רשות השידור הוציאה בשנים האחרונות מיליוני שקלים על ייעוץ לקראת מימוש הרפורמה, כאשר מרבית הכספים הועברו לחברת פיל"ת בלא כל יכולת לבצע פיקוח נאות, כך עולה מהפרוטוקולים של ישיבות הוועד המנהל ברשות שהגיעו לידי "העין השביעית" באמצעות עמותת "הצלחה".

ביוני 2009 הודיעה רשות השידור כי חברת פיל"ת זכתה במכרז להובלת יישום הרפורמה בתחום משאבי האנוש והמינהל. ההתקשרות עם החברה, כך דווח אז ב"גלובס", "יהיה על-פי מחירון החשב הכללי, אולם היא תלויה בהתקדמות בפועל". חצי שנה לאחר מכן דווח ב"גלובס" כי "רשות השידור תשלם לחברת פיל"ת 2 מיליון שקל על מנת שזו תרכיב מבנה ניהולי חדש לגוף הציבורי. זאת למרות שחברת תאסק, לה שילמה הרשות כ-8 מיליון שקל לפני כשנתיים, כבר הרכיבה מבנה ניהולי שאמור היה להיכנס לפועל במסגרת הרפורמה".

ביוני 2011 העריכה מבקרת הפנים של הרשות, איתנה גרגור, כי הרשות מוציאה על פיל"ת סכום של 2.8 מיליון שקל בשנה. כעבר כמה חודשים פירסמה גרגור דו"ח ביקורת מיוחד על העסקת פיל"ת. לפי כתב הגנה שהגיש לאחרונה יואב יצחק לבית-משפט השלום בירושלים (23838-03-13), בדו"ח הביקורת הפנימי נטען כי מנהל קול-ישראל לשעבר, אריה שקד, "אישר במהלך 2010 תשלומים חריגים ובלתי תקינים לחברת פיל"ת. תשלומים חריגים שולמו גם בגין עבודתו של ששון עוז, מנהל הפרויקט מטעם פיל"ת".

בישיבת הוועד המנהל שהתקיימה ביוני 2012 פירטה גרגור את ממצאיה בנוגע להעסקת יועצים ואמרה כי "לגבי כל מיני חברות, היו שהם כתבו באופן כללי 'עבודת ייעוץ', וכשבדקנו פרטנית התברר שאנחנו לא יודעים מה הם עושים, לא היה לפי תעריפון. בקיצור, דיווח כללי לא מאפשר בקרה".

בלא בקרה, חרגה לכאורה פיל"ת מהמנדט שניתן לה במכרז, והחלה לעסוק במגוון תחומים ברשות. ביוני 2011 טען יו"ר ועדת הכספים ברשות, דוד חיון, כי "פיל"ת שעושה את הרפורמה כאן, כך מסתבר, כך הבנו, עושה עוד הרבה דברים שלא קשורים לרפורמה".

מנכ"ל פילת (לשעבר) ששון עוז (צילום: יחסי-ציבור)

מנכ"ל פילת (לשעבר) ששון עוז (צילום: יחסי-ציבור)

אחד הדברים האחרים, כך לפי ממצאי חקירת משטרת ישראל, נוגע להדלפת תוצאות מבחן שעבר בחברת פיל"ת מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם, מבחן שמצא אותו בלתי כשיר למשרת ניהול. המשטרה, שחקרה כיצד הגיע הדו"ח לידי התקשורת, הגיעה למסקנה כי בשנת 2010 ביקש שקד ממנכ"ל פיל"ת דאז ששון עוז לסייע לו לקבל עותק מתוצאות המבחן של בן-מנחם, וכי עוז פעל בהתאם לבקשתו. משטרת ישראל המליצה להעמיד לדין הן את שקד והן את עוז, אולם עד כה לא החליטה הפרקליטות בעניינם.

ב-17.7.11 הגיע מנכ"ל פיל"ת עוז לדיון של הוועד המנהל של רשות השידור כדי להסביר לנוכחים מה בדיוק עושה פיל"ת ברשות. לדבריו, החברה הקימה חמישה צוותי עבודה מרכזיים כדי לעסוק במגוון תחומים, וזאת משום ש"עם הגעתנו, כשהבנו שמלבד פיל"ת אין גורם אחר בשטח, אני מדבר על גורם ייעוצי, אין גורם אחר, כי תאסק יצאו מהתמונה". עוז טען כי פיל"ת נרתמה למלא "ואקום מנהיגותי בהובלה של השינוי היום ברשות השידור", שנוצר "עם סיום העבודה של מספר בעלי תפקידים מרכזיים".

