בפלטרין של מלך

"רבבות בני היהדות הנאמנה יצעדו היום לקלפי לקיים מצוות חכמים", מנבאת הכותרת הראשית של "המבשר", שמופיעה תחת כותרת הגג המשכנעת "ועשית ככל אשר יורוך". "גדולי התורה והחסידות שליט"א העבירו אמש הוראות לבני קהילותיהם לבחור עבור משה ליאון לראש עיריית ירושלים", מדווח "כתב 'המבשר'", מעל תצלום מכתב מאת הגר"א וייס שליט"א שבו הוא קורא בפה מלא ומעומק הלב להצביע לליאון.

"היום, יום הבחירות, כפי שמסתמן, יש בע"ה הזדמנות אמיתית להביא לשינוי ולהביא לבחירת מועמד שומר מצוות, שקדושת ירושלים נוגעת ללבו ומבין את צורכי הציבור החרדי", מדווח העיתון. "אולם כל זאת בתנאי שהציבור כולו יצעד כמקשה אחת, באחדות ובהתלכדות של כל החוגים והעדות, בכדי להביא את השינוי המיוחל. גדולי ישראל שליט"א מקווים שאכן הציבור החרדי בירושלים, על כל שבטיו, חוגיו ועדותיו, יבין את האחריות הרבה המוטלת בידיו, ובע"ה יצליחו לחולל מהפך ולהציל את פלטרין של מלך מידי שונאי הדת".

"המוני בית ישראל יצייתו למרנן ורבנן מאורי ישראל שליט"א ויקבעו היום בהצבעתם את אופי והנהגת הערים והיישובים ברחבי הארץ", מנבאת גם הכותרת הראשית של "המודיע". ברם, הציות למרנן ורבנן עומד הבוקר בסתירה לקיום מצוות חכמים.

"המבשר" הוקם לפני כחמש שנים, על רקע מחלוקת שצצה בבחירות הקודמות לראשות עיריית ירושלים, כש"המודיע", המזוהה עם חסידות גור, נמנע מלתמוך במועמד הדתי המוביל ובכך סייע לברקת לנצח. גם הבוקר נמנע "המודיע" מלתמוך בליאון, ומצווה על הצבעה לרשימות ג' בלבד. אי-הצבעה לליאון כמוה כהצבעה לברקת, והיא פוגעת משמעותית בסיכוייו של מועמד הליכוד-ישראל-ביתנו לזכות בראשות העירייה. עיתון "הפלס", החדש יחסית, ממשיך להריץ את מועמדו העצמאי של הרב שמואל אוירבך, מה שצפוי לגרוע עוד כמה אלפי קולות מליאון.

משה ליאון צופה במשחק של קבוצת בית"ר ירושלים, 22.10.13 (צילום: יונתן זינדל)

משה ליאון צופה במשחק של קבוצת בית"ר ירושלים, אתמול (צילום: יונתן זינדל)

"החסידויות הגדולות בירושלים הודיעו: לא נתמוך במשה ליאון לראשות העיר", נכתב בכותרת הראשית של "מעריב". "מכה לליברמן ודרעי", נכתב בכותרת המשנה. "למרות המאמץ לגרום לחרדים להצביע כגוש אחד לליאון, הודיעו חסידויות גור ובעלז, שבהן כעשרת אלפים מצביעים, כי לא יבחרו בשום מועמד".

"החצרות החסידיות התנערו מליאון וחיזקו את ברקת", נכתב בפתח כותרת המשנה לראשית של "הארץ". "ראש העיר ברקת מוביל בסקרים, חסידי גור ובעלז קיבלו 'חופש הצבעה'", נכתב בכותרת המשנה לידיעה המרכזית בכפולה הפותחת של "ישראל היום".

ב"ידיעות אחרונות", לעומת זאת, מציגים תמונת מצב שונה. "ברקת וליאון משוכנעים: אני אנצח בירושלים". עורכי העיתון מעלימים כמעט לחלוטין את הפילוג בקרב החרדים.

