רוני בר-און, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה (צילום: דוד ועקנין)

רוני בר-און, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה (צילום: דוד ועקנין)

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (ג') כדי לדון בממצאי דו"ח מבקר המדינה מחודש מאי האחרון בנוגע לרשות השידור. דו"ח המבקר הצביע על ליקויים רבים, ביניהם גם בממשק שבין הדרג הפוליטי להנהלת הרשות. ישיבת הוועדה, בניהולו של היו"ר ח"כ רוני בר-און (קדימה), סבבה בעיקר סביב נושא זה ונשמעו בה טענות להתערבות פסולה של לשכת ראש הממשלה בתכנים ובמינויים.

יוסי בר-מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים תל-אביב, האשים כי "התנהלות הרשות היא של מאפיה פוליטית בחסות לשכת ראש הממשלה, והוועד המנהל מורכב בחלקו מאנשיו של ראש הממשלה, יועציו ואנשי המטה שלו". מוטי אמיר, מנהל רשת ב', הוסיף כי "בכיר בליכוד" אמר לו ש"משפחת המלוכה החליטה מי יהיו המנהלים הבאים ברשות, וחבל לך להתנגד". אמיר חזר על ההאשמה כי מיקי מירו, מנהל קול-ישראל הנכנס, ניסה למנוע את שידור הפגנת המחאה החברתית ההמונית במוצאי שבת, ה-3 בספטמבר.

"מדובר בשמועות", אמר מירו, "אני אומר יותר טוב – מדובר בהשמצות. אגודת העיתונאים לא אוהבים את יוני [בן-מנחם] ואותי. אני הגעתי למקום הזה לאחר 33 שנים של שירות כעיתונאי שמשרת את האינטרס הציבורי. קשה לומר שאני בא עם צבע זה או אחר. טענות אלו רק פוגעות בשירות הציבורי".

בר-און הפנה את הטענות לפוליטיזציה של הרשות אל אמיר גילת, יו"ר הרשות הנכנס. "אי-אפשר לשחק משחקים", אמר עמית ליאור, אחד מנציגי ארגוני היוצרים שנכחו בישיבה. "אמיר גילת היה דוברו של ראש הממשלה. אפילו ניסיון למראית עין אין פה". ליאור האשים כי הרפורמה ברשות, "התקווה הלבנה של היוצרים בישראל", כדבריו, "הניבה לבסוף את הפוליטיזציה הכי חמורה שיכולה להיות". לדבריו, הרשות לא עשתה דבר כדי לתקן את הליקוי שנתגלה בדו"ח המבקר, ולפיו במקום 36% מתקציב הרשות, רק 3% מוקדשים להפקות מקור מקומיות. גילת התקשה להשיב לבר-און מדוע לא נעשה כל צעד בנושא במהלך החודשים האחרונים.

בהמשך הישיבה הודיע גילת כי "לא מצאנו מועמד מעובדי הרשות למנהל הטלוויזיה הישראלית, ונציע זאת למועמדים מבחוץ". ח"כ שלמה מולה (קדימה) תהה כיצד לא נמצא אדם מתאים מבין מאות עובדי הרשות. "האם הכוונה היא שאין מישהו מתאים לאג'נדה הפוליטית של לשכת ראש הממשלה?", שאל.

לעומת גילת, המנכ"ל החדש של הרשות, יוני בן-מנחם, שתק במהלך רוב הישיבה, ואמר רק כי "אני יכול רק לומר בקצרה כי אני רק שבוע בתפקיד, וכבר בודק את הטענות שהועלו כלפי מירו. אני לא רוצה להיכנס לשמות ולהאשמות אישיות, אבל כל אותם ספינים הם תוצר של אלו שנפגעים ויוזזו מתפקידם בעקבות ממצאי דו"ח מבקר המדינה בנושא מינויים בלתי חוקיים. לכן אני מציע לכם להיזהר בדברים אלו. יש פה גם עניין של מחנאות אישית, מכאן נטפל במצבים רלבנטיים שבהם הטענות יימצאו כנכונות". בנובמבר ידון בג"ץ בעתירה אגודת העיתונאים נגד מינויו של בן-מנחם בטענה כי הוא מינוי פוליטי.

"נשמעו טענות כבדות משקל על התערבות הדרג הפוליטי בשידורים, נמשיך לעקוב אם יש ממש בטענות", אמר בר-און, והוסיף כי הוא דורש מהנהלת הרשות לבדוק את התפלגות המופעים ברדיו ובטלוויזיה הציבוריים של נציגי הקואליציה מול נציגי האופוזיציה מתחילת 2011 ועד היום, ולמסור את התוצאות לוועדה בתוך חודשיים. בתגובה להערכה כי בדיקה כזו תארך חצי שנה אמר בר-און, "זו בדיחה", והורה לרשות למסור את הנתונים עד לאמצע נובמבר. "אני לבדי הייתי מצליח לבדוק זאת בתוך שבוע", חתם.

עוד דרש בר-און דין-וחשבון על אודות אישור התקציב של הרשות, שלפי דבריו של גילת מתעכב זה כחודשיים אצל שר האוצר משום שזה "עדיין לומד אותו". בר-און, שכיהן כשר האוצר בכנסת הקודמת, אמר כי "לא ייתכן ששר האוצר מעכב כבר כחודשיים על שולחנו את תקציב רשות השידור, שלידתו ארכה כשבע שנים, וגורם לה לפעול גם בניגוד לחוק וגם במצב בלתי אפשרי".