לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתהיעדרותם של חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת מהלווייתו של הנשיא וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס הזניקה בשבוע שעבר את שיעור המרואיינים הערבים בערוצי התקשורת המרכזיים בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג.

המדד, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

מתוך כ-3,300 מרואיינים שהשתתפו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל), 140 היו מרואיינים ומרואיינות ערבים וערביות. מדובר בשיעור ייצוג של כ-4.3%. עדיין רחוק מכ-20% שמהווה החברה הערבית מכלל האוכלוסייה בישראל, אך בכל זאת שיפור דרמטי לעומת שבועות ארוכים לאורך השנה שבהם שיעור הייצוג הממוצע עמד על 2% ואף פחות מכך.

זאת ועוד, 140 מרואיינים בשבוע אחד הוא המספר השני בגובהו מאז תחילת המדידה בחודש ינואר השנה. השבוע היחיד שבו נמדדו יותר מרואיינים ומרואיינות ערבים וערביות היה בשבוע הראשון של השנה, אז התבצע ברחבי המדינה מרדף אחר הטרוריסט נשאת מלחם, שירה בעוברים ושבים ברחוב דיזנגוף בתל-אביב.

באותו השבוע נשלחו צוותי טלוויזיה לדבר עם בני משפחתו ומכריו, בא כוחו ושכניו, ועל כן היה שיעור ייצוג גבוה במידה חריגה. בשבוע שעבר לא התרחש אירוע טרור שכזה, אולם החלטת חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת לא להגיע להלווייתו של פרס (ובמידה פחותה גם רצח אשה בלוד לעיני ילדיה) הביאו לאפקט דומה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בהלווייתו של שמעון פרס בירושלים, 30.9.16 (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בהלווייתו של שמעון פרס בירושלים, 30.9.16 (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

מבדיקת עומק של חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי 55 מתוך אותם 140 מרואיינים ערבים, כ-39%, התראיינו על אי-הגעתם של חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת להלווייתו של פרס. עוד 31 מרואיינים, כ-22%, הוזמנו לדבר על הרצח בלוד, וכל היתר השתתפו באייטמים שעסקו בנושאים אחרים.

אפשר לקבל או לדחות את החלטתם של חברי-הכנסת הערבים (סקר שנערך עבור חדשות ערוץ 10 הראה שמרבית הציבור הערבי בישראל מתנגד להחלטתם), אולם המעשה עורר דיון ער על הציבור הערבי בתקשורת הזרם המרכזי של ישראל, מאורע נדיר בפני עצמו.

עם זאת ראוי לציין כי בעוד כלי התקשורת המרכזיים של המדינה הקדישו תשומת לב נכבדת לאי-הגעתם של חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת להלוויה, כולל עשרות אייטמים ו-55 מרואיינים ערבים, אותם כלי תקשורת הפגינו התעלמות כמעט מוחלטת מאירוע מרכזי ביותר עבור החברה הערבית בישראל שהתקיים למחרת.

ביום שבת של השבוע שעבר, יום לאחר ההלוויה של פרס, התקיימה בסכנין הפגנה לציון יום השנה לאירועי אוקטובר 2000, אז נהרגו 13 אזרחים ערבים מירי כוחות הביטחון. אף שוועדת החקירה ממלכתית שבחנה את האירועים מצאה כי הירי הקטלני היה, בחלקו, בלתי חוקי ומנוגד לפקודות המשטרה, הציבור היהודי ונבחריו אינם שותפים לאירועי הזיכרון השנתיים. בהתאם, גם אמצעי התקשורת המרכזיים התעלמו מההפגנה לזכר הקורבנות והקדישו לה אייטמים בודדים. למעשה, בשבוע שעבר היה רק אייטם אחד בכל אמצעי התקשורת שהתייחס ישירות להפגנה וכלל מרואיינים ערבים. היתה זו כתבתו של וסים כסיוף ששודרה במהדורת חדשות השבת של ערוץ 1.

הפגנה לציון יום השנה לאירועי אוקטובר 2000, צילום מסך מתוך כתבת "מבט"

הפגנה לציון יום השנה לאירועי אוקטובר 2000, צילום מסך מתוך כתבת "מבט"

באותו המועד שודרו גם "המגזין" של ערוץ 10 בהגשת אשרת קוטלר ובעריכת ניר בכר ומהדורת "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 בהנחיית דנה וייס ובעריכת קלי בן-יאיר. במהדורה לסיכום השבת של ערוץ 10 כלל לא דווח על ההפגנה. במהדורה המקבילה של ערוץ 2 שולב דיווח קצר של דברי קריינות מהאולפן, אשר רובו ככולו לווה בתמונות אלימות מלפני 16 שנים ולא בתצלומים מההפגנה הבלתי אלימה שנערכה באותו היום. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, גם בימים שלאחר ההפגנה היו רק שלושה דיווחים על האירוע.

