שני עדים שהופיעו אתמול (ג') בפני בית-משפט השלום בירושלים חיזקו טענה עובדתית שהעלתה שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, בתביעת מיליון השקלים שהגישה נגד העיתונאי בן כספית. לנוכח תוכנן של העדויות הציעה השופטת בתיק, מיכל שרביט, לשקול שלא לזמן לעדות את בני הזוג שרה ובנימין נתניהו – שניים מכעשרה עדים נוספים שעורך-דינו של כספית ביקש לחקור בפני בית-המשפט.

התביעה של נתניהו הוגשה בינואר 2010, שלושה ימים בלבד לאחר פרסומה של כתבה רחבת היקף על ראש הממשלה ורעייתו בגליון סוף השבוע של "מעריב". "ראש הממשלה: שרה נתניהו", חרצה הכותרת. "היא משפיעה על יחסו של ראש הממשלה לשריו, משנה תוכניות שביבי עשה עם אנשיו. הדבר העצוב הוא שכולם בסביבה של ביבי יודעים את זה, מראשון השרים ועד אחרון היועצים. אולי הגיע הזמן להחליף בין ביבי לשרה באופן רשמי?", נכתב בכותרת המשנה.

בכתבה עצמה הובא שלל של סיפורים ותקריות שלגרסת כספית חיזקו את התיזה על שתלטנותה של שרה נתניהו. אף על-פי כן, בתביעה שהגישה נתניהו מושם דגש על שתי טענות עיקריות: האחת כללית – ש"מעריב" וכספית "שפכו את דמה" ויצרו לה "תדמית של אשה חסרת לב"; והשנייה, שנעשה לה עוול בכך שייחסו לה את פיטוריו של החצרן במעון ראש הממשלה, אב שכול שעלה מברית-המועצות ושהמשיך בעבודתו למרות שכבר מזמן עבר את גיל היציאה לפנסיה. לטענת נתניהו, החצרן מעולם לא פוטר – ובטח שלא בהוראתה. כמו כן טענה נתניהו כי כספית לא פנה אליה כדי שתגיב על הדברים.

לטענת כספית, מדובר בתביעת השתקה שנועדה להעניש אותו על הגילויים ועל דברי הביקורת החריפים שהוא מפרסם בשנים האחרונות על אשת ראש הממשלה. העובדה שנתניהו בחרה לא לתבוע אותו על רוב המידע שנכלל בכתבה – אלא רק על הפרט המשני בנוגע לחצרן – מוכיחה לטענתו כי יש ממש בדברים שפרסם. באשר לחצרן, כתב כספית בתצהיר שהגיש לבית-המשפט – עבודתו במעון הרשמי אכן הופסקה בהוראת שרה נתניהו.

בן כספית בבית-משפט השלום בירושלים, 7.6.16 (צילום: איתמר ב"ז)

בן כספית בבית-משפט השלום בירושלים, 7.6.16 (צילום: איתמר ב"ז)

בדיון שהתקיים אתמול באולם הקטן של השופטת שרביט לא נידונו תדמיתה של נתניהו ושלל הפרשיות שבהן נקשרה. רוב הדיון נסוב סביב תנאי העסקתו של החצרן והגרסאות הסותרות לגבי פיטוריו – שהיו או לא היו. לשם כך התייצב לעדות החצרן עצמו, מנשה קוזוקין.

בגיל 83, כשלראשו כובע חאקי רחב שוליים, נשען קוזוקין על דוכן העדים והיטה אוזן לכיוונה של מתורגמנית דוברת רוסית. עורך-דינו של כספית, עמית דולב, העלה בפניו רצף של שאלות על תנאי העסקתו ועל חייו האישיים.

בשלב מסוים, בתשובה לשאלותיו של עורך-הדין, אמר קוזוקין כי הוא מתקשה בקריאה בעברית, והודה שלא קרא את התצהיר הקצר שעליו הוחתם על-ידי אחד מעורכי-דינה של נתניהו, מיכאל ראבילו. בעדותו אישרר את תוכן התצהיר: הוא עובד כחצרן במעון ראש הממשלה מתקופת כהונתו של אריאל שרון ועד עצם היום הזה, וללא הפסקה. למעשה, טען עוד, כלל לא היה ידוע לו על כוונה כלשהי להחליפו או להזיזו מהתפקיד.

בכתבה של כספית, לעומת זאת, נטען כי החצרן "הודח", ובעמוד השער של "מעריב" אף נכתב שהוא פוטר והושתק. כך גם טען כספית בתצהירו, שבו ציין כי התבסס על כמה מקורות חסויים ועל פרסומים קודמים ב"ידיעות אחרונות" – שבגינם לא הוגשה תביעה. כך טען גם מני נפתלי, אב הבית לשעבר, שהגיש תצהיר מטעם ההגנה ובו ציין כי קוזוקין בעצמו סיפר לו על ההוראה להפסיק את עבודתו.