בשער העיתון אין לכך זכר, גם לא בכותרת הידיעה של דני אדינו אבבה על הבחירות בירושלים, בכותרת הגג של הידיעה, בכותרת המשנה של הידיעה או בפסקה הראשונה שלה. רק באמצע הפסקה השביעית והלפני אחרונה של הידיעה על הבחירות בירושלים מגלים קוראי "ידיעות אחרונות" (שטרחו ועיינו בה לעומקה) כי "מועצת גדולי התורה החליטה להעניק חופש הצבעה ולא להודיע על תמיכה באחד המועמדים", מה שעלול להזיק לסיכויי ליאון.

הטון בטקסטים של העיתונות החרדית דרמטי, כמו תמיד. "המבשר" מדווח על "זעקתם של רבני שכונות ירושלים", אשר "זועקים בדם לבם" ו"מתחננים" בפני המצביעים להציל אותם. "אל תיתנו לנו לעבור חמש שנים נוספות שכאלו", מצוטטים הרבנים האלמונים, וכתב "המבשר" מדווח כי זעקתם "לא נפלה על אוזניים אטומות, וחידדה יותר ויותר את חובת השעה ותחושת האחריות והערבות ההדדית המוטלת על כל אחד ואחד".

"ירושלים הולכת היום לבחירות גורליות. התוצאות יקבעו את העתיד, הצביון, האופי ואת האווירה הכללית בעיר בחמש השנים הבאות. הבחירות יקבעו את סדרי העדיפויות שלה. [...] העיר הקדושה הזו נלחמת על חייה. משום כך כולם צריכים להשתתף בהכרעה, לעשות דמוקרטיה. איש בעל ייעדר, ואז איש גם לא יכה בבוא היום על חטא". הציטוט לעיל אינו לקוח מעיתון חרדי, אלא מהטור "ירושלים נלחמת על חייה" המתפרסם ב"מעריב". הכותב: שלום ירושלמי. הקריאה: להצביע למועמד החילוני ניר ברקת.

ניר ברקת מבקר במנהרות הכותל, 21.10.13 (צילום: פלאש 90)

ניר ברקת מבקר במנהרות הכותל, 21.10.13 (צילום: פלאש 90)

את ברקת מציג ירושלמי כ"איש ישר" ומייצג של הפוליטיקה החדשה, לעומת ליאון, שמייצג לדבריו את הפוליטיקה הישנה. לפי ירושלמי, ברקת הוא "אנטי-פוליטיקאי". מלים דומות אפשר למצוא בטור הפרשנות של יוסי ורטר ב"הארץ". "זהו קמפיין על טהרת הפוליטיקה הישנה", כותב פרשן "הארץ" על התמיכה של אביגדור ליברמן בליאון. "פוליטיקה שמפנה עורף לרצונותיהם של התושבים, לערכיהם, לנטיית לבם, לשאיפותיהם, לשמחותיהם ולכאבי הבטן שלהם. למשהו שנקרא דעת הקהל. פוליטיקה של בלוקים ושל חצרות, של פשקווילים וקולות קוראים, ביידיש בדרך-כלל".

כיצד אנטי-פוליטיקאי מנצח פוליטיקאי הנתמך על-ידי פוליטיקאים? "כל החסידויות הנמנעות קיבלו את הכרעתן לאחר משא-ומתן עם אנשי ברקת", מדווחים יאיר אטינגר וניר חסון ב"הארץ". לא מצוין מה הציע ברקת במשא-ומתן. בידיעה ב"מעריב", הצמודה לטור של ירושלמי, מכחיש מטה ברקת כי הגיע להסכמים עם קבוצות חרדים, אולם בידיעה עצמה מדווחים ארי גלהר וזאב קם כי לפי גורמים במטה ברקת, חסידויות גור ובעלז העבירו לו את תמיכתן כבר לפני כמה שבועות.

"הם היו נעולים איתנו, וכל מי שחשב לנסות לשכנע אותם הפוך נידון לכישלון מראש", מצוטטים הגורמים במטה ברקת. "גם הליטאים מהפלג של הרב אויערבך סגורים איתנו, והמועמד שלהם חיים אפשטיין ירוץ עד הסוף, כמו גם חסידות קרלין, שלא תצביע לליאון".

