יו"ר אגודת העיתונאים תל-אביב, רותם אברוצקי, הערב (צילום: "העין השביעית")

יו"ר אגודת העיתונאים תל-אביב, רותם אברוצקי, הערב (צילום: "העין השביעית")

הערב, כמה שניות לפני שגבריאל שטרסמן הודיע על תוצאות הבחירות לנשיאות מועצת העיתונות, פרץ אל אולם הישיבות בבית סוקולוב יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב רותם אברוצקי. בהליכה מהירה ניגש למרכז האולם ודרש את רשות הדיבור. בעודו עומד, מול כל חברי מליאת המועצה שהגיעו לאסיפה הכללית השנתית, הודיע: "אגודת העיתונאים בתל-אביב פורשת ממועצת העיתונות ברגע זה. בהצלחה חברים!", הסתובב על מקומו ויצא.

היה זה רגע שיא בישיבה טעונה באופן יוצא מגדר הרגיל של מליאת מועצת העיתונות, שהתכנסה היום כדי לאשר את הדו"חות הכספיים השנתיים ולבחור שלל בעלי תפקידים חדשים במועצה, ובהם חברי מליאה, המשנה לנשיא ונשיא המועצה. השופטת (בדימוס) דליה דורנר, שמסיימת שתי קדנציות של שלוש שנים כל אחת כנשיאת מועצת העיתונות, נבחרה בסופו של דבר לכהונה שלישית. דורנר זכתה לכך רק בסיום מאבק שהניב הרמות קול וחילופי קריאות גנאי בין הנוכחים. עם תום ספירת הקולות התברר כי 25 חברי מליאה מ-28 הצביעו בעד הנשיאה הנוכחית. איש לא קיבל את שלושת הקולות הנותרים, שכן מול דורנר לא התמודד אף מועמד אחר.

עד לאחרונה דווקא היה מועמד נוסף לתפקיד נשיא המועצה, אמנון רובינשטיין, אך ביום ראשון האחרון הוא הודיע על פרישתו. במהלך הישיבה תיארה דורנר כיצד נעשה רובינשטיין מועמד ומדוע הסיר את מועמדותו. לדבריה, לפני כחודשיים נשלחה מטעם המועצה הודעה על מועד הבחירות מתוך הנחה שמי שמעוניין להתמודד על אחד התפקידים יגיש את מועמדותו. ביום שני שעבר, אמרה, ביקש ממנה יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב, אברוצקי, לצרף לרשימת המועמדים כנציגי ציבור למליאה את אמנון רובינשטיין, גבי וימן ויוחנן צנגן.

שלושה ימים אחר-כך פנתה אליה יהודית יחזקאלי, אף היא מאגודת העיתונאים בתל-אביב, וביקשה להציע את אמנון רובינשטיין כמועמד לנשיא המועצה ואת גבי וימן כמועמד למשנה. לפי דורנר, ביום ראשון האחרון, לאחר שנודע לו שיהיה עליו להתמודד מולה על תפקיד הנשיא, הודיע רובינשטיין שהוא מסיר את מועמדותו.

פרישתו של רובינשטיין ברגע האחרון, ובחירתה הבלתי נמענת של דורנר לנשיאה בפעם השלישית, לא מצאו חן בעיני כמה מחברי המליאה. מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב, יוסי בר-מוחא, ביקש כבר בפתח הישיבה את רשות הדיבור ותהה אם חברי המליאה הקיימת יבחרו את הנשיא החדש או שמא חברי המליאה החדשה. לאחר שדורנר השיבה כי המליאה הקיימת תבחר את הנשיא, טען בר-מוחא כי נוהל זה "לא מקובל", שכן ייווצר מצב שבו המליאה החדשה, שטרם נבחרה, תקבל לידיה "מצב נתון".

בכל זאת הוחלט להתחיל בהליך הבחירה. אלא שבאמצעו, לאחר שחברי המליאה כבר מילאו פתקים שבהם סימנו במי הם תומכים לתפקיד הנשיא ובמי לתפקיד המשנה לנשיא, הוחלט על ביטול ההצבעה ופתיחת הליך בחירה חדש, לתפקיד הנשיא בלבד. "יש פה אנשים שלא מוכנים לקחת חלק בתרגיל הזה, שהוא פארסה", אמר חיים שיבי, נציג אגודת העיתונאים בירושלים. אך היתה זו רק פארסת פתיחה.

בשלב זה שוב ביקש מנכ"ל האגודה בר-מוחא את רשות הדיבור. "אני מתנגד", אמר וציין כי הוא עושה זאת "בשם יו"ר אגודת העיתונאים אברוצקי, שיצא מהאולם וביקש ממני לומר את הדברים". לדברי בר-מוחא, "מאחר שהליך הבחירה לא תקין, מאחר שלא נבחרה המליאה החדשה, ההצעה שלנו, לבקשת יו"ר האגודה, היא שנציגי אגודת העיתונאים בתל-אביב לא מצביעים כלל ולא שותפים כלל להצבעה".

