"פייסבוק היא גוף דורסני, הרודף אותי בגלל ביקורת עניינית שפרסמתי על אודותיה בכלי התקשורת שאני מפעיל", כך טוען הבלוגר דורי בן-ישראל קריו בתצהיר שהגיש לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב–יפו. לדבריו, החברה ריגלה אחריו באופן פסול ומפעילה בישראל עמותת קש כדי לאתר פרסומים פוגעניים ולהסירם.

בן-ישראל קריו הגיש לפני כשלושה חודשים תביעה נגד פייסבוק, באמצעות עו"ד יהונתן קלינגר, בדרישה לקבלת צו שיחייב אותה לבטל את חסימת האפשרות לשתף ברשת החברתית קישורים לאתר "מזבלה" שהוא מפעיל, וכן לפצותו ב-100 אלף שקל בגין פרסום לשון הרע על אודותיו. פייסבוק, מצדה, טענה בתגובה כי פעלה כדין וכי היא מאוימת על-ידי בן-ישראל קריו. לטענת החברה, החסימה היא משום שבן-ישראל קריו פירסם קישורים לאתר ובו שמות עובדים בחברת פייסבוק ישראל.

לפני ימים אחדים הגיש בן-ישראל קריו תצהיר מטעמו לבית-המשפט, ובו הוא מגולל את תולדות יחסיו עם פייסבוק. לדבריו, הביקורת שלו על פייסבוק החלה לפני שנים אחדות, לאחר שנוכח לדעת כי הרשת נמנעה מלפעול ביחס להסתה נגד חייל צה"ל שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן" (עוד קודם לכן פרסם בן-ישראל קריו דיווח על כך ש"פייסבוק התחלה לגבות דמי סחיטה ממפרסמים"). בעקבות הפרסום על ההסתה נחסם חשבון הפייסבוק שלו באופן זמני. לא היתה זו הפעם האחרונה שחשבונו נחסם. לטענת בן-ישראל קריו, חברת פייסבוק חוסמת ומחזירה גישה לעמודים באופן בררני ולא שוויוני.

היחצן זמיר דחב"ש (צילום מסך)

היחצן זמיר דחב"ש (צילום מסך)

כך, לדוגמה, מציין בן-ישראל קריו כי בחברה סירבו לחסום גישה לאתרים שכללו פרטים על עובדי רשויות הרווחה ועובדי ציבור ושקראו להטרידם, גם כאשר מקימי האתרים הועמדו לדין בגין "טרור רשתי". עוד מזכיר בן-ישראל קריו כי אלעד ברינדט-שביט, עובד פייסבוק ישראל, פרסם את מספר הטלפון הישיר של עוזר הרב עמאר וקרא להטרידו, אך גם חשבונו לא נחסם. כך, גם חשבונות מסיתים שקוראים לטרור, כמו העמוד "Stab Israelis", לא נחסמו בעבר. מנגד, מוסיף בן-ישראל קריו, בפייסבוק מיהרו לחסום גישה לאתר המתחזה לחברת התעופה אל-על ואשר מציע לקבל כרטיסי טיסה בחינם תמורת פרטים אישיים. "דבר אחד משותף לאל-על ולפייסבוק ישראל", מצהיר בן-ישראל קריו, "שתיהן נעזרות בשירותיו הטובים של יועץ התקשורת זמיר דחב"ש", מייסד ושותף במשרד יחסי-הציבור שלום תל-אביב.

בשנת 2015 נחסם שוב חשבונו האישי של בן-ישראל קריו, לאחר שפרסם הקלטה שבה נשמעת עיתונאית "ישראל היום" ליטל שמש מתקשרת למשרד יחסי-הציבור שלום תל-אביב כדי לקבל תגובה על אי-טיפול בהסתה, ובמשרד מנתקים לה את השיחה. לאחרונה, בשלהי 2016, כאמור, נחסם חשבונו של בן-ישראל קריו לאחר ששיתף קישור לאתר שהקים בשם "קונטקט פייסבוק", ובו מידע על אפשרות ליצירת קשר עם בכירים בחברת פייסבוק ישראל ובמשרד יחסי-הציבור שלה.

