הרשת החברתית פייסבוק החליטה למנוע ממשתמשים ברשת פרסום קישורים לאתר חדש, שבו מופיעים פרטי ההתקשרות האישיים של בכירי פייסבוק-ישראל. האתר, "קונטקט פייסבוק", הושק היום (ב') על-ידי דורי בן-ישראל קריו, מפעיל בלוג הפרסום "מזבלה", המנהל קמפיין מתמשך נגד מאפיינים בעייתיים בהתנהלותה של הרשת החברתית.

"קונטקט פייסבוק" הוא מעין אלפון שבו מופיעים פרטיהם של בכירי השלוחה הישראלית של פייסבוק – המנכ"לית עדי סופר-תאני, מנהלת השיווק ענת אלחנני, סמנכ"ל הלקוחות אלעד ברינדט-שביט, הלוביסטית ג'ורדנה קטלר ועוד, ובכלל זה בעלי תפקידים בכירים בשלוחות של פייסבוק מחוץ לישראל.

לצד תיאור תפקידיהם של העובדים מופיעים מספרי הטלפון האישיים שלהם, כתובות הדואר האלקטרוני שלהם וקישורים לחשבונותיהם ברשתות חברתיות שונות. נוסף לכך כולל האתר הסברים על הליכים שונים שניתן לנהל מול פייסבוק – למשל, הליך שבמסגרתו משתמש יכול לקבל את המידע האישי שנאסף עליו בשרתי החברה ולבקש למוחקו.

הרקע להקמת האתר הוא הקשיים יוצאי הדופן שבהם נתקלים משתמשים ועיתונאים שמנסים ליצור קשר ישיר עם הנהלת פייסבוק או עובדים בחברה – בין השאר על רקע רמות שונות של צנזורה שהרשת החברתית מפעילה כלפי פרסומים של משתמשיה. "המטרה היא להנגיש את פייסבוק – חברה שעושה הרבה מאוד כסף, עם השפעה מאוד גדולה, עם אפס אחריות", אמר בן-ישראל קריו בשיחה עם "העין השביעית".

"בהנחה שאנחנו לקוחות של פייסבוק, לפייסבוק יש יותר לקוחות מכל החברות במשק הישראלי ביחד, ואין לה שום מוקד שירות, תמיכה, ייעוץ, סיוע או הכוונה", הוסיף. בעמוד ה"אודות" של "קונטקט פייסבוק" נכתב כי "חברת פייסבוק ותאגידי ענק דומים פועלים בצורה אלימה ודורסנית בכדי להשתיק קולות מחאה כנגדם, הן ברמה משפטית והן ברמה של צנזורה, מחיקת סטטוסים ושיטות נוספות ובלתי אתיות וספק חוקיות".

בן-ישראל קריו, שהשיק את האתר כחלק מיוזמה בשם Bridges Will Burn, ניסה לשתף את עוקביו בפייסבוק במידע על היוזמה החדשה, אך זמן לא רב לאחר מכן נמחק הפוסט שפרסם, והוא קיבל הודעה אוטומטית שלפיה חשבונו נחסם לשלושים יום, שבהם לא יוכל לפרסם תכנים ברשת החברתית.

מתוך אתר "קונטקט פייסבוק", שנחסם על-ידי פייסבוק (צילום מסך)

מתוך אתר "קונטקט פייסבוק", שנחסם על-ידי פייסבוק (צילום מסך)

אך נראה שבענקית האינטרנט הבינלאומית לא מסתפקים בחסימת הקישור בדף אחד של גולש ישראלי אחד, אלא פועלים למניעת ההפצה שלו בכלל. משתמשים אחרים שניסו לפרסם את כתובת אתר "קונטקט פייסבוק" נתקלו בהודעה אוטומטית שלפיה מדובר ב"קישור שמערכות האבטחה שלנו זיהו כמסוכן". בפייסבוק מבקשים מהמשתמשים להסיר את הקישור מהפוסט שברצונם לפרסם, ורק אז לפרסמו.

גולשים שניסו ללחוץ על הלינק בפוסטים שכבר פורסמו נתקלו בהודעה שלפיה העברתם לאתר נחסמה למען בטחונם, משום שמדובר ב"אתר זדוני". כפי שצייץ הגולש אורי ברייטמן, בדיקת האתר בכלים מקוונים לאיתור נוזקות לא העלתה כי הוא מסכן את גולשיו. אפילו גולשים שניסו לשתף את הקישור באופן פרטי, בהודעת צ'אט פרטית, נתקלו בהודעה שלפיה הדבר אינו אפשרי.

מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, לא השיבה לפניית "העין השביעית".

פייסבוק בתגובה: "אין לפרסם מידע אישי"

כיממה לאחר פרסום הידיעה שלח משרד יחסי-הציבור המייצג את פייסבוק ישראל, שלום תל-אביב, את התגובה הבאה: "כדי לשמור על סביבה פתוחה ובטוחה בפייסבוק פיתחנו אוסף כללי קהילה גלובלי שמתאר מה מותר ואסור בשירות שלנו. כל אדם יכול לדווח לנו על תוכן שלדעתו מנוגד לכללי הקהילה שלנו. התוכן יטופל ללא תלות במספר הפעמים שדווח או זהות המדווח. במידה והתוכן מפר את כללי הקהילה שלנו, הוא יוסר מפייסבוק.

"כללי הקהילה שלנו מציינים בבירור: 'אין לפרסם מידע אישי של אנשים אחרים ללא הסכמתם'. לפיכך, אם אנו מקבלים דיווח לגבי תוכן אשר מפרט מספרי טלפון אישיים וכתובות מייל של אנשים (ללא הסכמתם), ללא תלות בהיותם עובדי פייסבוק או לא, אנו נסיר תוכן זה.

"תוצאות הפרת כללי הקהילה משתנות בהתאם לחומרת ההפרה וההיסטוריה של אדם בפייסבוק. לדוגמה, אנחנו עשויים להזהיר מישהו לגבי הפרה ראשונה, אך אם נמשיך לראות הפרות נוספות אנו עשויים להגביל את יכולתו לפרסם פוסטים בפייסבוק או לאסור עליו שימוש בפייסבוק".