עורכי "מעריב" הוגנים דיים לשבץ בכותרת המשנה של הידיעה ציטוט מאת מטה ליאון: "תמיכת החסידויות בברקת מוכיחה שבניגוד לכל ההכרזות שלו על פוליטיקה חדשה, הוא סגר הסכמים במרתפים".

חדש: "דה-מרקר" נטול

בימים האחרונים דנה ועדת הכספים של הכנסת בעוד כמה מסעיפי חוק הריכוזיות. אתמול התקיים דיון שהוקדש בין היתר לריכוזיות בתקשורת. כמה מחברי-הכנסת דרשו כי החוק יחול גם על גופי תקשורת אלקטרונית ולא רק על עיתונות מודפסת. מנכ"ל הרשות השנייה הנכנס, שי באב"ד, הביע עמדה שונה. הוויכוח התלהט. צבי זרחיה, כתב "דה-מרקר" בכנסת, פירסם אתמול דיווח נרחב באתר "דה-מרקר" על האירועים בוועדה.

מתוך "דה-מרקר", 22.10.13

מתוך "דה-מרקר", 22.10.13

"הוספת עוד רגולטור תיצור סרבול ועודף ביורוקרטיה", צוטט באב"ד בדיווח של זרחיה. "בתור רגולטור לא נתקלתי בנסיון השפעה מצד בעלי הון. אם נייצר מצב של הגבלות כאלה, מי ישקיע?". "ההזדהות של באב"ד עם הזכיינים מחממת לב ומדהימה", אמרה מנגד ח"כ מרב מיכאלי. "הפנמת את היעדים של מקום העבודה שלך", אמר לבאב"ד מיקי רוזנטל, וזרחיה ציין כי בכך כיוון חבר-הכנסת לחברת הספנות צים, שבבעלות קבוצת האחים עופר, מקום עבודתו הקודם של באב"ד. "העיתונאי שמסקר יודע ממי הוא מקבל משכורת. די בכך. אם לא הבנת אולי ראוי שתתפטר מתפקידך", הוסיף רוזנטל.

זרחיה ציטט בדיווחו אתמול באתר "דה-מרקר" גם את ח"כ גילה גמליאל, שאמרה: "מלבד ב'דה-מרקר' כשהריכוזיות חגגה, כאן בארץ היתה החשכת מסך בכלי התקשורת. יש לכלול את כלי התקשורת האלקטרוניים בחוק הריכוזיות".

עד לאחרונה ניתן היה לצפות כי הבוקר, בגיליון המודפס של "דה-מרקר", יתפסו הדיונים בוועדת הכספים שתיים או שלוש כפולות עמודים, עם הפניה נאה מהשער.

על אחת יתפרסם הדיווח הנרחב של זרחיה, כפי שהובא אמש באתר "דה-מרקר", כולל גלריית תצלומים של חברי-הכנסת הפעילים נגד הריכוזיות ומנכ"ל הרשות השנייה. על כפולת עמודים נוספת יתפרסם טור תקיף על נזקי הריכוזיות בתקשורת האלקטרונית מאת רולניק/אבריאל/שטרקמן לצד ידיעה המציינת מיהם בעלי המניות בערוצים המסחריים ומהם האינטרסים הכלכליים שלהם ומזכירה מקרי עבר שבהם השפיעו על השידורים. בכפולת עמודים שלישית יתפרסם טור נוסף מאת רולניק/אבריאל/שטרקמן, שיתקוף את הסוגיה מנקודת מבט מעט שונה (אם כי כזו שתגיע לאותה המסקנה), אולי גם טור אורח מאת דידי לחמן-מסר. לצד הטורים הללו היה יכול להתפרסם פרופיל ביקורתי של באב"ד, שידגיש כי כיהן בעבר בחברת הספנות צים וירמוז כי הוא מתפקד כמשרתם של בעלי ההון.

