הרשות השנייה קנסה את תחנת הרדיו קול-ברמה ב-10,000 שקל בגין התבטאות פוגענית של השדר מוטי לביא כלפי עדת יוצאי אתיופיה בישראל. בתחילת החודש, על רקע מחאת יוצאי אתיופיה, התייחס לביא להפגנה שלהם נגד אלימות שוטרים כלפיהם. בין היתר אמר לביא לאחד ממרואייניו:

אתה מתגאה בבני העדה שלך שהסתובבו כמו בהמות על שתיים ופרקו כל מה שהם רק יכלו והשמידו ופצעו והרגו כמעט... זה עושה לכם כבוד שפתאום הרמתם ראש?"

בעקבות הדברים הוגשה תלונה לרשות השנייה, וזו הגיעה לפתחה של ועדת ההפרות. ברדיו קול-ברמה טענו כי לביא התייחס בדבריו אך ורק למפגינים האלימים, אולם ועדת ההפרות דחתה את הטענה וקבעה כי גם אם אכן כך, הרי שמדובר בהתבטאות פסולה.

אתמול הודיעה הרשות השנייה למנהל קול-ברמה, אריאל דרעי, כי מצאה במהלך הראיון הפר לביא את סעיף 46(א)(2) לחוק הרשות השנייה, האוסר על שידורי "הסתה לגזענות, לאפליה או לפגיעה ממשית באדם או בקבוצת בני-אדם על רקע השתייכותם לדת, גזע, לאום, מין, עדה, אורח חיים או מוצא". הוועדה אף קבעה כי לביא הפר בשידור את הסעיפים בכללי רשות השנייה הנוגעים ל"אובייקטיביות בשידור" ול"משדר פוגע".

"גם אם ההתבטאויות הפוגעניות עסקו במפגינים המתפרעים, הרי שאין להתבטאויות אלו מקום וראוי לשמור על כבודם של כל המעורבים באירוע", הבהירה הרשות השנייה.

מאחר שמיד לאחר דבריו התנצל השדרן בפני המאזינים, קבעה ועדת ההפרות את העיצום הכספי שהוטל על התחנה על סך 10,000 שקל בלבד. התחנה חויבה לשלם את הקנס בתוך 21 יום.

עדכון: 28.5: מוטי לביא מסר בתגובה:

"במהלך כל שנותי בתקשורת הוכחתי, פעם אחר פעם, את נאמנותי למאבק באפליה עדתית במדינת ישראל – במגזר החרדי, אליו אני שייך, ומחוצה לו. הדברים שנאמרו על ידי התייחסו אך ורק לאותם פורעי חוק בהפגנה, תוך הדגשת הדבר מספר פעמים. בעיני, לפגוע בשוטרים, לזרוק בלוקים, להפוך ניידות ולנקוט באלימות פיזית – הם מעשים פסולים, גם אם הם נעשים כחלק ממחאה על נושא חשוב. יחד עם זאת, אני שב ומיצר באם אמירתי פגעה במישהו שטעה להבינה כהכללה כלפי כלל העדה האתיופית בישראל.

בכדי להמחיש את הדברים הנ"ל, אצטט – מלה במלה – את דברי בנושא בשידור:

'אני לא יודע אולי חלק גדול מהמאזינים שלנו לא יודעים מה קרה אתמול בתל-אביב. אבל לצורך ההמחשה הסתובבו שם חבר'ה צעירים בלי שום מעצורים, ופשוט זרקו אבנים ובלוקים והפכו ניידות, כל מה שרק אפשר.

'משהו שהיה פשוט מבהיל, ואני חושב, לדעתי שהעניין הזה עומד בקריטריון של הגדרה של אנשים של בהמות, זאת ההגדרה. הרי מה זה בהמה? זה אנשים שעושים מעשים בלתי נשלטים, בלי שכל, אגב, אני לא חושב שהשיגו את המטרה שלהם, הם עשו בדיוק את ההפך ואני באמת גם לא מתכוון חלילה וחס שהאתיופים בהמות, כן? ברור לחלוטין, אני מתכוון לאלה שהשתתפו אתמול בהפגנה הפרועה בתל אביב והתנהגו כמנהג הבהמות, זאת אולי ההגדרה הנכונה למה שהיה שם.

[...]

'מקווים שהעסק יגיע לשליטה, וחבל מאוד שהדרך שבה הולכים האתיופים לא מקדמת ומזיקה לתהליך האמיתי שהם רוצים לעשות ואני חושב שמגיע להם ובאמת מדובר באוכלוסייה שהמדינה צריכה לדעת לתת לאזרחים להרגיש שהם אזרחים מאה אחוז בדיוק כמו שהיא צריכה לתת לאזרחים החרדים להרגיש שהם מאה אחוז ושהיא צריכה לתת לערביי ישראל להרגיש שהם מאה אחוז, אסור להפלות אף אחד!'".