"מיליוני ש' מחו"ל – להגדיל הצבעת השמאל והערבים" היא הכותרת הראשית של "ישראל היום", הממומן במיליוני ש' מחו"ל, ציטוט מתוך ראיון שהעניק לעיתון ראש הממשלה בנימין נתניהו. לא סכנת הגרעין האיראני, לא הפולמוס סביב הנאום בקונגרס, לא ביקורת על הרצוג או לבני. מכל האמירות של נתניהו בראיון לשלמה צזנה ומתי טוכפלד, בחר עורך "ישראל היום" להתמקד (באופן עצמאי ובלי כל קשר למועמד לראשות הממשלה בנימין נתניהו) באזהרה מפני שיעור הצבעה גבוה של שמאלנים וערבים.

הציטוט שבכותרת הראשית של העיתון, שהופץ הבוקר בלמעלה מחצי מיליון עותקים, מתמצת תשובה ארוכה שהעניק ראש הממשלה לשאלה על האפשרות שהרצוג ולבני יהפכו להיות ראשי ממשלה ברוטציה:

יש קואליציה המונעת מגורמים סמויים וגלויים, שמטרתה להפיל את הליכוד מהשלטון ולשים במקומו ממשלת שמאל. זו לא קואליציית 'רק לא ביבי' שאנו מכירים, אני מדבר על כוחות אחרים, גדולים מאוד, שכוללים כסף בעשרות מיליוני שקלים שמובא מחו"ל, יחד עם יועצים וגורמים אחרים כדי לעשות שני דברים: להביא להתייצבות בקלפי של מצביעי שמאל בהיקפים גדולים הרבה יותר ממה שקיים כעת, ולהביא להתייצבות מסיבית של הצבעת ערביי ישראל בקלפי.

"מדובר בעמותות שממומנות היטב שיכולות להביא לכך שמספר המנדטים הערביים יגיע לכדי 16 מנדטים וכך יכריע את הבחירות. האסטרטגיה ברורה: להביא גם להצבעת מצביעים מהשמאל וגם להביא להצבעה חסרת תקדים של הציבור הערבי. כך הם מאמינים שיוכלו לשבור את השלטון של הליכוד ולהעלות את מפלגת השמאל. זה המאמץ העיקרי, הסמוי, המשמעותי והמשפיע ביותר, שכבר נתן את אותותיו בסקרים, והוא מהווה סכנה ממשית שכתוצאה מזה אני והליכוד לא נוביל את הממשלה הבאה.

"ציפי ובוז'י מסתירים קודם כל את ציפי ואחר-כך את הרוטציה. הם הולכים יחד לקואליציה נתמכת על-ידי הקולות הערבים. זה השינוי הגדול המתחולל כאן. הדרך היחידה למנוע את זה היא התייצבות מסיבית מהצד השני של המפה. של מצביעי ליכוד ושל תומכים בי. כך אפשר למנוע את המאמץ שלהם לדלל את הליכוד ימינה, למפלגות 'חברתיות' ולשמאל, באופן גורף, בזכות הערבים. כתוצאה מהקמפיין להגדלת שיעור המצביעים הערבים ואנשי השמאל, הממומן במיליוני דולרים שזורמים מאנשי שמאל בחוץ-לארץ, יש סכנה אמיתית שהליכוד והימין יאבדו את השלטון. הסקרים מראים שהליכוד קטן ומפלגות השמאל, לרבות הערבים ולפיד, גדלות. הדרך היחידה למנוע הקמת ממשלת שמאל היא על-ידי התייצבות עצומה של מצביעי הליכוד בקלפי ביום הבחירות ב-17 במארס".

הרתיעה מפני שיעור הצבעה גבוה של אזרחי ישראל שאינם יהודים מתקבלת בהבנה ב"ישראל היום", עיתון שממילא אינו רואה בהם אזרחים שווי זכויות. את זכות הדעה, למשל, העיתון שולל מהם באופן תדיר.

