מפעילי אתר אינטרנט שהעתיקו טקסט בלי מתן קרדיט למחברת יפצו אותה ב-20 אלף שקל, כך פסק בשבוע שעבר השופט גדעון גינת מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב–יפו.

האתר, "בא-במייל", מציע לגולשים ריכוז תכנים מהאינטרנט היישר לתיבת המייל. לפני שנים אחדות נטל האתר מאמר שחיברה יעל אשד, מאמנת אישית בעלת אתר משלה, ופירסם אותו, תוך שינויים מזעריים, בלא קרדיט לאשד ובלא שהציע לה תמורה כלשהי. לטענת אשד, בעלי האתר, עדי גילמן ונעם שניר, סירבו להסיר את מאמרה, ועל כן הגישה באמצעות עו"ד יעל פרי תביעה בדרישה לפיצוי בסך 100 אלף שקל.

הנתבעים, באמצעות עו"ד מיכאל אוסטרובסקי, טענו כי אשד פירסמה את מאמרה באתרים רבים, המאפשרים לעשות שימוש חופשי בתכנים המתפרסמים בהם. לטענתם, מערכת "בא-במייל" קיבלה את המאמר מגולש שהציג עצמו כמחברו, ועל כן הם לא ידעו כלל כי המאמר נכתב על-ידי אשד. עוד טענו הנתבעים כי הסירו את המאמר מאתרם ברגע שקיבלו פנייה מהמחברת.

השופט גינת קיבל את גרסתה של אשד כי היא מחברת המאמר ומצא כי הוא ראוי להגנת זכויות יוצרים. "אין מחלוקת כי בענייננו ניתנה גישה מלאה למאמר וקיים דמיון בתכנים, עד כדי זהות", כתב בפסק הדין. "[...] אינני מתעלם מן העובדה כי המאמר פורסם גם באתרי אינטרנט שונים המאפשרים לגולשים להשתמש באופן חופשי במאמרים וללא אישור מיוצריהם, כל עוד הגולשים עומדים בתנאי השימוש, לרבות פרסום שם המחבר.

"[...] בענייננו הפרסום שנעשה על-ידי הנתבעים היה ללא אזכור שמה של התובעת ותוך שינוי הכותרת, כך שהוכחה הפרה של הזכות החומרית [...] הוא הדין באשר לזכותה המוסרית של התובעת. בהעתקת היצירה ופרסומה ללא ציון שמה של התובעת הפרו הנתבעים את זכותה המוסרית של התובעת ביצירתה".

בשל כך קבע השופט כי על בעלי האתר לפצות את אשד ב-20 אלף שקל ולשלם לה נוסף לכך הוצאות משפט וכן שכר טרחת עורך-דין בסך 10,000 שקל.

17226-04-11