ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל ביום חמישי האחרון סשן שאלות ותשובות עם גולשים בפייסבוק, באמצעות האפליקציה Facebook Mentions, שכל אחד יכול להוריד, אך השימוש בה אפשרי רק למי שפייסבוק מגדירה כראוי לכך. כן, כן, פייסבוק מחליטה מי יוכל לנהל אצלה שיח וידיאו אישי, ומסייעת בכך לדמות הנבחרת על-ידיה לעקוף את כלי התקשורת הממוסדים (השאלה מה פייסבוק מרוויחה בתמורה שווה דיון, אבל בהזדמנות אחרת).

כשנבחרי פייסבוק הם דוגמן או ספורטאית, זו אולי לא צרה גדולה, אך כשראש הממשלה מקריא שאלה של גולש שאינו נראה על המסך, ואז משיב עליה, יש בעיה.

הנה דוגמה חיה. נתניהו קורא ממסך הלפטופ שעל שולחנו: "האם ההון העצום שלטענתך יזרום ממתווה הגז ישפיע לטובה על מחירי הדיור בישראל?", ומיד משיב: "גבריאל, זה לא לטענתי. אין שום ספק שיזרמו מיליארדים רבים לקופת המדינה... וזה ברכה גדולה למדינת ישראל. ולא סתם נאבקתי כדי להעביר את מתווה הגז", הוא מתלהט, "אחרת הגז היה נשאר באדמה ולא היינו מקבלים כלום...".

הגולש גבריאל אינו יכול לשאול שאלת המשך ולהטיל ספק בדברים הנחרצים והחד-צדדיים. האפליקציה הסלקטיבית מאפשרת לראש הממשלה לא רק לבחור שאלות שעליהן יענה, או אפילו "להזמין" כאלה, אלא בעיקר לדלג מעל ראשי העיתונאים המקצועיים ולהפיץ את מסריו ללא ערעור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מראיין את עצמו בפייסבוק (צילום מסך)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מראיין את עצמו בפייסבוק (צילום מסך)

במאי הקולנוע פדרו אלמודובר פרסם בספר "פאטי דיפוזיה וטקסטים אחרים" (הוצאת בבל), טקסט שנקרא "ראיון עם עצמי 1984". בפתיחת הטקסט מודה אלמודובר שהוא מעוניין לקדם את סרטו החדש, ו"כדי להשיג את המטרה הזו", הוא כותב, "בחרתי באמצעי של ראיון עצמי [...] במדריד יש עכשיו תקופה של אגו טריפ, ואני לא אהיה יוצא מהכלל. אם מישהו צריך לכתוב עלי, אני מעדיף שזה יהיה אני". נתניהו חייב לו חיבוק.

בשידור החי של ראש הממשלה צפו 83 אלף איש, אך מכיוון ש"הראיון עם עצמי" נשאר זמין בדף הפייסבוק, ואף הוצמד לראשו, בבוקר יום שישי עמד מניין הצופים על 122 אלף איש; 12 אלף עשו לייק, 937 שיתפו ו-9,381 הגיבו. לא מפתיע שנתניהו מבטיח שיקיים שיחות כאלה אחת לחודש. אם מישהו עוטף אותך בנוצות, לא תרוץ להתגלגל בזפת.

פרסומת לאפליקציה

פרסומת לאפליקציה