הבוקר מתפרסמות תוצאות של סקר בחירות שערך מכון הגל-החדש עבור "ישראל היום". לפי המתפרסם בעיתון, הסקר "נערך ב-3-4.3.15 בקרב מדגם אקראי מייצג של 624 מרואיינים מכלל אוכלוסיית מדינת ישראל בגילי 18 ויותר". גם אתמול פירסם "ישראל היום" ממצאי סקר שערך עבורו מכון הגל-החדש בתאריכים 3-4.3.15. תוצאות הסקר הזה אף פורסמו בכותרת הראשית של העיתון שראה אתמול אור. אלא שהסקר שפורסם אתמול, כך נכתב ב"ישראל היום", נערך "בקרב מדגם אקראי מייצג של 500 מרואיינים מהאוכלוסייה היהודית דוברת עברית בגילי 18 ויותר".

במלים אחרות, מכון המחקר ממילא פנה השבוע מטעם העיתון, באותם הימים ממש, אל מדגם המייצג את כלל אוכלוסיית ישראל, יהודים ולא-יהודים כאחד. אך כמה מהשאלות נבדקו בקרב יהודים בלבד (או, משפיל אף יותר, כל השאלות הופנו אל כלל המשיבים, ולאחר מכן דעותיהם של הערבים בוטלו), והסקר הדמוקרטי הפך לסקר אפרטהייד.

עורך "ישראל היום" עמוס רגב, 9.4.12 (צילום: משה שי)

עורך "ישראל היום" עמוס רגב, 9.4.12 (צילום: משה שי)

לפי "ישראל היום" של השבוע החולף, מותר לערבים אזרחי ישראל להגיד לאיזו מפלגה יצביעו; מותר להם להשיב לשאלה "מי לדעתך מתאים בעת הזאת לעמוד בראש ממשלת ישראל"; מותר להם גם לענות אם הם מגדירים את עצמם "ימין", "מרכז" או "שמאל"; אולם משום מה אין להם הזכות להשיב על השאלות "האם לדעתך נסיעת ראש הממשלה לנאום בקונגרס היתה צעד נכון או לא נכון?" ו"על דעתו של מי אתה סומך או מעריך יותר בנוגע לטיפול באיום הגרעין האיראני?".

כרגיל, ב"ישראל היום" לא הסתפקו בביטול זכות הדעה של לא-יהודים והטעו את קהל קוראיהם (כולל הלא-יהודים מביניהם). "46% מהציבור: הנסיעה לקונגרס – צעד נכון", קראה הכותרת לידיעה, אף שמדובר ב-46% מהציבור היהודי בלבד, המונה כ-80% מאזרחי המדינה. "לפחות מבחינת קהל המצביעים בישראל, החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בקונגרס האמריקני היתה נכונה", נכתב בפתח הידיעה על ממצאי הסקר, על אף שמדובר בעמדת קהל המצביעים היהודי בלבד.

בלימודי התקשורת מקובל להשתמש במושג הטעון "הכחדה סימבולית" כדי לתאר תת-ייצוג של קבוצות אוכלוסייה, אבל במקרה של סקר "ישראל היום" אפשר להסתפק בלימודי סטטיסטיקה. הטעות הסטטיסטית במדגם שנערך עבור העיתון בקרב יהודים בלבד עומדת, לפי מכון הגל-החדש, על +/-4.4%. הטעות הסטטיסטית במדגם הרחב יותר, שכלל גם 124 לא-יהודים, קטנה במחצית האחוז ועומדת על +/-3.9%. איזה עורך עיתון, השואף להביא לקוראיו את המידע האמין והמדויק ביותר, יעדיף לפרסם ממצאים של סקר עם טעות סטטיסטית גדולה יותר? איזה עורך עיתון יבחר בסקר הפגום יותר מבחינה סטטיסטית, ובלבד שתוצאותיו יתעלמו מעמדותיהם של אזרחי המדינה שכל חטאם הוא בהיותם מוסלמים ונוצרים?

Read this article in English