הטלוויזיה החינוכית תשלם פיצוי של כמה עשרות אלפי שקלים בגין פרסום תצלום ידו של מרדכי ואנונו בלא מתן קרדיט, כך קבעה לאחרונה השופטת גילה כנפי-שטייניץ מבית-המשפט המחוזי בירושלים.

לפני כשנתיים שודרה בטלוויזיה החינוכית תוכניתו של בן כספית "הקשר הישראלי", שעסקה בפרשת ואנונו. במהלך התוכנית הוצג במשך שבע שניות תצלום שצילם הצלם המנוח דני לנדאו, ובו נראית כף ידו של ואנונו כשעליה ההודעה כי נחטף ברומא. התצלום הוצג ללא רשות היוצרים וללא ציון שמם של בעלי זכויות היוצרים עליו, חברת זום 77 א.ש (2002) בע"מ.

בעקבות כך תבעה חברת זום 77 מהחינוכית פיצוי בסך 400 אלף שקל, וזאת באמצעות עו"ד גילעד רוגל. בתביעתה הדגישה החברה כי אין זו הפעם הראשונה שהטלוויזיה החינוכית הפרה את זכויות היוצרים שלה בהציגה את תצלום כף ידו של ואנונו. בשנת 2000 הוצג התצלום במסגרת התוכנית "תיק תקשורת", שהוקדשה לתצלומים שמצאו דרכם אל "פנתיאון התיעוד הלאומי". גם אז הוצג התצלום ללא היתר וללא מתן קרדיט.

תביעה שהגישה אז החברה לבית-משפט השלום בתל-אביב נדחתה, שכן בית-המשפט קבע כי השימוש בתצלום חוסה תחת החריג של שימוש הוגן ביצירה. אולם החברה עירערה, ובית-המשפט המחוזי קבע כי השימוש לא היה הוגן וכי היה על הטלוויזיה החינוכית לכל הפחות לתת קרדיט לבעלת זכויות היוצרים על התצלום. בעקבות זאת חייב בית-המשפט את הטלוויזיה החינוכית בפיצוי בסך 18 אלף שקל. לטענת חברת זום 77, החינוכית לא למדה את הלקח ולא דאגה למנוע את הישנות המקרה.

החינוכית, באמצעות עו"ד נדב ביננבאום מפרקליטות מחוז ירושלים, הודתה כי הפרה את זכויות היוצרים כשהציגה את התצלום בלא רשות ובלא מתן קרדיט, אך טענה כי האחריות לכך מוטלת על חברת ההפקה של התוכנית, באזז-טלוויזיה בע"מ, שהתחייבה לשפות אותה בגין כל סכום שבו תחויב. עוד טענה הטלוויזיה החינוכית כי אין להפריז בשיעור הפיצוי שכן השימוש בתצלום היה "שימוש קצר, שאינו מסחרי, לתקופה קצרה ובזמני שידור שוליים בהם נתוני הצפייה נמוכים".

השופטת כנפי-שטייניץ קבעה בפסק דינה כי שוכנעה ש"הצגת הצילום בתוכנית נבעה מטעות של מי שהופקד על כך בחברת ההפקה". יחד עם זאת פסקה כי "לא הופעל מנגנון בקרה מספק למניעת טעויות מסוג זה".

בהתחשב בשלל שיקולים, ובהם טיב התצלום הייחודי, הזמן הקצר שהוצג, העלות הנמוכה של הצגתו לו היתה מתבצעת ברישיון, והעובדה שמדובר בהפרה שנייה של הטלוויזיה החינוכית את זכויות אותו התצלום ממש, העמידה השופטת את סכום הפיצוי על סך 27 אלף שקל, לא כולל שכר טרחת עורכי-דין בסך 6,000 שקל.

9260-09-12