מימין: ד"ר אמיר גילת, יו"ר רשות השידור, ומיקי מירו, מנהל קול-ישראל (צילום ועיבוד: "העין השביעית")

מימין: ד"ר אמיר גילת, יו"ר רשות השידור, ומיקי מירו, מנהל קול-ישראל (צילום ועיבוד: "העין השביעית")

יו"ר רשות השידור, ד"ר אמיר גילת, דחה הערב מכל וכל את הטענות בדבר השפעה פוליטית של לשכת ראש הממשלה על עבודת עיתונאי הרשות. "אני רואה בחומרה התערבות כזו, אם קיימת", אמר גילת.

גילת הביע את עמדתו בדיון של מליאת מועצת העיתונות, שנערך בהמשך לדיון שנערך לפני כשבועיים, אז הועלו טענות קשות על התערבות פוליטית בעבודת עיתונאי הרשות. "קל מאוד להפריח סיסמאות", אמר גילת. לדבריו, הדיון הקודם במועצת העיתונות היה "דיון סרק על אמירות כלליות, ללא הוכחה, ללא ביסוס", וכלל "אמירות חסרות שחר". גילת ציין כי בעבר, כאשר ביקש לקבל פרטים על מקרים שבהם היתה לכאורה התערבות פוליטית, לא נענה.

כאשר יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, הזכיר טענה ספציפית על נסיונות להשתיק מגישים בכירים ברשת ב', השיב גילת כי הוא "לא מתייחס לעניינים פרטיים". לדבריו, מליאת רשות השידור התחילה לאחרונה לקיים דיונים על נושא הבעת הדעות בשידור, נושא "טעון ומורכב", כלשונו. נוסף על כך, גילת דחה את הטענות כי חברי מליאת רשות השידור פועלים ממניעים פוליטיים.

מנהל הרדיו מיקי מירו הכחיש גם הוא התערבות פוליטית כלשהי בעבודת עיתונאי קול-ישראל. "לא היה ולא נברא", אמר מירו. לפי מירו, ההאשמות הללו נובעות מ"סכסוכים אישיים, רבי שנים" בתוך הרשות ובאגודת העיתונאים.

לדברי מירו, כמה מעובדי הרשות "ראו באיגוד המקצועי קרש הקפיצה שלהם למשרות ניהול", ומשלא השיגו את מטרתם, החליטו להפיץ האשמות ברבים. "אין שום קשר למציאות בין מה שטפלו כאן וניסו לטפול עלי או על מישהו מהעובדים", הדגיש. "המשמעות [של מה שנאמר בדיון הקודם] היא כאילו בסידור העבודה יש אנשים שכל אחד מייצג מפלגה אחרת. ואלה דברים שלא היו ולא נבראו. בסך-הכל מדובר פה במאבקים בין העובדים".

מיקי מירו מסובב את הלשון שבע פעמים

עוד לפני כן התרעם מירו על עצם הדיון שקיימה מועצת העיתונות על אודות רשות השידור, ללא נוכחות נציגי הנהלת הרשות. כזכור, בדיון הקודם נאמר לחברי המליאה כי מנהלי הרשות הוזמנו מבעוד מועד, אולם היו"ר גילת טען שקיבל את ההזמנה רק יומיים לפני הדיון.

מירו יצא להגנת יו"ר הרשות גילת ואמר כי לא ייתכן לצפות ממנו לבוא לדיון אם קיבל את ההזמנה בהתרעה של יומיים בלבד. "מדובר בבן-אדם שהוא דוקטור", הסביר מירו לנשיאת מועצת העיתונות, שופטת בית-המשפט העליון (בדימוס) דליה דורנר, "אדם שהתמנה לתפקיד ציבורי וקיבל אחריות. אני חושב שמן הכבוד להגיד, 'סליחה, עד כאן'. צריך לתת כבוד גם לדמוקרטיה. שלא לדבר עלי, כמנהל מדיה, שאני מייצג הרבה עובדים. צריך לנהוג פה כבוד לממלכה".

"אני חושב שראויה פה התנצלות של מועצת העיתונות בפני רשות השידור", אמר מירו בהמשך דבריו. "נעשה פה מעשה לא ראוי, ואין בושה להגיד, 'טעינו'". "אני יודעת שהיום זה מודרני התנצלות", השיבה נשיאת המועצה דורנר (מועצת העיתונות היתה אמורה לדון הערב גם בשערוריית ההתנצלות לשלדון אדלסון והתפטרות עיתונאי ערוץ 10), "אבל נעבור הלאה".

הערה נוספת של מירו נגעה לטון הדיון הקודם, שהיה לדעתו "מביש". לדבריו, נאמרו בדיון הקודם אמירות שהן "בחזקת הוצאת דיבה" על הוועד המנהל. לדעת מירו זו עדות ל"בוז לכללי הדמוקרטיה". מירו הסביר כי המינויים החדשים ברשות השידור הכניסו כללים של תרבות ארגונית חדשה שבה אין מגדפים.