יו"ר הרשות אמיר גילת טען בפני עוז כי "התחושה הכוללת היא [...] במידה רבה פיל"ת היא כמו מחלקה ברשות השידור ולא חברת ייעוץ, ויש פה תפקידים שאני חושב שהיו צריכים להיעשות בתוך הבית ולא מחוצה לו".

"אנחנו זכינו במכרז של רשות השידור להטמעת הרפורמה בכל ההיבטים של משאבי אנוש", השיב עוז. "[...]  כמו שאמרתי קודם, אנחנו גילינו שיש ואקום בעיקר בקטע של הניהול של הרפורמה, באנו לעשות את ההטמעה של החלק של משאבי אנוש שהוא החלק המשמעותי והכבד בתוך התהליך הזה, גילינו שהרבה מאוד דברים לא נעשים או לא קורים אם אנחנו לא נדחוף את זה, אז במובן מסוים קצת לקחנו אחריות פה ואמרנו, חברים, צריך לבנות צוות היגוי, ראשי צוותים, את כל הדברים האלה".

"פיל"ת מתנהגת כמו אגף משאבי אנוש", הגדיר זאת גילת. "זה מקומם, אמיר", השיב עוז. "באמת, זה קצת מקומם אותי ההגדרה שאנחנו מחלקה ברשות השידור". "הטענות הם לא עליכם", הבהיר היו"ר גילת. "[...] הבדק בית צריך להיעשות בתוך הרשות".

עם צאתו של עוז מהישיבה, התרעמו כמה מהנוכחים על המצב שתיאר מנכ"ל פיל"ת. "אתם מודעים לזה ש-20%–30% מהדברים שהוא תיאר פה בכלל לא במנדט של המכרז שהוא זכה בו", אמר יו"ר ועדת הכספים דוד חיון. "ארנונה, נדל"ן, טכנולוגיות". "בחלק מהדברים שהוא לא צריך להתעסק בהם הוא מתעסק", הסכים היו"ר גילת. "אבל יש גם דברים בפועל שאתם אמרתם בעבר שהוא עושה, שהוא לא אמור לעשות", הדגיש חיון.

"למשל הכנת המכרזים או הכנת הגדרות תפקיד", פירט היו"ר גילת. "זה דברים שהיו צריכים לעשות אצלנו בתוך הבית, לא היתה שום סיבה בעולם להוציא את זה [...] כשביקשתי את רשימת כל האנשים שהתייעצו איתם לגבי המבנה הארגוני, אמרו לי 'עשרות אנשים'. אמרתי, תנו לי את הרשימה, בסוף שלושה אנשים היו ברשימה שהתייעצו איתם".

"הנושא הרבה יותר מורכב מכפי שהוא נראה פה", הוסיף היו"ר גילת בהמשך הדיון. "יש עובדים של פיל"ת שיושבים בתוך החדרים שלנו, ואני לא מבין היום מי מאשר להם". חיון אמר: "משתמשים במשרדים, בטלפונים שלנו". "זה לא תקין", הבהיר סגן היועצת המשפטית ברשות, תומר קרני.

אם לא די בכך, סמנכ"ל הכספים ברשות, ערן הורן, הצהיר באותה הזדמנות כי חברת הייעוץ פועלת ברשות בלי שאיש יחתום על החשבוניות עבור שירותיה. "אני לא רוצה שהם ימשיכו להתנהל פה כשאין אף גורם שחותם להם על החשבוניות", אמר היו"ר גילת. "זה הרי לא ייתכן".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "פעילות חברת פיל"ת מבוקרת על-ידי הנהלת הרשות ומטבע הדברים לא על-ידי הוועד המנהל – העוסק במדיניות ופיקוח על פעילות ההנהלה. הוועד המנהל פעל באחריות המתבקשת וקיים פיקוח על בקרות ההנהלה".

חברת פיל"ת עצמה פורקה ונמכרה לחברה אחרת.