חברת פייסבוק סוחטת את אתרי התוכן כדי שיעבירו אל הרשת החברתית את תכניהם, כך טען אתמול מנכ"ל ועורך mako אורי רוזן בדיון שנערך במסגרת כנס DIGIT במרכז הבינתחומי בהרצליה.

הדיון, בהנחיית דרור גלוברמן ובהשתתפות המשנה לעורך "וואלה" אודי הירש, מנכ"לית חברת Web Done מיכל שרייבר ופרופ' יאיר עמיחי-המבורגר מבית הספר לתקשורת של המרכז הבינתחומי, עסק ברובו בדרכים שבהן אתרי תוכן מפתים את הגולשים להקליק על כותרות הידיעות שלהם. בשלב מסוים התמקדה השיחה ביחסי הכוחות שבין אתרי התוכן הגדולים לרשתות החברתיות.

לדברי רוזן, כבר כיום מקור כ-40% מסך הכניסות לאתר mako ברשת החברתית פייסבוק ובמנוע החיפוש גוגל, אולם ברשת החברתית מנסים להגדיל עוד יותר את הרווח שהם עושים על חשבון יצרני התוכן.

"זה נכון שפייסבוק וגוגל הם שני ענקים, אבל צריך לזכור שהם לא מייצרים תוכן, וגם הציבור לא באמת מייצר תוכן", אמר רוזן. "בסופו של דבר כל האקו-סיסטם הזה חי על יצרני התוכן. על מה מדברים בפייסבוק? מה מחפשים בגוגל? את מה שאנחנו יצרני התוכן מייצרים". לדבריו, "כרגע יש חוסר שיווי משקל מחפיר, שבו מי שמייצר את התוכן מקבל חלק הרבה יותר מדי קטן מהכסף".

פרופ' עמיחי-המבורגר ציין כי דווקא לאחרונה התהדק שיתוף הפעולה בין יצרני התוכן לרשת החברתית, עם השקת "אינסטנט ארטיקלס" של חברת פייסבוק. מיזם זה מאפשר להציג את התוכן של ידיעות חדשותיות במלואן בתוך אפליקציית המובייל של פייסבוק, במראה המזכיר את זה של האתר ממנו נשאבה הידיעה. המו"לים מקבלים חלק מהכנסות הפרסום, ונהנים מבולטות רבה יותר ברשת החברתית. הרשת זוכה כמובן בתכנים המלאים עצמם.

אורי רוזן ואודי הירש, כנס DIGIT 2016 (צילום: קובי אליהו)

אורי רוזן ואודי הירש, כנס DIGIT 2016 (צילום: קובי אליהו)

אתר "הארץ" הכריז השבוע על הצטרפותו למיזם והתהדר בכך שהוא הולך בדרכם של ה"ניו-יורק טיימס" וה"גרדיאן". "אנחנו מאמינים בלהיות במקום שבו נמצאים המשתמשים", מסר עם ההכרזה על שיתוף הפעולה סמנכ"ל הדיגיטל של קבוצת הארץ ליאור קודנר, "ולרשת החברתית נכנסים מדי יום 3 מיליון ישראלים, שאותם נרצה לחשוף לתכנים האיכותיים שיש ל'הארץ' להציע".

רוזן, לעומת זאת, רואה את הדברים אחרת. לדבריו, במיזם זה מנצלת פייסבוק את אתרי התוכן באופן "עוד יותר עמוק", שכן "פייסבוק לא היו פייסבוק בלי אתרי התוכן" ואילו "אתרי התוכן יכולים להיות אתרי תוכן בלי פייסבוק".

מנכ"ל ועורך mako טען כי "אינסטנט ארטיקלס זה סוג של סחיטה באיומים מצד פייסבוק לכלי התקשורת. חלק כבר נסחטו, 'הארץ' הם הראשונים שהצטרפו בישראל, בחו"ל יש כאלה שהצטרפו וכאלה שלא".

רוזן חזה כי בסופו של דבר תתהפך המגמה והכוח (והכסף) יחזור אל יצרני התוכן. "הם [פייסבוק, א"פ] אכן עושים את הסחיטה הזו ולוקחים עוד ועוד מהכסף", אמר, "אבל תהיה איזושהי נקודה, יהיה קו פרשת מים, מה שנקרא 'אי אפשר להרעיב את העגל עוד ועוד', באיזשהו שלב הוא ימות, ואז נראה תנועה שכנגד".