בשנים 1972–1985 הופקה בבריטניה סדרה משעשעת שנקראה "מישהו מטפל בך?". זו היתה קומדיית מצבים שעלילותיה התרחשו בחנות כלבו גדולה, בעיקר בשתי מחלקות – לבגדי נשים ולבגדי גברים, ושפיתוליה ניזונו מהמתח המיני ומהבדלי המעמדות בין עובדי החנות.

הנפשות הפועלות ייצגו סטריאוטיפים בוטים של הסנוב, החנון (שהוא ספק הומוסקסואל), האשה הוולגרית והצעירה הבובתית. חרף ההגזמה באפיון הדמויות (שהתבטאה גם בלבושן), כבשו מיסטר האמפריז, קפטיין פיקוק, גברת סלוקומב, מיס ברהאמס ועמיתיהם את לב הצופים. לא רק בבריטניה, גם במדינות רבות אחרות שרכשו את זכויות השידור, הפכה הסדרה ללהיט (על בסיסה הופק גם סרט), והיא החזיקה מעמד על המרקע שנים רבות. גם בטלוויזיה הישראלית היתה הסדרה לסיפור הצלחה.

מתוך התוכנית "מישהו מטפל בך?" (צילום מסך)

מתוך התוכנית "מישהו מטפל בך?" (צילום מסך)

שמה של הסדרה נשאב מהביטוי שהיה שגור בפי זבני החנות בפנותם אל הלקוחות. "מישהו מטפל בך?", הם היו שואלים את כל מי שנכנס למחלקות הבגדים, כאשר בפועל תעסוקתם היתה מועטה וכל סדר יומם היה מכוון להטיל את הטיפול בלקוחות על זולתם. הסיפור השבועי שהיה עולה על המרקע היה אידיוטי כשלעצמו, ומאוד צפוי, אבל בכל זאת גרם הנאה לצופים, שקיבלו אישור לדימויים שטוו לעצמם על כל אחד מגיבורי הסדרה.

לא רק שמה של הסדרה ההיא עולה בזיכרון למראה ההתרגשויות שמעוררת בימים האחרונים סדרת הריאליטי "האח הגדול", אלא גם מרכיבי היסוד שלה. כמו בסדרה הבדיונית הבריטית הנושנה, כך גם משחק המציאות הישראלי העכשווי בנוי על אפיונים מובהקים, שלא לומר צעקניים, של הנפשות הפועלות.

מלהקי "האח הגדול" חותרים ללקט לתוך הבית טיפוסים מנוגדים, בעלי אישיויות אינדיבידואליות נבדלות, שהחיכוך ביניהם יפיק דרמות. הם מכתיבים כללים לדיירי הבית שמטרתם לחולל מתחים ותחרות, להנאתם של הצופים המציצנים. לא קשה לזהות בדיירים המסתופפים בבית "האח הגדול" כפילים של גיבורי "מישהו מטפל בך".

אלא שאם עד עתה האמין הצופה התמים שהתמלילים שמשמיעים משתתפי סדרת הריאליטי הפופולרית הזו הם ספונטניים, פרי מוחם הקודח ונפשם הנסערת, מתעורר עכשיו החשד שייתכן כי מעורבת בהם יד חיצונית.

התחקירים שמפרסם בשבועות האחרונים "ידיעות אחרונות" על החצר האחורית של מתחם "האח הגדול" מותירים רושם שהתנהגותם של אחדים מדיירי הבית הושפעה מתרופות פסיכיאטריות שניתנו להם במרוצת השתתפותם במשחק. במלים אחרות, כך מכל מקום מצטייר מהתחקירים, ייתכן שהחיזיון האותנטי כביכול שנגול בפני הצופים היה מהונדס במידה זו או אחרת. זה ממצא חשוב, אם אכן אלה הם פני הדברים, והוא משיק לתרבות ההטעיה וההסתרה המציפה את המרקעים בערוצים המסחריים.

שהרי אם גיבוריה המתלהמים של סדרת "האח הגדול" זועמים, נעלבים, בוכים, צוחקים, מתעלסים ומתחרים זה בזה לא כתוצאה ממזגם הספונטני, אלא משום שהם מושפעים מסמים רפואיים, הם אינם שונים במיוחד משחקניה של "מי מטפל בך". בנסיבות כאלו, אם אכן זה המצב שהתפתח בתוכנית הריאליטי, מפיקי התוכנית והפסיכיאטר שאת שירותיו שכרו דומים לתסריטאים ולבמאי שהפיקו את "מי מטפל בך".

אי-אפשר להתעלם גם מהתמליל הריאלי, המחושב, שמנפיק הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ', מי שמוצג בתקשורת כאיש שסיפק תרופות פסיכיאטריות לאחדים ממשתתפי התוכנית. במו פיו, וגם באמצעות שליחיו, יועצי התקשורת רונן צור ומשה קלוגהפט, משמיע הפסיכיאטר את גרסתו, הדוחה מכל וכל את ההאשמות נגדו, וכוללת גם את האמירות הבאות:

"[...] ד"ר רבינוביץ' אינו מתכוון להשלים עם תופעות ועובדות חמורות שנחשפו בפניו והוא יפעיל את מלוא השפעתו כאיש מקצוע בכיר, כדמות בעלת השפעה ציבורית וכאב לשני ילדים בעלי נכות קשה כדי למנוע הישנות מקרים שכאלו [...] למרות שד"ר רבינוביץ' רופא פסיכיאטר מומחה, שטיפל עד היום בהצלחה יתרה באלפי מטופלים, ושמו הולך לפניו, אין הוא חושב שיש לו מונופול על החוכמה [...]" ("7 ימים", "ידיעות אחרונות", 23.3.12).

"בשנים האחרונות פנו אלי להוביל, באלמנט הפסיכיאטרי-פסיכולוגי, תוכניות ריאליטי מובילות, ביניהן 'האח הגדול' בעונת ה-VIP ובעונה השנייה וגם פרויקטים אחרים. דרשתי אוטונומיה מוחלטת: זה היה קשה להפקה. כשפנו אלי ידעו שאני דוגל בפרפקציוניזם ושטובת האדם היא במקום הראשון [...] לקחתי חלק בהפקות רק אחרי שהייתי משתכנע שצוות ההפקה הוא ברמה המקצועית הגבוהה ביותר ויהיה מוכן לענות לכל התנאים הלא קלים שלי" ("הארץ", 23.3.12).

"ד"ר רבינוביץ' הוא הפסיכיאטר המוביל בישראל [...] ד"ר רבינוביץ' נתן טיפול [בתוכנית "האח הגדול"] למי שנקלע למצוקה והוא עשה זאת בדרך הטובה ביותר כפי שהוא עושה עם אלפי מטופלים מדי שנה [...] הוא מתכוון, כפסיכיאטר המוביל, להביא אותה [את התנהלות תוכניות הריאליטי] לדיון ציבורי" ("תיק תקשורת" 23.3.12).

מאליה עולה השאלה: מישהו מטפל בך?