אמנון ברזילי, לשעבר עיתונאי בכיר ב"הארץ", שפוטר מתפקידו בפברואר 2005, הגיש לבית־הדין לעבודה תביעה נגד העיתון והמו"ל שלו, עמוס שוקן, בטענה כי פוטר שלא כדין מפאת גילו המתקדם. ברזילי דורש מהעיתון פיצויים בסך 440,281 שקל.

כתב התביעה וכתב ההגנה, שהוגשו לבית־המשפט באפריל, מגוללים גרסאות מנוגדות על השתלשלות הדברים שהובילה לפיטורים. יחד עם זאת, שני המסמכים חושפים טפח מיחסי עובד-מעביד המתקיימים ב"הארץ" ואופייניים גם לכלי תקשורת אחרים. אפשר ללמוד מהם לא רק מה גובה משכורתו של עיתונאי ותיק ומנוסה בעיתון יומי עם תפוצה ארצית ומה היה היקף פיטורי העובדים ב"הארץ" בשנים האחרונות, אלא גם כיצד מרגיש אדם בן 60, שעבד במשך רוב חייו המקצועיים בעיתון זה, ומוצא את עצמו לפתע בגילו המתקדם, שבע שנים לפני הפנסיה, ללא מקום עבודה וכמעט ללא סיכוי לתעסוקה חדשה.

ברזילי החל את עבודתו ב"הארץ" בשנת 1971, ככתב לענייני הסתדרות. למעט הפסקה של שמונה שנים, שבמהלכן כיהן כיועץ מדיני בשגרירות האמריקאית בישראל וככתב בעיתון "חדשות", הועסק ברזילי ב"הארץ". ב־27 שנות עבודתו היה כתב פוליטי ובעל טור. לפני עשר שנים הוא מונה לתפקיד הכתב לענייני ביטחון של העיתון, והיה אחראי על סיקור משרד הביטחון, תקציב הביטחון, התעשיות הבטחוניות ונושאים אסטרטגיים שונים.

על־פי כתב התביעה, שהגישה פרקליטתו, עו"ד אודליה לוי־אטינגר, ברזילי פוטר ללא התרעה וללא נימוק ענייני. רק בדיעבד נודע לו, טוענת הפרקליטה, כי ב"הארץ" יש "מגמה ומדיניות מכוונת 'להיפטר' מעיתונאים ותיקים בגילים מתקדמים ו/או להרע את תנאי עבודתם ושכרם במטרה לגרום לכך שיעזבו את העיתון; וזאת, כדי לפנות מקום לעיתונאים ולכתבים צעירים ואף 'זולים' יותר, שאינם מאורגנים תחת ההסכמים הקיבוציים ו/או שאינם זכאים ליהנות מתנאיהם". לדבריה, "הארץ" ביקש להיפטר מברזילי בשל גילו המתקדם והעובדה שהיה חתום על חוזה אישי שהקנה לו זכויות הכלולות בהסכמים קיבוציים, במטרה להחליפו בעיתונאים צעירים ממנו. בכתב התביעה נטען גם שברזילי היה עיתונאי מוערך ובכיר בעיתון, והקדיש את כל מרצו וכישוריו לעבודתו.

"כל מי שעוסק בתחום דיני העבודה יודע שקיימת תופעה רחבה של פיטורי עיתונאים מבוגרים בשל אפליה על רקע גיל", אומרת עו"ד לוי־אטינגר. "יחד עם זאת, עיתונאים רבים מפחדים לתבוע. העובדה שדווקא אמצעי התקשורת, האמורים להתריע נגד עוולות ורמיסת זכויות, נוהגים בזלזול שכזה כלפי זכויות עובדים בפרט וזכויות אדם בכלל מדאיגה מאוד. אין לי ספק שחופש העיתונות של עיתונאי החי בפחד מפני פיטורים פתאומיים ובלתי מנומקים נפגע".

בכתב ההגנה, שהגיש עו"ד נחום פינברג בשם "הארץ" ועמוס שוקן, מכחישים הנתבעים את טענותיו של ברזילי ומבקשים מבית־המשפט לדחות את התביעה על הסף. לדבריהם, ברזילי פוטר במסגרת "הליך פיטורי צמצום" שנערך ב"הארץ" כחלק מתוכנית התייעלות. ניתנה לו הודעה מוקדמת של ארבעה חודשים, ויחד עימו פוטרו עובדים רבים אחרים. "הנתבעת מכחישה מכל וכל את טענת התובע כאילו קיימת מדיניות מכוונת 'להיפטר' מעיתונאים ותיקים", נאמר בכתב ההגנה. "מדובר בהאשמה חמורה אשר אין לה כל בסיס וכל מטרתה להשחיר את שם הנתבעת. במסגרת פיטורי הצמצום פוטרו הן עובדים צעירים בגילם והן עובדים מבוגרים יותר. יתרה מזאת, הנתבעת מעסיקה גם בימים אלה עובדים אשר גילם הוא מעבר לגיל הפנסיה".

גיליון 62, מאי 2006