לפני כשלושה שבועות נענה יואל צור, סגן נשיא בית-המשפט לעניינים מקומיים במעלה-אדומים, לבקשת חברת מעלה-ניוז בע"מ, והוציא תחת ידו צו ביניים חריג. השופט צור חייב את עיריית מעלה-אדומים לפרסם באופן שוויוני בשני המקומונים היוצאים לאור בעיר – "מעלה אדומים", מקומון חדש יחסית היוצא לאור מטעם חברת מעלה-ניוז, ו"זמן מעלה", מקומון ותיק היוצא לאור מטעם חברת זיגדון-תקשורת.

החלטת השופט נבעה ממצב עניינים יוצא מגדר הרגיל שנוצר בעיר בשנתיים האחרונות: שני המקומונים מופצים חינם ומחולקים ישירות לתיבות הדואר של תושבי העיר. העירייה, מצדה, משקיעה מדי שנה מאות אלפי שקלים בפרסום בעיתונות המקומית המודפסת. אך בעוד שרוב הסכום מועבר למקומון אחד, האחר אינו זוכה לנתח מהתקציב.

חרם על עיתון מקומי על-ידי העירייה שהוא מסקר, אם אכן בכך מדובר במעלה-אדומים, אינו אירוע תקדימי. אחד המקרים הנודעים היה זה של עיתון "כל העיר" הירושלמי, שנלחם מלחמת חורמה בראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט. בתגובה לסיקור הביקורתי יצא אולמרט להתקפה גלויה על העיתון ואנשיו, שבין היתר כללה גם חרם מודעות. באותה תקופה טענו דוברי העירייה כי אין מדובר בחרם פוליטי או באמצעי להפעלת לחץ על עורכי העיתון, אלא בהחלטה שנבעה משיקולים עסקיים של עלות מול תועלת הפרסום. כיום, בעיריית מעלה-אדומים, הגרסה שונה. שם טוענים כי העיתון שאין הם מפרסמים בו אינו עיתון של ממש, אלא שופר פוליטי, המשרת את מתנגדי ראש העירייה באופן בוטה.

ראש עיריית מעלה-אדומים בני כשריאל (צילום: פלאש 90)

ראש עיריית מעלה-אדומים בני כשריאל (צילום: פלאש 90)

ברקע האפליה במעלה-אדומים, עימות גלוי שפרץ עם צאתו לאור של המקומון החדש. העיתון "מעלה אדומים" צץ זמן קצר יחסית לפני הבחירות האחרונות לראשות העירייה, והרבה לבקר את ראש העירייה הוותיק, בני כשריאל. מנגד, המקומון הוותיק "זמן מעלה" תמך באופן מסורתי בכשריאל לאורך השנים. עוד לפני שהתקיימו הבחירות לראשות העירייה התלוננו בעיתון "מעלה אדומים" על מה שהגדירו "חרם מודעות" שהטילה עליהם העירייה. בעירייה לא הכחישו את חד-הצדדיות בחלוקת תקציב הפרסום, אך הסבירו כי "מעלה אדומים" שם לעצמו למטרה להפיל את ראש העירייה, וכי ממילא תקציב הפרסום נקבע מראש, לפני צאתו לאור.

אלא שמאז חלפו חודשים ארוכים, ראש העירייה נבחר מחדש, הסיעה שבה תמך עיתון "מעלה אדומים" הכניסה אף היא נציגים למועצה, שנת תקציב אחת הוחלפה באחרת, והעירייה לא שינתה את גישתה. בחודש נובמבר האחרון הגישה חברת מעלה-ניוז בע"מ, באמצעות עורכי-הדין ד"ר אבי וינרוט ואמיר לוקשינסקי-גל, עתירה לבית-המשפט לעניינים מקומיים בטענה לאפליה לרעה. על-פי העתירה, מתוך תקציב פרסום בסך כ-280 אלף שקל בשנה, כ-230 אלף שקל מגיעים לעיתון "זמן מעלה" ואף לא שקל אחד לעיתון "מעלה אדומים". עוד נטען כי העירייה מפירה את דיני המכרזים ועליה לערוך מכרז כדין לתקציב המיועד לפרסום בעיתונות המודפסת.