"אני אצטט את אמא שלי", המשיך מירו. "אמא שלי אומרת לי תמיד, מאז שהייתי קטן, 'תסובב את הלשון שבע פעמים לפני שאתה אומר משהו', וזה כל-כך חשוב, כי המלים הרבה פעמים הורגות". לדברי מירו, על עובדי קול-ישראל לפעול לפי עצת אמו ו"לסובב את הלשון שבע פעמים" לפני שהם מפיצים האשמות.

מירו הוסיף כי אין זה ראוי להעביר ביקורת על מי מאנשי הרשות בפורום חיצוני. למסר זה חברו גם כמה שותפים אחרים לדיון, אף שהוא כלל ביקורת אישית רבה, משני צדי המתרס. יאיר קורן, מנהל חדר החדשות בקול-ישראל, ביקר בחריפות את מנהל רשת ב' מוטי אמיר וטען כי הוא התערב פוליטית יותר מכל אדם אחר בעבודת עיתונאי הרשות. רכזת החדשות ברשת ב', אורה הרמן, החרתה החזיקה אחריו.

אמיר, מנגד, דחה את הטענות כי פעל אי-פעם ממניעים פוליטיים, ותקף את קורן והרמן. אמיר הזכיר מקרה שבו שודר מחדר החדשות של קול-ישראל דיווח שגוי על הפגנה של מאות סופרים מול שכונת שיח' ג'ראח, שהועבר על-ידי כתב שלא נכח כלל באזור, אלא שהה בחוף הים בתל-אביב. לדברי אמיר, בעקבות הדיווח השגוי, שהתבסס כולו על דובר מארגני ההפגנה, נשלח צוות טלוויזיה של רשות השידור לסקר את ההפגנה בת מאות הסופרים שכלל לא התקיימה.

בסופו של דבר הדיון הערב לא כלל גידופים, אך גם לא היה מכובד במיוחד. שעה שקורן הילל ושיבח את מירו ואת המנכ"ל המיועד של רשות השידור יוני בן-מנחם, היה מי מבין משתתפי הדיון שהחווה בעזרת ידיו ופיו סימן שנועד לדמות לשון ארוכה במיוחד.

כמה ממשתתפי הדיון הקודם חזרו על טענות בדבר תנאי העבודה הקשים ברשות. דני זקן סיפר על "אווירה לא טובה, לפחות בקרב חלק מהעובדים, הרגשה של חשש, של פחד שאם לא יגידו את הדברים הנכונים, לא יקבלו את התפקידים הנכונים".

ורד ברמן, נציגת עיתונאי רשות השידור באגודת העיתונאים (עדכון: ברמן היא נציגת גימלאי רשות השידור באגודה), שסיפרה בדיון הקודם על טלפונים מלשכת ראש הממשלה אל חדר החדשות בבניין הטלוויזיה בדרישה לשנות את סגנון סיקור המחאה החברתית, אמרה הערב כי אותם המקורות שלה בטלוויזיה ביקשו ממנה להגיד הפעם לחברי המועצה כי בזכות העלאת הסוגיה בדיון הקודם, כוסתה ההפגנה הגדולה האחרונה על-ידי רשות השידור בצורה נרחבת ביותר.

"בחייך, ורד", אמר לה מירו. "מיקי", השיבה לו ברמן, "אם היית באמת מקשיב לאמא שלך, אז אולי לא היית מתחיל עם ההדחות [של עיתונאים ברשת ב'] ישר אחרי יומיים".

חבר מליאת מועצת העיתונות, יצחק מאיר, שבשנות ה-70 המאוחרות כיהן ארבע שנים כמשנה ליו"ר רשות השידור, האזין ברוב קשב לדברי נציגי הצדדים והציע את נקודת המבט שלו. לדבריו, בארבע השנים ששימש בתפקיד בכיר ברשות, "הלחצים הפוליטיים לא חדלו". יחד עם זאת, טען, המצב היה אז שונה מאוד. בעבר "לא היה כדבר הזה, שמי שהיה ממונה בהייררכיה נטל על עצמו גם את הזכות להיות בעל המקצוע. היה הבדל, אחרי מאבק קשה, בין המעמד ההייררכי לבין הסגולה המקצועית. היה עניין של הסכמה פנימית שהמקצוע גובר. מה שהשתנה מאוד מאז זה לא אנשי המקצוע. זה גם לא בעלי התפקידים בקול-ישראל או ברשות השידור. מה שהשתנה זו החוצפה התהומית של הפוליטיקאי הישראלי. זה השתנה".

בסיומו של הדיון העלתה הנשיאה דורנר את ההצעה להחליט כך: "שיקולי השידור הציבורי חייבים להיות מנותקים מכל השפעה פוליטית, להתבסס על אמות מידה מקצועיות וממלכתיות בלבד, ולממש, הלכה למעשה, את עקרונות חוק רשות השידור. המועצה רושמת לפניה בסיפוק כי זו גם עמדתם של בעלי התפקידים המובילים ברשות השידור, ומביעה תקווה כי עקרונות אלה יישמרו". ההצעה התקבלה פה אחד.