העד השני שנחקר אתמול הוא אמנון בן-עמי, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, שב-2010 כיהן כמשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה והיה אחראי בין היתר על עובדי המעון. בן-עמי סיפק גרסת ביניים. לדבריו, הוא זוכר שבשנה הראשונה לכהונתו השנייה של נתניהו דווקא פנה אליו אדם – אב הבית לשעבר דודו צבאג או הסמנכ"ל עזרא סיידוף – וסיפר לו על "אפשרות שמר קוזוקין לא יעבוד בבית ראש הממשלה". לנוכח הגיל והרקע האישי של קוזוקין, אמר בן-עמי, החליט שאם אכן יועבר החצרן מתפקידו – ימצא לו תפקיד אחר במשרד ראש הממשלה.

עו"ד דולב שאל את בן-עמי האם נאמר לו שבני הזוג נתניהו הם אלה הרוצים להזיז את קוזוקין מתפקידו. על כך ענה בן-עמי שאינו זוכר. לדברי בן-עמי, הוא גם אינו זוכר אם בסופו של דבר הועבר החצרן לעבוד במשרד ראש הממשלה כפי שתוכנן – ולו לתקופה קצרה.

נאמר זאת בזהירות

השופטת שרביט, בדברים שנאמרו מחוץ לפרוטוקול בתום שמיעת העדויות, נטתה לקבל את הגרסה שלפיה אם היתה כוונה להזיז את החצרן מתפקידו – הוא עצמו אכן לא ידע מכך. לפיכך, הציעה לשקול את צמצום רשימת העדים שזומנו לבית-המשפט לשלושה: צבאג, סיידוף ויוסי לוי, שכיהן כיועץ התקשורת של ראש הממשלה, ושכתב "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר הצהיר כי היה מי שמסר חלק מהמידע שפורסם בעניין עובדי המעון ב"ידיעות אחרונות". אחרי שיעידו שלושת אלה, כך עלה מדבריה, ניתן יהיה להחליט אם להעיד גם את שאר עדי ההגנה, ובהם בני הזוג נתניהו.

עו"ד דולב הביע התנגדות. "עזרא סיידוף, כולם יודעים שהוא איש של ראש הממשלה", אמר, ונענה בהסתייגות מצד עו"ד דוד שמרון, שייצג בדיון את נתניהו יחד עם עו"ד ראבילו. לדברי עורך-דינו של כספית, אם העדים שציינה השופטת יגידו דברים "לא נוחים" מבחינתו, הוא יסיק שהדברים נאמרו משום שהם חוששים מתגובתו של ראש הממשלה.

עו"ד דוד שמרון בבית-משפט השלום בירושלים, 7.6.16 (צילום: איתמר ב"ז)

עו"ד דוד שמרון בבית-משפט השלום בירושלים, 7.6.16 (צילום: איתמר ב"ז)

"גבירתי, האמת היא הפוכה", אמר לשופטת עו"ד ראבילו. "היום אנשים מפחדים להיות בעד ראש הממשלה. הם מפחדים מהתקשורת".

לדברי השופטת שרביט, בשלב זה לא הובאו ראיות לכך ששרה או בנימין נתניהו קשורים באופן ישיר לכוונה להזיז את קוזוקין מתפקידו כחצרן. "נכון לרגע הזה, ואני אומרת את זה בזהירות, יש איזשהו קושי לקשור את הכוונה הזאת לבני הזוג נתניהו", אמרה בהקשר זה לכספית ולעורך-דינו.

"אני לא יודעת אם תצליחו להראות שהפנייה של צבאג או סיידוף, או שניהם, אל מר בן-עמי, היתה בקשר לפנייה של מאן דהוא אחר. נצטרך לברר את זה. אבל אם אני צריכה לתת הכרעה עכשיו, יש לכם קושי בעניין הזה", אמרה.

זמן לא רב לפני כן, באחת ההפסקות, הפשיר לרגע המתח באולם. עורכת-הדין המייצגת את משרד ראש הממשלה בתיק, מירית סביון, ניצלה את צאתה של השופטת כדי לשאול את עו"ד ראבילו מה דעתו על דמותו כפי שהוצגה כמה ימים לפני כן בתוכנית "ארץ נהדרת". עו"ד שמרון התנדב לענות במקומו: "זה לא הדמות שלו, הם לא מכירים אותו מספיק, החיקוי לא מוצלח. החיקוי של וינרוט היה טוב, יוסי [כהן] גם כן לא ממש, אבל אצל מיכאל הם פספסו את הדמות".

"והחיקוי של שרה?", שאל אחד הנוכחים על הדמות בגילומה של עלמה זק.

"היא עושה אותה מעולה, חבל על הזמן", אמרה עו"ד סביון.

"היא משחקת טוב הבחורה הזאת", הסכים עו"ד שמרון. "בתור קריקטורה, זו קריקטורה טובה. מבחינת תפיסת העולם – נשאיר אותה לאירוע אחר. אבל המשחק טוב. השחקנית טובה. הם קלטו אותה".

ת"א 1835-10

המערכון ב"ארץ נהדרת"