דבר מכל זה לא נמצא הבוקר במהדורה המודפסת של "דה-מרקר". סיקור הדיון בוועדת הריכוזיות מתמצה בידיעת טור קצרה ודלה מאת זרחיה, המופיעה בצד עמ' 12 של העיתון. כותרת הידיעה והפסקה הפותחת מוקדשות לאפשרות שהממונה על צמצום הריכוזיות יוחלף בוועדה. בהמשך כולל זרחיה כמה פרטים יבשים מהדיון לגבי הכללת כלי תקשורת אלקטרוניים בחוק הריכוזיות. בלי באב"ד, בלי מיכאלי, בלי רוזנטל, בלי גמליאל. בלי "דה-מרקר", או לפחות בלי מה שהיה עד לאחרונה "דה-מרקר".

חברי-הכנסת הפועלים למען הרחקת השפעתם של בעלי ההון הגדולים מהתקשורת האלקטרונית – נראה כי בזירה התקשורתית אתם כרגע לבד.

בירת הצפון

ב-8.7.13 הוקדש המוסף" מסלול" של "ידיעות אחרונות" לעיריית חיפה, והכיל כמעט אך ורק מודעות מטעם העירייה. בעמודי החדשות הופיעה ידיעה על אצטדיון כדורגל חדש, לצד תצלום של ראש העירייה יונה יהב מחייך. ב-12.9.13 הוקדש חלק ניכר מהמוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" לחיפה – 13 מ-15 עמודי המערכת עסקו בנעשה בעיר, לא כולל עמודי פרסום מטעם העירייה. כמה ימים אחר-כך דיווח ליאור אל-חי בעמודי החדשות של העיתון כי ראש העירייה יונה יהב נחלץ לעזרת תושב העיר, שלקה במחלה קשה.

ראש עיריית חיפה יונה יהב, מתוך סרטון בחירות, ספטמבר 2013

ראש עיריית חיפה יונה יהב, מתוך סרטון בחירות, ספטמבר 2013

הבוקר, יום הבחירות לרשויות המקומיות, מדווח ליאור אל-חי ב"ידיעות אחרונות" על הנעשה בחיפה. בידיעה הקצרה שלו מקבל יונה יהב את התואר "מוערך" ומוזכר כי הוא "אחראי במהלך שנות כהונתו לבניית פרויקטים מפוארים כמו איצטדיון סמי עופר, שיפוץ והרחבת היכל הספורט ברוממה, שיפוץ ושיקום אזור העיר התחתית והפיכתו למרכז ללימוד אקדמי ולמקום בילוי, ועוד". על יריביו של יהב לא נכתב כמעט דבר, למעט שמם.

ב"מעריב" מדווח יונתן הללי כי יהב הגיע להסכמים עם מפלגתו של אביגדור ליברמן ומפלגות דתיות, וצפוי לנצח בהפרש של כמה אלפי קולות בלבד. מי משעוניין לקבל תמונת מצב נוספת על חיפה של יהב מוזמן לעיין באתר זה בחלק ב' של כתבה שהכין אבנר הופשטיין על היחסים בין ראש העירייה יהב לדני נישליס, הבעלים של רדיו חיפה.

כוח הבלונד

בכפולה המרכזית של "מעריב" מתפרסם דיווח על זוג יוונים ממוצא צועני החשודים כי חטפו ילדה בלונדינית למטרות כלכליות. "קרב הגרסאות על 'המלאך הבלונדיני'", נכתב בכותרת הידיעה. הדיווח מלווה בתצלום ענק, על פני למעלה ממחצית העמוד, של הזוג שחום העור ובתם הלבנבנה.

בני הזוג, חריסטוס סאליס ואלפתריה דימופולו, טענו אתמול בבית-המשפט היווני כי קיבלו את הילדה (מריה, שמה) למשמורת מהוריה הביולוגיים, זוג בולגרים שלא היו יכולים לטפל בה. חוקרים ממשטרת יוון, לעומת זאת, בטוחים כי הם חטפו אותה. "על-פי החשד", כך נכתב בידיעה, "מריה נקנתה כדי לנצל את המראה הייחודי שלה, השונה מזה של רוב הצוענים בני ה'רומה', ולהשתמש בה לצורך קיבוץ נדבות".