לדבריו, לאחר חסימה זו החל להשתמש בחשבון פייסבוק אחר תחת השם Doni Kario, אולם בחברת פייסבוק ישראל ידעו מראש כי הוא מי שמפעיל את החשבון, ואחד העובדים בחברה, אלן שטרק, עקב אחר פרסומיו בזמן אמת. לפי התצהיר של בן-ישראל קריו, הדבר נחשף בצילומי המסך שפייסבוק עצמה צירפה לתגובתה להליך הנוכחי. "ראיתי שצילומי המסך בוצעו בזמן אמת לאחר הפרסומים שלי, ולא במסגרת הכנת התשובה. כלומר, אחד העובדים בפייסבוק ישראל הוא מי שעוקב אחרי בזמן אמת".

"אינני יודע כיצד פייסבוק ישראל גילתה שאני הוא 'דוני קריו'", מוסיף בן-ישראל קריו, "אך הדרך היחידה שהיתה יכולה לעשות זאת היא על-ידי ריגול פסול ומעקב אחרי. לא השתמשתי באותה כתובת דואר אלקטרוני, לא באותו מספר הטלפון ולא באותה כתובת IP. כלומר, כדי שפייסבוק תדע שאני הוא דוני קריו היתה צריכה היא, בחודש נובמבר 2016, לפני שהשקתי את אתר 'קונטקט פייסבוק' ולפני שהיא חסמה אותו, לעקוב אחרי".

לדבריו, מעקב זה מעיד על רצון להלך עליו אימים. "אין שום סיבה שחברה מאירלנד תעשה זאת מרצונה החופשי, אלא מי שעשתה זאת היא החברה הישראלית שזכתה אצלי לביקורת על דרך ההתנהלות שלה". במהלך החודש שבו היה חסום והשתמש בפרופיל "דוני קריו", הוא מוסיף, ניסתה אפליקציית פייסבוק לשלוח את המיקום שלו לשרת קרוב ל-60 אלף פעמים.

בפייסבוק טענו כי חסמו את האפשרות לשתף קישורים לאתר "מזבלה" משום שאתר זה מכיל הפניות לאתר "קונטקט פייסבוק". בן-ישראל קריו מציין בתצהירו כי גם אתרים אחרים, כמו "הארץ", "חדר 404" ו"וואלה" מכילים קישורים ל"קונטקט פייסבוק", אך לא נחסמו.

מתוך אתר "קונטקט פייסבוק", שנחסם על ידי פייסבוק (צילום מסך)

מתוך אתר "קונטקט פייסבוק", שנחסם על ידי פייסבוק (צילום מסך)

לדברי בן-ישראל קריו, הוא הקים את "קונטקט פייסבוק" משום ש"אחרי ארבע שנים של דיווח על התנהלותה של פייסבוק, החלטתי כי יש צורך בהקמת אתר שיעזור במקרי חירום של הסתה, אלימות ופרסום של חומרים אישיים לצורך יצירת קשר". בן-ישראל קריו מדגיש כי מלבד במקרים של מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר-תאני והלוביסטית ג'ורדנה קטלר, הוא נמנע מלפרסם באתר כתובות מייל ומספרי טלפון אישיים והסתפק בפרטי הקשר המקצועיים.

