לראשונה מאז 2021, דובר-צה"ל הודיע כי יפתח את תא הכתבים הצבאיים לקבלת חברים חדשים. תא הכתבים הוא התאגדות לא רשמית המשמשת לניהול הקשר בין דובר-צה"ל לבין העיתונאים המסקרים את צה"ל. עד לאחרונה עמד בראשו טל לב-רם, שהתמנה כעת לתפקיד מפקד גלי-צה"ל.

ההודעה של דובר-צה"ל באה על רקע ביקורת ארוכת שנים על הרכב התא מצידם של כלי תקשורת בינוניים וקטנים וכלי תקשורת מגזריים. כתבים צבאיים באותם כלי תקשורת לא הורשו להיות חברים בתא, ונמנע מהם להצטרף לתדרוכים המצומצמים ולסיורים שאליהם הוזמנו חברי תא הכתבים הצבאיים, או לראיין קצינים בכירים בסבבים שערך דובר צה"ל.

ב-2017 הגיש אתר החדשות הישראלי בשפה האנגלית, "טיימס אוף יזראל", עתירה לבג"ץ שיחייב את דובר-צה"ל לצרף את הכתב הצבאי של האתר לתא. זאת לאחר שבאתר ניסו לצרף את הכתב לתא במשך חמש שנים, אך לשווא.

בעקבות העתירה הוקמה ועדה ציבורית בראשות השופטת אילה פרוקצ'יה, שהפרוטוקולים שלה נחשפו ב"עין השביעית". "בתחילת ההליך המשפטי, בדובר צה"ל הכחישו כי חברי תא הכתבים הצבאיים מקבלים יחס מועדף", כתב כאן איתמר ב"ז עם פרסום המלצות הוועדה ב-2019, "ואולם, מדו"ח הוועדה, שמונתה על-ידי דובר צה"ל, עולה כי מדובר בטענה שקרית. מחברי הדו"ח מפרטים בהרחבה לגבי היחס המועדף שחברי תא הכתבים הצבאיים מקבלים מחטיבת הדוברות הצה"לית – ואף מציינים כי מדובר במדיניות ותיקה, שיטתית ומוצהרת של דובר צה"ל".

יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה, בפגישה שבה הציגה את הדו"ח לדובר צה"ל רונן מנליס. 23.5.2019 (צילום: דובר צה"ל)

יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה, בפגישה שבה הציגה את הדו"ח לדובר צה"ל רונן מנליס. 23.5.2019 (צילום: דובר צה"ל)

הוועדה המליצה על קביעת קריטריונים ברורים ושקופים לקבלה לתא, אך גם על הגבלת חבריו וצמצום הנציגות של כלי תקשורת לכתב אחד בלבד. דובר צה"ל רונן מנליס אימץ את החלטות הוועדה, אך הן נשארו בגדר אות מתה. בסופו של דבר צורף כתב ה"טיימס" לתא רק ב-2020, אך מחליפו של מנליס, רן כוכב, החליט להפסיק את חברותו של ה"טיימס" בתא.

"רוב, אם לא כמעט כל מה שהכתבים הצבאיים מסקרים, מגיע מדובר צה"ל", אמר באוקטובר האחרון עמנואל פביאן, הכתב הצבאי של "טיימס אוף יזראל", לעו"ד אלעד מן במסגרת מדור הראיונות "במצב הנוכחי" של "העין השביעית".

לדברי פביאן, "מאוד קשה, ועוד יותר בזמן לחימה, לסקר סוגיה צבאית שלא הגיעה מדובר צה"ל. אני מסכים עם האמירה "אי-אפשר איתו ואי-אפשר בלעדיו'. אישית, משום ש-The Times of Israel כבר לא נמצא בתא הכתבים הצבאיים, זה מקשה עלי עוד יותר. היכולת שלי לסקר את הלחימה נפגעה כי אני לא מוזמן לתדרוכים עם שאר הכתבים הצבאיים, ולכן אין לי אפשרות לשאול שאלות. כמובן שיש לי דרך להבהיר דברים מול דובר צה"ל, אבל זה שונה מאוד מלהיות בתדרוך מול גורם רשמי ולשאול אותו את השאלות ישירות".

לצד "טיימס אוף יזראל", התלוננו גם ב-mako על הדרה מתא הכתבים. שי לוי, הכתב הצבאי של האתר, התלונן בראיון ל"עין השביעית", גם הוא באוקטובר האחרון, על נקמנות מצידו של דובר צה"ל, המביאה לגניזת ביקורת על בכירים ופרסומים על כשלים.

"מעניין אותי לדעת מה חושב יו"ר תא הכתבים הצבאיים על מידור כתבים צבאיים מהתא", הוסיף לוי, "למה הוא לא פועל בנושא מול דובר צה"ל? פעם הוא זרק משהו על זה שאין להם מילה, שהיה בג"צ והתקבלו כל מיני החלטות. לא קיבלתי את התשובות האלה".

דוברי צה"ל מאז 2019, משמאל לימין: דניאל הגרי, רן כוכבי והדי זילברמן (צילום: דובר צה"ל)

דוברי צה"ל מאז 2019, משמאל לימין: דניאל הגרי, רן כוכבי והדי זילברמן (צילומים: דובר צה"ל)

כעת, כאמור, הודיע דובר צה"ל כי יבחן קבלה של חברים חדשים לתא ויאפשר לכלי תקשורת המעוניינים בכך להגיש בקשות הצטרפות. כמהלך ראשון צורף לתא העיתונאי הוותיק אמיר בר-שלום, העובד כעת כפרשן צבאי בגלי-צה"ל. בתא חבר כבר הכתב הצבאי של התחנה, דורון קדוש, כך שמבחינת גיוון הרכבו של התא אין כאן בשורה חדשה.

"יש לברך, גם אם באיחור ולאחר חיכוכים מיותרים על החשיבה מחדש שמתבצעת בדובר-צה"ל בעניין החברות בתא הכתבים הצבאיים", אומר עו"ד אלעד מן, שכיועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" הופיע בפני ועדת פרוקצ'יה והיה מעורב ביישום מסקנותיה.

"יש לאפשר גישה רחבה ככל שניתן לתא הכתבים הצבאיים, במגבלות הענייניות הרלוונטיות ובשים לב להמלצות ועדת פרוקצ'יה מתקופתו של רונן מנליס", אומר עו"ד מן, "אין כל סיבה שכלי תקשורת כמו mako ו'טיימס אוף יזראל' לא יקבלו חברות בתא או שהחברות לכל מערכת תוגבל שרירותית לנציג אחד, גם במקרים שקיים צורך אמיתי לנציגות גדולה יותר. דובר צה"ל אמור לאפשר ולסייע לעיתונאים לבצע את תפקידם ולא לשמש כעורך על או גורם מאשר להחלטות המערכת ושיקול דעתה המקצועי".