לידיעה נלווה גם תצלום קטן יותר של שתי ילדות צועניות מהכפר שבו נתגלתה מריה, שתיהן שחומות ולראשן שיער שחור. אם שיערה של מריה היה כשיערן של הבנות הללו, אולי לא היתה נחטפת. מנגד, אם זוג צוענים היה חוטף ילדה שנראית כצוענייה, ספק אם התקשורת העולמית היתה מגלה בכך עניין.

אם אין לחם

אתמול, במדור הרכילות שבשער האחורי של "ישראל היום", התארח הכתב המדיני שלמה צזנה, שדיווח על חגיגות יום-ההולדת שנערכו לראש הממשלה בנימין נתניהו במשרדו שבירושלים. לידיעה נלווה תצלום של נתניהו מאחורי שולחן חגיגי.

הבוקר, בעמודי החדשות של העיתון, מדווח צזנה על חגיגה נוספת לנתניהו. תחת הכותרת "רה"מ הופתע: עוגות יום-הולדת מהח"כים" מדווח הכתב הבכיר של "ישראל היום" כי ישיבת הסיעות בכנסת נפתחה אתמול "באווירה מבודחת ולצלילי השיר 'היום יום-הולדת'". יו"ר הקואליציה יריב לוין מצוטט כאומר לראש הממשלה: "נחישותך ואומץ הלב יאפשרו לך להנהיג אותנו בעתיד". מעל המשפט המדהים הזה מתפרסם תצלום של נתניהו מחייך מאחורי שולחן ועליו שלוש עוגות. כיתוב התצלום קורא בפשטות: "נתניהו והעוגות".

ענייני תקשורת

במוסף "המגזין" של "מעריב" מדווחת רעות וילף על השינויים הצפויים בתוכנית הרדיו של גלי-צה"ל "האוניברסיטה המשודרת": במקום מרצה יחיד, דיאלוג בין שני מגישים; במקום מרצים מהאקדמיה בלבד, השתתפות של מרצים הבאים גם מחוצה לה. "אני חושב שהם עושים טעות", אומר ל"מעריב" ד"ר חגי בועז, עורך התוכנית בתריסר השנים האחרונות, שפוטר השבוע מתפקידו. מנגד, גורם בגל"צ טוען כי כיום התוכנית "פונה לגילים מאוד מבוגרים", ויש רצון לשנות זאת.

"טבע חוקרת מי הדליף את מסמך ההיערכות למשבר", מדווחים ניר צליק ומיקי פלד ב"כלכליסט". לפי הידיעה, החברה פתחה אתמול בחקירה כדי לגלות כיצד הגיעו מסמכים פנימיים למערכת העיתון. 

אסף גבור מדווח ב"מעריב" על הסכנה שאורבת לעיתונאים בסוריה, על סמך נתונים שפירסם הארגון עיתונאים-ללא-גבולות. "מעדויות של מקומיים עולה כי הארגונים שחוטפים את העיתונאים לא מעוניינים לדעת מהי עמדתם ואם הם תומכים במשטר הסורי או במתנגדים לו", נכתב בידיעה.

מבקר הטלוויזיה של "הארץ", מורן שריר, מציין כי אתמול הפקיע מנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת כמה דקות ממהדורת החדשות המרכזית כדי לדווח על עליית התוכנית שהוא עצמו מגיש, "כלבוטק", לעונה חדשה.

יוני הרש מדווח ב"ישראל היום" כי איש העסקים והנדבן שלדון אדלסון פתח אתמול את המסחר בבורסה הניו-יורקית, וזאת לרגל "יום ישראל" שנערך בוול-סטריט בחסות הליגה לידידות אמריקה-ישראל. לפי הידיעה, אתמול נערך גם ערב חגיגי בהשתתפות אלי ויזל ונתן שרנסקי, שבו זכו בני הזוג ד"ר מרים ושלדון אדלסון באות הוקרה. "יש מעט מאוד אנשים שתורמים כל-כך הרבה לישראל כמו בני הזוג אדלסון", מצוטט שגריר ישראל לשעבר באו"ם דני גילרמן, המכהן כיו"ר הליגה לידידות אמריקה-ישראל. "הם ההתגלמות של הידידות בין ארה"ב לישראל ומהווים ליגה בפני עצמם".