ב-1931 החל העיתון "דבר" להוציא מוסף לילדים כנספח לעיתון. במוסף התפרסמו סיפורים, שירים ושעשועונים. החל מאוקטובר 1931 הופיע "דבר לילדים" כמוסף חודשי, ואחר-כך שבועי, ומ-1936 הופיע באופן עצמאי, ולא כמוסף לעיתון.
העורך הראשון של "דבר לילדים" היה יצחק יציב, שכתב בו גם מדור אקטואליה שבועי בלשון פשוטה, "במעגל הימים". היוזמת והשותפה לייסודו ולעריכתו של העיתון היתה ברכה חבס. יציב וחבס גייסו את הצייר נחום גוטמן, שפירסם בעיתון סיפורים בהמשכים, בטרם יצאו לאור כספרים, ביניהם "הרפתקאות לובנגולו מלך זולו". השניים הזמינו סופרים ומשוררים שונים לכתוב בעיתון. בין אלו שנענו לפנייתם היו אהרון זאב, חיים נחמן ביאליק, לאה גולדברג (כעורכת וככותבת), מרים ילן-שטקליס, פניה ברגשטיין, יעקב כהן, זלמן שניאור, יצחק שויגר-דמיאל, יעקב פיכמן, אנדה עמיר, ימימה טשרנוביץ'-אבידר והמחנך אליעזר שמאלי. בעיתון הופיעו גם סדרות קומיקס שצייר הקריקטוריסט אריה נבון, כדוגמת עלילותיהם של "אורי מורי" ו"אורי כדורי".

ב-25 שנותיו הראשונות חלו בעיתון שינויים מעטים. הוא שילב ספרות יפה ומדע פופולרי, מעט אקטואליה ופובליציסטיקה, שעשועונים ומכתבי קוראים, ושמר על קו דידקטי והסברתי.

davar_for_kids5 copy

בשנות השישים והשבעים ניכרה בעיתון מגמה חברתית-חינוכית שונה: לא עוד ללמד ולהשפיע, אלא לשתף. כך ניתן יותר מקום לטקסטים פרי עטם של ילדים, וניתנה להם אפשרות להיות מעין כתבים מן המניין בעיתון, "עיתונאים צעירים" (ע"צים). בתחילת שנות השמונים נכתב באחד הגליונות: "'דבר לילדים' אינו רק השבועון בשבילכם, אלא גם השבועון שלכם. אנו מעוניינים בהשתתפותכם במדורי העיתון השונים ושמחים לפרסם כל חומר המוצע על-ידיכם, כשהוא עומד במבחן ההתאמה להדפסה".

רוב שנותיו יועד העיתון לילדים בני 8–12, והיו בו חמישה חלקים קבועים: אקטואליה; מדור ספרות יפה; כתבות ורשימות המספרות על אתרים בארץ; "מה כדאי" – המלצות על מופעי תרבות ואמנות; ו"במה לקורא הצעיר" – מדור לפרסום רשימות של קוראים, ובשנים מאוחרות יותר של עיתונאים צעירים.

הצלחתו של "דבר לילדים" הביאה רבים משבועוני הילדים שיצאו אחריו לאמץ את המתכונת שקבע, לרבות הפורמט, צורת השער, הסגנון והחלוקה למדורים, ואפילו את הרכב שמו של השבועון, הכולל את שם העיתון היומי בתוספת המלה "לילדים".
ב-1985, בעקבות קשיים כלכליים, חדל העיתון מלהופיע באופן עצמאי ואוחד עם "משמר לילדים" ו"הארץ שלנו". העיתון החדש נקרא "כולנו". דוד פאיאנס, עורך העיתון באותה עת, נבחר לערוך את העיתון החדש. בגיליון האחרון של "דבר לילדים", ב-16 באפריל 1985, כתב פאיאנס:

"הגיעה שעת הפרידה. לאחר חמישים וחמש שנות הופעה (אולי שיא עולמי במשך ההופעה של עיתון לילדים) מפסיק 'דבר לילדים' את קיומו העצמאי ומתאחד [...] בשבועון החדש 'כולנו', שיופיע החל מיום ב' הבא".

עורכים

יצחק יציב 1931–1947

ברכה חבס 1947–1948

אהרון זאב 1948

שמשון מלצר 1949–1954

שלמה טנאי 1954–1956

אפרים תלמי 1956–1970

אוריאל אופק 1970–1976

דוד פאיאנס 1976–1985

ביבליוגרפיה

"מ'דבר לילדים' ל'כולנו': תמורות בעיתונות הילדים הישראלית משנות ה-50 לשנות ה-90", אירית כהן ודבורה פיינגוז, "קשר", גיליון מס' 27, מאי 2000

davar_for_kids4medium