קבוצת עיתונאים מהונג-קונג הזהירה ביום ראשון האחרון מפני הידרדרות ברמת חופש הביטוי בעיר, כך דיווחה סוכנות הידיעות AFP. העיתונאים טענו כי ככל שהממשל הסיני מחזק את אחיזתו בהונג-קונג, גישת השלטונות המקומיים כלפי מתנגדי המשטר סובלנית פחות ופחות.

הונג-קונג, הקולוניה הבריטית לשעבר, שבה לשליטה סינית בשנת 1997, אך שימרה סטטוס סמי-אוטונומי שהתאפיין במדיניות של "מדינה אחת, שתי מערכות", המאפשרת חירויות אזרחיות שאינן קיימות בסין היבשתית, כמו חופש הביטוי, לדוגמה.

 מאק יין-טינג, יו"ר אגודת עיתונאי הונג-קונג, בטקס זיכרון להרוגי כיכר טיאננמן, 2007 (צילום: javacoleen, רישיון cc)

מאק יין-טינג, יו"ר אגודת עיתונאי הונג-קונג, בטקס זיכרון להרוגי כיכר טיאננמן, 2007 (צילום: javacoleen, רישיון cc)

"יש גידול במספר הסימנים המטרידים לכך שאלמנט 'מדינה אחת' גובר על עקרון 'שתי המערכות'", הודיעה אגודת העיתונאים של הונג-קונג בדו"ח חופש הביטוי השנתי שפירסמה. "עשויות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת על האוטונומיה של הונג-קונג ועל הזכויות הבסיסיות ביותר של אזרחיה – חופש הביטוי וחופש העיתונות", נכתב עוד בדו"ח האגודה, המייצגת כ-500 עיתונאים מהונג-קונג.

הקבוצה הוסיפה כי העובדה שמדיניותה של בייג'ינג כלפי הונג-קונג אגרסיבית יותר באה לידי ביטוי באיסור ביקורים של מתנגדי משטר מסין היבשתית ואי-סובלנות של המשטרה כלפי מפגינים.

הקבוצה אמרה כי עיתונאים מקומיים מתמודדים עם הגבלות הולכות וגדלות על נושאי הדיווח, ובמיוחד הגבלות על כיסוי של הפגנות ציבוריות, לאחר שבשישי האחרון נעצרו כתב טלוויזיה ו-200 אנשים נוספים שהשתתפו בצעדת התנגדות לממשלה.

"אנחנו נסוגים יותר ויותר מחברה פתוחה ושקופה", אמרה יו"ר האגודה, מאק יין-טינג, במסיבת עיתונאים. "מה שמאלץ אותנו להיזהר במיוחד הוא העובדה שהממשלה החלה לנקוט יד קשה כלפי מפגינים, ובהפגנה האחרונה אפילו מנעה כניסה של עיתונאים והרחיקה משקיפים מטעם ארגוני זכויות אדם".

עוד קראה הקבוצה למתן עצמאות רבה יותר לרשות הטלוויזיה והרדיו של הונג-קונג, שמתפקדת כעת כמחלקה ממשלתית.