"את אתר 'קונטקט פייסבוק' חסמו כמה דקות אחרי שהוא עלה. לא התעסקתי בחסימה הזו כי אני לא מתפרנס מהאתר, ובכל מקרה מי שצריך את האתר לא נמצא בפייסבוק אלא מחוץ לפייסבוק", מצהיר בן-ישראל קריו. "במקביל לחסימה, חסמו את הפרופיל האישי שלי לחודש, כעונש על כך שהרמתי את האתר. פייסבוק יודעת שחסימה של הפרופיל האישי שלי משמעו ניתוק של קשרים חברתיים רבים. חסימה אומרת שלא אוכל להשתמש בשירות המסנג'ר של פייסבוק, כלומר לא אוכל לקבל הודעות. ביום רגיל אני מקבל מעל מאה הודעות פייסבוק (כולל בעמודים אשר אני מנהל), חלקן ממקורות עיתונאיים. פגיעה ביכולת שלי לקבל הודעות היא פגיעה בעבודה שלי כעיתונאי".

בניגוד לטענת חברת פייסבוק, בן-ישראל קריו טוען כי לא ביצע כל מעקף מסובך לחסימת האפשרות לשיתוף אתר "מזבלה" בפייסבוק. לתצהירו צירף בן-ישראל קריו חוות דעת מומחה מאת המתכנת רן בר-זיק, שהחרה החזיק אחר טענותיו וקבע כי השיטות שבהן עקף בן-ישראל קריו את החסימה של פייסבוק הן שיטות פשוטות לביטול.

לדבריו, די היה לבר-זיק ב-30 שורות של קוד תוכנה כדי לבטל את אחד המעקפים שיצר בן-ישראל קריו, והמעקף השני לדבריו פשוט עוד יותר לחסימה. "מסקנתי המקצועית היא כי ככל שפייסבוק רצתה לחסום את אתר 'קונטקט פייסבוק', היא לא היתה צריכה לחסום את הגישה לאתר 'מזבלה' כלל, והיתה יכולה לחסום עמודים ספציפיים", כתב בר-זיק.

סיימון מילנר, "מנהל המדיניות" של פייסבוק העולמית (צילום מסך)

סיימון מילנר, "מנהל המדיניות" של פייסבוק העולמית (צילום מסך)

בתגובה לטענה של חברת פייסבוק ישראל כי אינה קשורה לניהול חשבונות הפייסבוק של אזרחי ישראל, טענה שהעלתה במקביל גם בתביעה אחרת נגדה, מצהיר בן-ישראל קריו כי "פייסבוק ישראל מפעילה עמותת קש בשם 'הכפתור האדום'", שבאמצעותה היא פועלת לאיתור תכנים פוגעניים והסרתם. העמותה, כך טוען בן-ישראל קריו, מצהירה על עצמה כגוף שמבקש לעצור את האלימות ברשת.

לפני כשנתיים הכריזה פייסבוק על שיתוף פעולה עם העמותה לצורך מאבק בבריונות, אולם לדברי בן-ישראל קריו בוועד העמותה יושב אייל שקד, בנו של אבי שקד, הבעלים של חברת 888, המעסיקה הקודמת של מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר-תאני. בן-קריו מוסיף כי סופר-תאני נמצאת בקשרים טובים עם משפחת שקד, וכי אייל שקד הוא שכן שלה. "באמצעות עמותת קש זו, שעובדת על מנת לקבל דיווחים על תכנים", טוען בן-ישראל קריו, "מלבינה פייסבוק ישראל את הפעילות שלה בישראל. היא אינה מרכז פיתוח בלבד, אלא מחזיקה קבלן משנה שמטרתו לאתר תכנים פוגעניים ולהסירם".

"אני לא היחיד שמתנכלים לו", כותב בן-ישראל קריו בסיום תצהירו. "עו"ד גיא אופיר נאבק נגד פייסבוק על תשלום המסים של פייסבוק. בעקבות המחאה שלו, גיא הותקף על-ידי עובד פייסבוק ואף זכה בפיצוי בבית-המשפט. גיא גם מייצג את אבי לן וגם בעוד תביעה כנגד פייסבוק ככל הידוע לי. פייסבוק בוחרת להתנכל במי שנאבק בה, והיא תאגיד דורסני".

35377-03-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.3MB)