הנה כי כן, סירובם של חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת לקחת חלק באירוע אבל ממלכתי לזכרו של נשיא וראש ממשלה לשעבר, אירוע המאחד את רוב הציבור היהודי, הניב עשרות אייטמים בתקשורת הזרם המרכזי. השתתפותם של כל חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת בהפגנה בסכנין לזכרם של 13 אזרחים שנהרגו מירי כוחות הביטחון לפני 16 שנה, אירוע אבל בלתי ממלכתי שאיחד סביבו את רוב הציבור הערבי, הניב התעלמות גורפת מתקשורת הזרם המרכזי.

נכון, ההפגנה לזכר הרוגי אוקטובר היתה בשבת, יום שבו היקפי הסיקור בתקשורת הזרם המרכזי נמוכים ממילא. נכון גם שלמחרת כבר היה ערב ראש השנה. ובכל זאת, דומה שאין די במועד כי להסביר את הפערים. אחרי הכל, גם ההלוויה של פרס התקיימה בסוף השבוע שלפני ראש השנה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 25.9–1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 25.9–1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מעין בטבלת הערוצים המסכמת את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים בולטת רשת ב' של קול-ישראל, שהגיעה למקום הראשון עם 39 מרואיינים ערבים בשבוע שעבר, מתוך 747 (כ-5.4%). זהו שיעור הייצוג הגבוה ביותר של מרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של תחנת הרדיו מאז תחילת המדד בינואר השנה.

אחריה הפתיע ערוץ 2, עם 30 מרואיינים ערבים מתוך 645 (כ-4.7%), השיעור השני בגובהו של הערוץ מאז תחילת המדד. בטבלת התוכניות שתוצג להלן נראה כיצד קרה שהערוץ שבדרך כלל מזדנב מאחור עקף בשבוע שעבר את שני ערוצי הטלוויזיה המתחרים. ערוץ 10, שהגיע לשיעור ייצוג השלישי בגובהו מאז תחילת השנה (כ-4.5%), נאלץ להסתפק במקום השלישי.

מאז אמצע השנה מסתמנת מגמת עלייה בשיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים

ערוץ 1, כך נראה, לא הושפע מאירועי היום והגיע לשיעור הייצוג הממוצע שלו (כ-3.8%). כשכל יתר הערוצים סיימו את השבוע שעבר בעלייה ניכרת, הסטגנציה של ערוץ 1 גורמת לו להידרדר בטבלה. אפשר לראות בכך דווקא סימן מעודד. הערוץ ועיתונאיו מסקרים את החברה הערבית באופן קבוע, כמדיניות, יותר מאשר כלי התקשורת האחרים שנכללים במדד הייצוג, ואינם נזכרים לסקר את הנעשה בחברה הערבית רק כאשר מתעוררת מחלוקת הנוגעת ישירות לציבור היהודי.

במקום האחרון, כרגיל, תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל, וזאת למרות שבשבוע שעבר כללו תוכניות החדשות והאקטואליה שלה 21 מרואיינים ומרואיינות ערבים וערביות, כ-3% – השיעור השלישי בגובהו של התחנה מאז תחילת המדד.

במבט כללי, מאז אמצע השנה מסתמנת מגמת עלייה בשיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. זהו נתון המשקלל את שיעורי הייצוג בכל הערוצים יחדיו, הן בערוצי השידור הציבורי המתאפיינים בשיעור ייצוג גבוה יחסית למתחרים והם בתחנת גלי-צה"ל, שמדירה את האוכלוסייה הערבית במידה חריפה אף יותר מיתר כלי התקשורת המרכזיים.

שיעור המרואיינים הערבים הממוצע בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, לפי שבועות, יוני-ספטמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים הממוצע בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, לפי שבועות, יוני-ספטמבר 2016

למקום הראשון בטבלת התוכניות הגיעה "לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ 10 בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי. בשבוע שעבר התארחו בתוכנית שישה מרואיינים ערבים, כ-22.8% מכלל המרואיינים. מאז תחילת המדידה בינואר השנה נמדד רק פעם אחת נתון גבוה יותר בתוכנית, שמרבה לראיין ערבים וערביות באופן קבוע. נתון זה, אגב, גבוה אף יותר משיעור הערבים באוכלוסיית ישראל.

יניב אלון עורך "פגוש את העיתונות" (צילום: אייל בן יעיש, חדשות 2)

יניב אלון עורך "פגוש את העיתונות" (צילום: אייל בן יעיש, חדשות 2)

ההפתעה הגדולה של השבוע שעבר היתה "שש עם", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ 2 בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן, שחרגה מנוהגה וכללה אף היא שישה מרואיינים ערבים. כיוון שבתוכנית ממוצע כלל המרואיינים גבוה יחסית, שישה מרואיינים ערבים שווי ערך לשיעור ייצוג של כ-14%. ובכל זאת, מדובר בשיעור חריג בגובהו הן ביחס לתוכניות האחרות והן ביחס לשבועות הקודמים של "שש עם". למעשה, זהו נתון השווה כמעט לפי שניים משיעור הייצוג הגבוה ביותר שהיה לתוכנית עד כה.