בעקבות העתירה (אף כי לטענת העירייה, בלא כל קשר להכרעה בה), פורסם בתחילת חודש מרץ מכרז לפרסומי העירייה בעיתונות המקומית. חברת מעלה-ניוז בע"מ קבלה נגד המכרז בטענה שנתפר למידותיו של העיתון המתחרה. אחד הסעיפים בו, למשל, חייב את עורך המקומון להיות "בעל ניסיון מוכח של שלוש שנים לפחות בעריכת מקומון, ומתוכן שנה אחת לפחות במקומון המשתתף במכרז", תנאי שרק עורך "זמן מעלה" עומד בו. עוד נטען כי שניים מחברי ועדת המכרזים הם "חברים אישיים" של בעל העיתון המתחרה, משה זיגדון (דובר העירייה, חיזקי זיסמן, טוען כי היחסים בין חברי המועצה לבעלי "זמן מעלה" מקצועיים ולכל היותר ידידותיים, כפי שניתן היה לצפות מאנשים העובדים זה מול זה במשך שנים).

בית-המשפט, כאמור, נענה לבקשת חברת מעלה-ניוז, הקפיא את המכרז וחייב את העירייה באמצעות צו ביניים לפרסם באופן שוויוני בשני המקומונים עד למתן החלטה סופית בנידון. יש להדגיש כי אין מדובר בפסק דין לאחר דיון ממצה במצב העניינים, אלא בצו ביניים שניתן עד לסיכומו של דיון משפטי בסוגיה.

העירייה, באמצעות עו"ד גלעד רוגל, ביקשה לעכב את ביצוע הצווים, אך בקשתה נדחתה והיא חויבה בתשלום הוצאות משפט. במקביל הוגשה בקשה לערעור (בבית-המשפט לעניינים מקומיים של ערכאות ערעור), בדרישה לעכב את החלטת בית-המשפט לעניינים מקומיים. אתמול החליטה השופטת שדנה בבקשה לדחותה מטעמים טכניים ובלי להתייחס לטענות העקרוניות של הצדדים.

נכון לעכשיו צווי הביניים בתוקף, ולעירייה אין ברירה אלא לפרסם בשני העיתונים באופן שווה. העירייה אמנם טענה כי היא אינה יכולה להוסיף לתקציב הפרסום הקבוע שלה פרסום בעיתון נוסף, מהלך המצריך את אישור מועצת העירייה, אך בחברת מעלה-ניוז הסכימו לפרסם את מודעות העירייה בלא גביית תשלום, לפנים משורת הדין. כך אירע שבשבוע שעבר, כשנתיים לאחר שבא לעולם, הופיעו לראשונה גם בעיתון "זמן מעלה" וגם בעיתון "מעלה אדומים" מודעות מטעם העירייה על אירועי יום הזיכרון וחגיגות יום העצמאות. עיתון אחד פירסם את המודעות בתשלום, ואילו האחר בחינם.

לדברי אהרון שפירא, מנכ"ל חברת מעלה-ניוז, עדיין לא הועברו לו המודעות שאמורות להופיע השבוע בעיתונו, בתשלום. ככל הנראה הן גם לא יועברו. כדי לעמוד בתנאי הצו שהוציא בית-המשפט, אומר שפירא, בעירייה עשויים להחליט להפסיק את הפרסום בשני העיתונים גם יחד. גם זה יחס שוויוני, כמובן, אבל בעיני שפירא גישה כזו תותיר את סימן השאלה מעל הנעשה בכספי תקציב הפרסום. "נעשה פה צעד גדול לטובת הדמוקרטיה", הוא אומר על צו הביניים של השופט. "צריך לזכור שמדובר בכספי ציבור ולא בכסף אישי".

משה זיגדון סירב להגיב בטענה כי הוא אינו צד בסיפור.

עוד על מלחמת המקומונים במעלה-אדומים

אדומים, שחורים וירוקים / שירה אימרגליק
עיתון אחד טוען כי המתחרה מאתרג את ראש העיר, השני טוען כי הוא רודף אותו. ברקע: מו"ל מסתורי, איום אפשרי על הסטטוס-קוו הדתי-חילוני במעלה-אדומים ותקציב פרסום עירוני שמכיר רק לקוח אחד