שנת 2012 היתה שנה קטלנית במיוחד עבור עיתונאים ברחבי העולם, כך מדווחים כמה ארגונים בינלאומיים הפועלים למען חופש העיתונות ובטחונם של עיתונאים.

הוועדה להגנת עיתונאים (CPJ), ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארה"ב, דיווח על עלייה בשיעור של קרוב ל-50% במספר העיתונאים שנהרגו לעומת שנת 2011. לפי הארגון, 70 עיתונאים נהרגו השנה בשל עבודתם, לעומת 47 בשנה שעברה. 31 מקרי מוות נוספים של עיתונאים עודם נחקרים.

הארגון מבהיר כי רשימתו כוללת רק מקרים שבהם צוות הארגון משוכנע שקיים קשר בין עבודת העיתונאי למותו, בין אם נהרג כנקמה על עבודתו, בחילופי אש במהלך לחימה או בעת שביצע משימה מסוכנת. אם המניעים להרג אינם חד-משמעיים אך אפשר שהמוות נגרם כתוצאה מהעבודה העיתונאית, הארגון מגדיר את הסיבה למוות כ"בלתי מאושרת" וממשיך לחקור. הארגון אינו כולל ברשימתו עיתונאים שמתו כתוצאה ממחלה שתקפה אותם בעת שליחות או כתוצאה מתאונה שמקורה אינו בפעולה עוינת.

עיקר העלייה בנתונים, כך לפי הארגון, בשל המלחמה בסוריה (28 הרוגים לפי מניין ארגון זה), רציחות בסומליה, אלימות בפקיסטן ועלייה במספר הרציחות בברזיל. לפי נתוני הארגון, לעומת שנים קודמות, ניכרה עליה במספר עיתונאי האינטרנט ובשיעור העיתונאים הפרילנסרים שנהרגו. ברשימת ה-CPJ כלולים גם חוסאם סלאמה ומחמוד אל-קומי, שנהרגו מטיל צה"ל בעת מבצע "עמוד ענן".

נתוני עיתונאים-ללא-גבולות (RSF), ארגון נוסף הלוחם למען זכויות עיתונאים ברחבי העולם, מגבים את נתוני ה-CPJ. לפי חישוב עיתונאים-ללא-גבולות, בשנת 2012 נהרגו 89 עיתונאים, לעומת 67 בשנה שעברה. הארגון מציין כי שנה זו היתה הקטלנית ביותר עבור עיתונאים מאז 1995, אז החל הארגון למנות את מספר ההרוגים בקרב העיתונאים.

עיתונאים-ללא גבולות מבהיר באתרו כי רשימתו כוללת אך ורק מקרים שבהם הארגון הצליח לבסס את העובדה שהעיתונאי נהרג בשל עבודתו העיתונאית. הרשימה אינה כוללת מקרים שבהם המניעים אינם קשורים לעבודה העיתונאית או מקרים שבהם המניע לא הובהר.

עיתונאים-ללא-גבולות הוסיף כי 38 עיתונאים נחטפו השנה ו-73 נמלטו מארצם. כמו כן, 6 עוזרי הפקה לעיתונאים ו-47 פעילי רשת ועיתונאים אזרחיים נהרגו במהלך 2012. מספר פעילי הרשת והעיתונאים האזרחיים שנהרגו עלה בשנה האחרונה ב-840%, וזאת בשל מספר המקרים הרב של הרג פעילי רשת ועיתונאים אזרחיים בסוריה. יצוין כי רשימת עיתונאים-ללא-גבולות כוללת, לצד חוסאם סלאמה ומחמוד אל-קומי, גם את מוחמד אבו-עייש, מנהל הרדיו החינוכי של אל-קודס, שמת מפגיעת טיל ישראלי במהלך מבצע "עמוד ענן".

לפי נתוני המכון הבינלאומי לעיתונות (IPI), גוף שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה במטרה לקדם את חופש העיתונות ברחבי העולם, 132 עיתונאים נהרגו במהלך השנה האחרונה. הארגון מבהיר כי רשימתו כוללת עיתונאים ואנשי צוות עיתונות שהיו למטרה בשל עבודתם. כמו כן כולל הארגון עיתונאים שנהרגו במהלך משימה עיתונאית. גם על-פי ספירת המכון, שנת 2012 היתה הקטלנית ביותר מאז החל למנות את מספר העיתונאים ההרוגים, בשנת 1997. רשימה זו כוללת אף היא את שלושת העיתונאים הפלסטינים שנהרגו מפגיעת טילי צה"ל במהלך מבצע "עמוד ענן".