חברת פייסבוק ישראל נאלצה לשנות את מערך האבטחה שלה ולהשקיע בו משאבים נוספים כאמצעי הגנה מפני דורי בן-ישראל קריו, מפעיל האתר "מזבלה", כך טוענת החברה בכתב הגנה שהגישה השבוע לבית-המשפט. לדברי החברה, מאז שהרשת החברתית חסמה את האפשרות לפרסם קישורים אל האתר שלו, בן-ישראל קריו הקצין את איומיו כלפיה וכדי להיערך לאפשרות שיממשם לא היתה לה ברירה אלא להגביר את ההשקעה באבטחה.

לפני כחצי שנה השיק בן-ישראל קריו אתר בשם "קונטקט פייסבוק", הכולל פרטי קשר של גורמים שונים בחברת פייסבוק ישראל ופייסבוק אירלנד, וכן במשרד יחסי-הציבור של פייסבוק בישראל, "שלום תל-אביב" של זמיר דחב"ש. זאת, כפעולת מחאה על כך שהחברה, המספקת שירות שנצרך בידי מיליוני ישראלים, אינה נגישה ומערימה קשיים על הנסיונות ליצור עימה קשר. בפייסבוק מיהרו לחסום את האפשרות לשתף ברשת החברתית קישורים לאתר "קונטקט פייסבוק", ולפני כחודשיים חסמו גם האפשרות של משתמשי פייסבוק לפרסם קישורים לאתר "מזבלה", המספק חדשות בתחום הפרסום.

בשל כך הגיש בן-ישראל קריו תביעה לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב–יפו. בן-ישראל קריו דרש, באמצעות עו"ד יהונתן קלינגר, כי בית-המשפט יחייב את פייסבוק להסיר את חסימת "מזבלה", וכן יפצה אותו ב-100 אלף שקל. התביעה הוגשה באמצעות כתובת דואר אלקטרוני ייעודית שפייסבוק נאלצה לספק כתוצאה מהכרעה משפטית קודמת.

בן-ישראל קריו טוען בכתב התביעה כי משתמשים שניסו לשתף קישורים לאתר "מזבלה" קיבלו הודעה שלפיה "התוכן שאת מנסה לשתף כולל קישור שמערכות האבטחה שלנו זיהו כמסוכן". זו "התערבות לא הוגנת", טען בן-ישראל קריו. בנוסף, כך נטען, היו משתמשים שניסו לשתף קישורים ל"מזבלה" ונתקלו בהודעה כי הדבר לא אפשרי מפני שהתוכן שהם מעוניינים לשתף עשוי להיות ספאם. הטענה כאילו מדובר בספאם, טען בן-ישראל קריו, היא "תיאור כוזב" של התוכן באתר "מזבלה" ומהווה פגיעה בשמו הטוב, ועל כן מגיע לו פיצוי.

עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל (צילום: מרים אלסטר)

עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל (צילום: מרים אלסטר)

בחברת פייסבוק אירלנד טענו להגנתם, באמצעות עורכי-הדין יעקב שרביט, שי כגן ופיני דואק ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, משרד עורכי-הדין הגדול בישראל, כי אתר "מזבלה" נחסם לשיתוף בפייסבוק משום שיש בו קישורים לאתר "קונטקט פייסבוק".

"התוכן הזדוני המופיע באתר 'קונטקט פייסבוק'", נטען בכתב ההגנה, "מפר את תנאי השימוש והמדיניות של פייסבוק. בהתאם לכך חסמה פייסבוק אירלנד את האפשרות עבור משתמשי פייסבוק לפרסום בשירות פייסבוק קישורים המובילים לאתר 'קונטקט פייסבוק'". עם זאת, מוסיפים בפייסבוק, מנגנון החסימה שיצרו "לא עצר את התובע מלנקוט במאמציו הבלתי נלאים להטריד אנשים פרטיים ולהפר את פרטיותם. לאחר הפעלת החסימה על אתר 'קונטקט פייסבוק', התובע יצר 'מעקפים' שונים – באמצעות קישורים וכתובות URL חדשים – על מנת להפנות משתמשים לאתר 'קונטקט פייסבוק'".

