מספרים על כוכבת קולנוע גדולה בהוליווד – "טאלנטית", בלשון העם היושב בציון – שהיה לה הכל: מראה פיצוץ, כשרון משחק עילאי, מבט שחורך את המסך וסקס-אפיל ללא גבולות. היתה לה רק בעיה אחת: היא לא ידעה להתנהג. בכל פעם שהגיעה לסט התפרעה, התגרתה והשפילה במאים, צלמים ומפיקים. הסוף הגיע מוקדם מהצפוי. בשלב מסוים פשוט סירבו להעסיק אותה. בתוך כמה שנים הפכה מכוכבת פותחת סרטים לרעל קופות, ומשחקנית "איי-ליסט" למישהי שבקושי מוצאת תפקידים בבי-מוביז, שהולכים ישר לווידיאו.

אותה שחקנית ודאי היתה מסתדרת טוב יותר כ"טאלנטית" בטלוויזיה המסחרית בישראל. כאן לא עושים עניין גדול מהתנהגות בוטה ומזלזלת של כוכבים, וגם לא בהכרח מהפקרות אתית, שגעון גדלות או סתם הטרדות מיניות. כל עוד ה"טאלנט", שמש העמים של הטלוויזיה המסחרית, מספק את הסחורה (קרי, רייטינג) – שישפיל ויתעלל, יטריד וירמה. על שני דברים בלבד הוא צריך להקפיד: להגיע לשידור, ולהפעיל את הקסם ה"טאלנטי" המוכח שלו.

מדודו טופז ועד עמנואל רוזן, הפרשה המתפתחת כעת סביב שרון גל ו"לילה כלכלי" היא עוד גל עכור בשלולית הכישרון הטלוויזיוני הישראלי. איני יודע מה עשה או לא עשה – נראה שבכך מטפלת המשטרה. אבל דבר אחד בטוח: במילון המונחים של הנהלת ערוץ 10, שינה הטאלנט הזה פוזיציה בתוך חודש ב-180 מעלות. מההגדרה "כוכב-על, פרשן בשישי ומוביל של רצועה יומית" הפך ל"מי שמתנהלת נגדו בדיקה בחשדות שונים".

אז מה השתנה? הרי שנים שבערוץ 10 מסתובבות טענות נגדו: עורכים נראים יוצאים בזעם מהחדר, טורקים את הדלת ולא חוזרים, עורכי וידיאו נוטשים את המשמרת בחרון, כתבים מספרים בתדהמה על סגנון דיבור בלתי נסבל, העיתונות מדווחת על מכירת אייטמים, הרשות קונסת על פרסום סמוי. והערוץ? יוק. שילכו כל הטהרנים לעזאזל. על "הרצועה" שבנינו סביב ה"טאלנט" הזה נגן, רק שהתרנגולת שמטילה ביצי זהב לא תברח.

אין מדובר רק בהעלמת עין, אלא בהגנה בחירוף נפש ממש. כאשר התפרסמו כתבות על תוכן שיווקי ומכירת אייטמים חדשותיים ב"לילה כלכלי", שצפו וקצפו בצמרת הערוץ, ודובריו ניפקו הכחשות נמרצות ואיומי תביעה. כתבת מדיה אחת אף קיבלה שיחת התרעה זועמת ממנהל בכיר בערוץ, בשעה 01:00 בלילה. כי על שמו הטוב של טאלנט מגינים 24 שעות ביממה.

גם כשהרשות השנייה קבעה כי ב"לילה כלכלי" התבצעו עבירות אתיות חמורות וקנסה את הערוץ בסכומי עתק, גם אז לא חשב מישהו שצריך, אולי, לבצע בדיקה, ולו למראית עין. כי השם הטוב של התוכנית והשם הטוב של הערוץ הם משניים אל מול חוסנו הנפשי של הטאלנט, שחייב להמשיך לסחוב את העגלה המקרטעת על גבו. אולי משום כך העלימו עין גם כאשר הטאלנט השתמש בשם המותג היוקרתי כדי לקדם מיזם פרטי חלקלק, מעין מועדון צופים אישי. ברור שבערוץ לא אהבו את הרעיון – אבל מה כבר אפשר לעשות כשה"טאלנט" רעב ורוצה להרוויח עוד קצת כסף מהצד?

מה היה קורה לעיתונאי "רגיל" מן השורה – אחד שלא מוביל שידור ולא מביא רייטינג של 9% בלילה – שהיה נחשף כמי שבתוכניתו נמכרים אייטמים בשידור, או שהיה מנסה להשתמש במותג החדשותי כדי להפעיל אופרציה פרטית, או סתם מתנהג כדיקטטור הגדול? כולנו יודעים מה התשובה. הוא לא היה מחזיק די זמן כדי לנהל משא-ומתן תאוותני על "מיקור חוץ" של עבודתו תמורת מיליונים. במקום זאת היה נשלח למקר את דמי האבטלה שלו בלשכה.

את המנכ"לים החדשים של ערוץ 10 ושל חברת החדשות שלו יש לברך על שהחליטו לעשות סדר ולפתוח תיקים ישנים שנטמנו בשנים של הזנחה וטיוח. ובזמן שהם מטהרים את האוויר, חייבים לשאול: למה זה קרה רק עכשיו?