אחרי התביעות הייצוגיות שהוגשו בגין פרסום סמוי נגד ynet ו"דה-מרקר", לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב–יפו הוגשה אתמול בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת וואלה! תקשורת בע"מ, מפעילת אתר "וואלה". בלב התביעה, בסך עשרות מיליוני שקלים, עומדת הטענה כי אתר "וואלה" מרמה ומטעה את הציבור כשהוא מפרסם תוכן ממומן בלי כל גילוי נאות, או בליווי גילוי שאינו נאות דיו, וזאת במטרה להגדיל את רווחיו.

"הנתבעת, למעשה, באופן מכוון ובזדון מפעילה מדיניות של פרסום סמוי במסווה של תוכן עיתונאי לגיטימי, ובכך גורמת למבקרי האתר והאפליקציה אותה היא מפעילה 'להקליק' על תוכן זה על מנת לצרוך אותו, וזאת תוך הטעייתו", נטען בפתח התביעה.

"'בזכות' מדיניות פסולה זו משיאה הנתבעת את רווחיה (האדירים ממילא) לאין שיעור, וזאת כאשר המפרסמים מסכימים לשלם לנתבעת סכומי כסף גבוהים יותר ככל שהאחרונה תשווה נופך אמין יותר לפרסום, קרי יותר חדשותי-עיתונאי אובייקטיבי ופחות פרסומי, וכל זאת תוך הטעיית הצרכנים ועל חשבונם".

התביעה הוגשה בשם סיון בצרי, בת זוגו של עורך-הדין רועי בכר, שמשמש כבא-כוחה. עו"ד בכר מתבסס בתביעתו בין היתר על כתבה שפורסמה לאחרונה באתר זה, ולפיה מחקרים שנעשו בישראל ובעולם מעלים כי לביטויים כגון "בשיתוף" או "תוכן שיווקי" אין כמעט השפעה על היכולת של הציבור לזהות תוכן ממומן. לדברי עו"ד בכר, המצב ב"וואלה" כה גרוע ש"בכל רגע נתון ישנן הן באתר והן באפליקציה עשרות רבות של פרסומים סמויים ללא כל גילוי נאות נדרש".

מנכ"ל "וואלה", אילן ישועה (צילום: דוברות "וואלה")

מנכ"ל "וואלה", אילן ישועה (צילום: דוברות "וואלה")

בתביעה מוזכרות כמה דוגמאות לפרסומים שכאלה: ידיעת נדל"ן, שלדברי עו"ד בכר היא "כתבה פרסומית במסווה של כתבה עיתונאית" ללא כל גילוי נאות; ידיעה בנושא לימודים, שלדבריו היתה "כתבה פרסומית" אך לא כללה "כל גילוי נאות בעמוד הראשי של האתר"; וידיעת נדל"ן שלדבריו היתה ידיעה פרסומית אך גם היא הופיעה בעמוד הראשי של האתר ללא כל גילוי נאות. לפי התביעה, המתחרים של "וואלה", ובהם האתרים mako ו"הארץ", "נוקטים בדרך הוגנת יותר עם צרכניהם" באופן שבו הם מבדילים בין תוכן מערכתי לפרסומי.

"בסופו של דבר", נטען בתביעה, "צרכני הנתבעת עומדים מול שוקת שבורה, כאשר הנתבעת מטעה אותם להניח כי הידיעה שקראו היא עיתונאית אובייקטיבית והם מייחסים לה אמינות עיתונאית, וכלל לא מודעים לכך שהמדובר בכתבה מוטה ופרסומית". עו"ד בכר טוען כי אתר "וואלה" מפר את חוק הגנת הצרכן וכן את תקנון האתיקה העיתונאית, ודורש פיצוי בסך 300 שקל לכל אחד משני מיליון גולשי "וואלה" שלדבריו נפגעו מהתנהלות האתר. בסך הכל דורש עו"ד בכר פיצויים בסך 60 מיליון שקל.

1650-05-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 4.87MB)