בפייסבוק מגדירים את אתר "קונטקט פייסבוק" אתר "בלתי חוקי" וטוענים כי בשל הניסיונות של בן-ישראל קריו לעקוף את החסימה של אתר זה, בין היתר באמצעות אתר "מזבלה", לא היתה לחברה ברירה אלא לחסום גם את כל הקישורים לאתר "מזבלה".

"על אף התנהלותו הבלתי חוקית של התובע", מוסיפים בפייסבוק, "יש לו עזות המצח להגיש תביעה בניסיון נואש לבטל את מנגנון החסימה של פייסבוק אירלנד". בפייסבוק מבהירים כי אין להם כל כוונה לבטל את החסימה של "מזבלה" כל עוד האתר מכיל קישורים ל"קונטקט פייסבוק".

הכניסה למשרדי פייסבוק-ישראל ברחוב רוטשילד 22 בתל-אביב (צילום: כ. אלון, רישיון CC-by-SA-3.0)

הכניסה למשרדי פייסבוק-ישראל ברחוב רוטשילד 22 בתל-אביב (צילום: כ. אלון, רישיון CC-by-SA-3.0)

"לקישורים שיצר התובע באתר שלו, אשר מפנים לאתר המפרסם מידע פרטי לגבי אנשים פרטיים ללא הסכמתם, אין מקום בשירות פייסבוק, והם אסורים במפורש לפי תנאי השימוש והמדיניות של פייסבוק", טוענים בתאגיד הבינלאומי. "בהתאם לכך, ההחלטה של פייסבוק אירלנד לחסום קישורים המפנים משתמשים לאתר 'קונטקט פייסבוק' של התובע היתה סבירה לחלוטין".

לטענת פייסבוק, "אתר 'קונטקט פייסבוק' היווה צעד אגרסיבי בהטרדתם ובהפרת פרטיותם של אנשים פרטיים [...] תשומת הלב והשקידה הכרוכים ביצירת אתר אינטרנט ספציפי ומורכב למטרה זו מלמדים על כוונתו הזדונית של התובע".

בנוסף מציגים בפייסבוק שלל פרסומים של בן-ישראל קריו שלטענתם מהווים "דפוס פעולה של הטרדה" כלפיהם. כך, בין היתר, מציינים בפייסבוק כי בן-ישראל קריו חתם את הפוסטים שלו עליהם במלים "פייסבוק תבער"; כי פרסם תצלום של הכתובת "BURN" שנכתבה לטענתו ליד משרדי פייסבוק, וכי כתב בטוויטר "בלאגןןןן לשרוף את פייסבוקקקקק". עוד טוענים בחברה הבינלאומית כי בחודש מרץ האחרון הגיע בן-ישראל קריו למשרדי פייסבוק ישראל עם אדם נוסף "והחל לצעוק כי הוא עוד ישוב וכי אין מספיק מאבטחים שיוכלו לעצור אותו".

"המטריד ביותר", טוענים בפייסבוק, הוא סרטון שפורסם ב"מזבלה" ובו נראה ביתה של מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, כפי שצולם מרחפן שטס מעליו. הסרטון, מדגישים בחברה, פורסם באתר תחת הכותרת "בסופו של דבר יש כתובת לפייסבוק ישראל". לדברי החברה, "פרסומים אלו אילצו את פייסבוק ישראל לשנות את מערך האבטחה במשרדיה ולהוסיף משאבים נוספים כדי להיערך לאפשרות שהתובע יממש את איומיו".

בחברה דוחים גם את הטענה כי הוציאו את דיבתו של בן-ישראל קריו. לפי פייסבוק, העובדה כי חסמו שיתוף של קישורים ל"מזבלה" בטענה כי התוכן באתר עלול להיות ספאם אינה לשון הרע. "המלה 'ספאם'", כך מוסבר בכתב ההגנה, "הינה ביטוי כללי דיו הנוגע למספר פעולות. בהקשר לתביעה זו, 'ספאם' מתייחס ל'קישורים זדוניים'".

35377-03-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 137KB)

להורדת הקובץ (PDF, 5.74MB)