ציון לשבח מגיע ל"פגוש את העיתונות", התוכנית הפוליטית של ערוץ 2 בהגשת רינה מצליח ובעריכת יניב אלון. מאז שנכנס אלון לתפקידו חל מהפך ביחס התוכנית אל החברה הערבית. בארבע מתוך חמש התוכניות האחרונות שובצו מרואיינים ערבים. בשבוע שעבר השתתפו בתוכנית שני מרואיינים ערבים לדיון משותף (בהחלטת חברי-הכנסת הערבים שלא להגיע להלוויית פרס), עובדה שהקפיצה את שיעור הייצוג לכ-11.1%.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 25.9–1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 25.9–1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

במקום החמישי בטבלת התוכניות השבועית נמצאת "סדר יום", תוכנית האקטואליה של רשת ב' בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, ששבה בשבוע שעבר לתת פתחון פה נרחב יחסית למרואיינים ומרואיינות ערבים וערביות אחרי שלושה שבועות שבהם השתתף בה בסך הכל מרואיין ערבי אחד. אחת המרואיינות הערביות ב"סדר יום" של השבוע שעבר היתה מקבולה נאסר, אשת תקשורת, שעלתה לשידור משום שנבחרה לאחת מאנשי השנה של התוכנית על רקע פעילותה במיזם A-list לשילובם של מרואיינים ומרואיינות ערבים וערביות בתקשורת הישראלית.

תוכנית נוספת שבלטה בשבוע שעבר לטובה יחסית היא "החדשות הלילה", מהדורת סיכום היום של ערוץ 2 בעריכת יואב דקל. תוכנית זו ממעטת לכלול מרואיינים ערבים, ונמצאת בתחתית הטבלה המשוקללת מתחילת השנה עם שיעור השתתפות כמעט אפסי של מרואיינים ערבים, אך בשבוע שעבר כללה שני מרואיינים ערבים, מה שהביא אותה לשיעור ייצוג של 6.3%, השני בגובהו מאז תחילת המדידה. אחד המרואיינים שהשתתפו בשבוע שעבר ב"החדשות הלילה" היה הראפר תאמר נפאר, בעקבות נטישת שרת התרבות מירי רגב את הופעתו בטקס פרסי אופיר.

הראפר תאמר נפאר מתראיין ב"החדשות הלילה", ערוץ 2 (צילום מסך)

הראפר תאמר נפאר מתראיין ב"החדשות הלילה", ערוץ 2 (צילום מסך)

במרכז הטבלה השבועית נמצאת "אולפן שישי" (מגיש: דני קושמרו, עורך: איתי דנקנר) עם מרואיין ערבי אחד בלבד. היה זה ח"כ איימן עודה, העומד בראש הרשימה המשותפת, שהוזמן כדי להסביר את אי-ההשתתפותו שלו ושל יתר חברי הרשימה בהלווייה של פרס, וננזף על-ידי חברי הפאנל של התוכנית.

בתחתית הטבלה השבועית, לצד "המטה המרכזי" שסוגרת עוד שבוע בלא מרואיינים ערבים (מגיש: גדי סוקניק, עורכת: הדס ריבק), גם "מה בוער", תוכנית האקטואליה של גלי-צה"ל בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, שבדרך כלל מעניקה פתחון פה גדול יותר למרואיינים ערבים.

שקלול נתוני השבוע שעבר אל טבלת התוכניות המחשבת את שיעורי הייצוג מתחילת השנה מביא לכמה שינויים קלים. "לונדון את קירשנבאום" הגדילה את הפער שלה מ"יומן" של ערוץ 1, שנמצאת במקום השני. "סדר יום" צמצמה את הפער שלה מ"מה בוער", שנמצאת במקום השלישי. מהדורת החדשות המרכזית של חדשות ערוץ 2 עלתה שני שלבים, מהמקום השביעי לחמישי, על חשבון מהדורת "מבט" ו"ערב חדש".

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בתחתית הטבלה המשוקללת ניכר כי "שש עם" ו"פגוש את העיתונות" קפצו שתיהן שני מקומות מעלה, על חשבון "הכל דיבורים" ו"המוסף". מהדורת "החדשות הלילה" צמצמה את הפער מ"המטה המרכזי", אך עדיין נמצאת במקום האחרון.

בטבלת הערוצים המשוקללת אין הבדל במיקומים בעקבות נתוני השבוע שעבר. ברשת ב' ובערוץ 2 עלה שיעור הייצוג המשוקלל בעשירית האחוז.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒1.10. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה