידור את צ', אולם פעם אחר פעם הפניות נדחו ללא כל נימוק. התוכנית, בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ', עוסקת בהרחבה בפרשת ריטמן, אולם נאלצת לעשות זאת בלי שתוכל להשמיע את קולה של צ'.

"החלטת המשיבה שלא לאפשר קיום ראיון עם רפ"ק צ' גורמת לפגיעה אנושה בחופש המידע ובזרימת המידע לתושבי ישראל", טענו באי-כוח התאגיד. "[...] הלכה למעשה קולה מושתק במשך פרק זמן של למעלה משנתיים, וזכויות היסוד שלה ושל הציבור בכללותו מופקעות", נטען בעתירה.

צ' עצמה הגיבה לעתירת התאגיד והביעה את רצונה להתראיין. באי-כוחה, עורכי-הדין אפרת גלר-ניצן וחי בר-אל, טענו כי "מדובר בפגיעה בחופש הביטוי של קורבן עבירת מין, על אחת כמה וכמה כאשר היא מוצאת עצמה נאלצת להתמודד עם השמצות קשות, הכפשות תדירות אשר אין לדעת מתי יסתיימו, ולה לא ניתנת הזכות להגן על שמה הטוב, לספר על מאבקה ועל צדקת דרכה".

במשטרת ישראל דוחים את הטענות הללו. "יש חשש ממשי שראיון זה ישמש במה לניגוח פיקוד המשטרה שאליו היא כפופה ולהצפת עימותים פנימיים", טען בשם המשטרה עו"ד יונתן ברמן, סגן בכיר במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

המשטרה מדגישה בתשובתה לבג"ץ כי בפקודת "הדוברות במשטרת ישראל", שיצאה על-ידי מפכ"ל המשטרה כבר בשנת 1986, נכתב במפורש כי ראיונות אישיים עם אנשי משטרה יאושרו רק אם יהיה בהם עניין למשטרה, ולא יאושרו אם יהיה בהם כדי לפגוע בעבודת המשטרה. עוד מובהר בתגובת המשטרה כי לפי נוהל אגף משאבי אנוש, על ראש מחלקת המשמעת במשטרה לשקול האם השתתפותו של שוטר בראיון צפויה להשפיע השפעה כלשהי על תדמית המשטרה בעיני הציבור. אם הראיון צפוי לפגוע בתדמית, אסור לו לאשרו.

"שמירה על תדמית המשטרה היא מרכיב מרכזי בשמירה על אמון הציבור במשטרה", נכתב בתגובה. לכן, "כעניין של מדיניות כללית, משטרת ישראל אינה נוהגת לאשר לאנשי משטרה לקיים ראיונות עיתונאיים מקום בו קיים חשש שהראיון עלול לשמש במה להצגת עימותים פנים ארגוניים, קל וחומר על רקע הליכים פנימיים לבירורם".

ביחס לקצינה צ', טוענת המשטרה, "קיים חשש ממשי המבוסס היטב בעובדות המקרה כי הראיון עלול לשמש במה להצגת עימותים קשים בין המשיבה 2 [רב-פקד צ'] לבין גורמים שונים במשטרה, ובפרט, מפכ"ל המשטרה". לדברי המשטרה, הגרסה של צ' ממילא כבר זכתה לפרסום רב, במסגרת ההליכים המשפטיים שבהם נקטה נגד המשטרה.

"מהתבטאויות עבר של בא-כוח המשיבה 2 ואחרים בסביבתה, כפי שפורסמו בכלי התקשורת ובמסגרת הליכים משפטיים, נלמד החשש המבוסס שלפיו הראיון המבוקש ישמש לא רק להצגת גרסתה בנוגע לעבירות המין שלכאורה בוצעו כלפיה על-ידי ריטמן, כפי שמצוין בעתירה, אלא כאמצעי לניגוח פיקוד המשטרה בהקשרים שונים, ובפרט בכל הנוגע לדין המשמעתי שננקט כלפיה", נכתב בתגובת המשטרה.

בנוסף טוענת המשטרה כי ההליך המשמעתי נגד צ' עודנו מתנהל, ועל כן ראיון עמה עלול לפגוע בו ו"להשפיע על עדים שעתידים להעיד במסגרתו". צ', נזכיר, טענה בתגובתה לעתירה כי ההליך המשמעתי מתנהל זה תקופה ארוכה ואין לו "צפי סיום נראה לעין בשנים הקרובות".

בלי קשר לפקודות המשטרה והחשש ממה שתאמר צ' בראיון, במשטרה טוענים כי יש לדחות את העתירה על הסף משום שבשנתיים וחצי האחרונות לא התקבלה פנייה מצד צ' עצמה להתראיין, אלא רק מצד כלי תקשורת, ומשום שהיא עצמה אינה מגישת העתירה הנוכחית. לפי המשטרה, על צ' להגיש בקשה חדשה להתראיין, ואחרי שזו תידחה עליה לפנות ראשית כל לבית-הדין האזורי לעבודה.

3843/18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1021KB)