למשמע הכרזה זו ביקש שיבי לדחות את הבחירות לישיבה אחרת של המועצה. בקשתו נדחתה. גבריאל שטרסמן, שכיהן כיו"ר הישיבה, הודיע על התחלת הליך הבחירה מראשיתו.

באותו רגע קם מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב ממקומו והחל לצעוד לכיוון היציאה. אברוצקי קם מיד אחריו והשניים פנו ליתר נציגי האגודה התל-אביבית במליאה וסימנו להם כי עליהם לצאת מן האולם. כמה דקות מאוחר יותר שב אברוצקי לאולם והודיע, כאמור, על פרישת האגודה ממועצת העיתונות.

זליג רבינוביץ', יועץ בכיר למנכ"ל רשות השידור הנוכחי (צילום: "העין השביעית")

זליג רבינוביץ', יועץ בכיר למנכ"ל רשות השידור הנוכחי (צילום: "העין השביעית")

לכאורה, במערכה שהוכרעה היום נפגשו יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב אברוצקי מצד אחד, ודורנר מנגד. בפועל, בכל צד היו גורמים אחרים שבחשו בקלחת. צוות צילום של הערוץ הראשון, בן חמישה אנשים לפחות, תיעד את הישיבה כולה. בראש הצוות עמד העיתונאי נסים מוסק, שמכין זה זמן כתבת תחקיר על בר-מוחא ואגודת העיתונאים בתל-אביב. מן הצד הביטו על צוות הערוץ הראשון מנכ"ל רשות השידור יוני-בן מנחם ויועצו הבכיר זליג רבינוביץ'.

ניתן לראות בכתבה המתוכננת בערוץ 1 מעין כתבת תגובה לכתבה ששודרה בחדשות ערוץ 2 לפני כשנה. בכתבה ההיא, בר-מוחא ביקר בחריפות את הנהלת רשות השידור על רקע קרבתה ללשכת ראש הממשלה. לאחרונה איים להגיש תביעת דיבה אם יושמץ בכתבה שמכינה עליו הרשות.

בעוד בר-מוחא ממתין מחוץ לאולם הישיבה יחד עם יתר חברי אגודת העיתונאים תל-אביב, פנה אליו מוסק כדי לראיינו. בתשובה לשאלה אם יו"ר האגודה בתל-אביב, אברוצקי, אינו בסך-הכל בובה שלו העושה את דברו, אמר בר-מוחא כי ההפך הוא הנכון, "אני בובה שלו", הסביר. בהמשך האשים את חברי הנהלת רשות השידור בשחיתות ולמוסק עצמו אמר כמה פעמים כי הוא "פושע!".

כשהתחדש הדיון, ביקשו נציגי אגודת העיתונאים בירושלים, חיים שיבי ודני זקן, לדחות לפחות את הבחירה של חברי המליאה החדשים במועצה, כדי לאפשר להם לנצל את הזמן כדי לפייס את חברי האגודה התל-אביבית ולהשיבם למועצת העיתונות. ההצעה נדחתה.

"מעשה לא דמוקרטי", הגדיר מו"ל "הארץ" עמוס שוקן את נטישת חברי האגודה התל-אביבית. "אם לאגודת העיתונאים יש השגות על הדרך שבה הישיבה מתנהלת ועל הדרך שבה נבחרו הנשיא וממלא-מקום הנשיא למועצה, יש דרך משפטית. שילכו לבית-המשפט ויטענו שההליך היה לא תקין. לשבור את הכלים, להגיד, 'אם לא קיבלתם את עמדתי אז אני פורש', זה נראה לי סוג של חברות שאם זו הגישה, אנחנו מעדיפים שהיא לא תהיה במועצה".

בעוד רבינוביץ' מקשיב ברוב קשב לדבריו של מו"ל "הארץ" ומהנהן בהסכמה, המשיך שוקן ואמר: "שמענו את ההודעה של אגודת העיתונאים בתל-אביב. היא מצערת, אבל אני חייב להגיד שכל החברות של אגודת העיתונאים בתל-אביב היא במידה מסוימת בעירבון מוגבל, משום שלמרות הסכום הקטן שהם צריכים לשלם כדי להיות חברים, הם נמנעו עד היום מלשלם אותו". שוקן טען כי במקום לאפשר לחברי האגודה התל-אביבית להודיע על פרישה, היה מקום להעלות לדיון את האפשרות להדיחם מהמועצה, בשל אי-תשלום דמי החבר. "בואו נתקדם", הציע, "ומי שיש לו טענות, ברחוב ויצמן יש בתי-משפט והדרך פתוחה".

מנכ"ל רשות השידור בן-מנחם החרה החזיק אחרי שוקן, וטען כי הליך הבחירה של דורנר לנשיאה היה "תהליך דמוקרטי שקוף" וכי "כל הנסיונות לערער על התוצאה אינם חוקיים". כאשר מיקי מירו, מנכ"ל קול-ישראל, קיבל את רשות הדיבור, טען גם הוא שהמעשה שביצעו חברי אגודת העיתונאים בתל-אביב היה "לא דמוקרטי". רבינוביץ', יועצו הבכיר של מנכ"ל רשות השידור, לא השתתף בדיון. הוא רק הביט מהצד.