אתר החדשות הישראלי בשפה האנגלית The Times of Israel והכתב הצבאי שלו, יהודה ארי גרוס, עתרו לבג"ץ בדרישה לצרפם לתא הכתבים הצבאיים של דובר צה"ל. העיתון וכתבו טוענים ליחס מפלה מצד דובר צה"ל, הפוגע בעבודתם העיתונאית ואף גורם לאתר פגיעה כלכלית.

לפי העתירה, מאבק האתר לצירוף כתביו לתא החל כבר מיד עם עלייתו לאוויר, בשנת 2012. הכתב הצבאי דאז, מיטש גינסבורג, פנה לראש ענף תקשורת ישראלית בדובר צה"ל, סא"ל עודד הרשקוביץ, בבקשה להצטרף לתא ולקבל את היחס המועדף שלו זוכים יתר הכתבים הצבאיים בישראל, כולל הכתב הצבאי של המתחרה העיקרי של The Times of Israel, ה"ג'רוזלם פוסט" (ל"הארץ", שאף הוא יוצא במהדורה אנגלית, שלושה כתבים בתא).

גינסבורג אמנם קיבל מענה לפניותיו מדובר צה"ל, כמו כל כתב, אך הוא לא הוזמן לתדרוכים המצומצמים ולסיורים שאליהם הוזמנו חברי תא הכתבים הצבאיים, ולא זכה לראיין קצינים בכירים בסבבים שערך דובר צה"ל. בקשת האתר וכתבו הצבאי להצטרף לתא נדחתה.

שנתיים אחר כך סיפר גינסבורג ל"העין השביעית" כי באותה העת נפגש עם קצין בכיר בדובר צה"ל, שאמר לו: "אין לך שום סיכוי בעולם. לי יש סל מאוד קטן של פירורים שאני יכול לחלק, ואתה לא נמצא בתור. ותדע לך שאם זה היה תלוי בי ויכולתי לבחור בינך לבין 'מעריב לנוער', הייתי בוחר ב'מעריב לנוער', כי זה הקהל שלי".

דייוויד הורוויץ, עורך The Times of Israel (צילום מסך)

דייוויד הורוויץ, עורך The Times of Israel (צילום מסך)

ב-The Times of Israel לא ויתרו, והמשיכו במגעים עם אנשי דובר צה"ל בניסיון לצרף את כתבם לתא. במהלך השנים חזרו ופנו אנשי העיתון, כולל העורך הראשי דייוויד הורוויץ, אל נציגי דובר צה"ל ואל דובר צה"ל עצמו בבקשה לצרף את הכתב הצבאי לתא, אך לשווא. בדובר צה"ל הפנו אותם אל אלכס פישמן, שכיהן אז כראש תא הכתבים הצבאיים, בטענה כי הוא זה שמחליט מי יצורף לתא. פישמן, מצדו, דחה את הטענה והחזיר אותם לדובר צה"ל.

בקיץ 2015, אחרי שגינסבורג פרש ואת מקומו תפס יהודה ארי גרוס, שוב נעשו פניות לדובר צה"ל, ששוב העביר את האחריות לפישמן. "חטיבת דובר צה"ל אינה בוחרת את חברי תא הכתבים הצבאיים, ואלו נבחרים על-ידי חברי התא עצמו", נמסר לעיתון.

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, וכשראו כי דבר לא נעשה לתיקון המצב, החליטו בעיתון לפנות לנתיב המשפטי. "אין כל הצדקה להבחנה בין העותרים לבין יתר הכתבים הצבאיים וגופי התקשורת המשתייכים לתא הכתבים הצבאיים", נכתב בעתירה, שהוגשה לפני כשנה על-ידי עורכי-הדין אושרי דהן, גלית פז ורם כהן, "שכן הבחנה זו יוצרת הפליה לרעה של העותרים מבחינת אופן, מהות ותזמון העברת המידע לעותרים".

עוד נטען בעתירה, שהוגשה מטעם הכתב הצבאי גרוס וחברת זמני ישראל בע"מ, המוציאה לאור של העיתון, כי גם אם דובר צה"ל, כפי שהוא טוען, אינו אחראי לבחירת הכתבים שזוכים ליחס המועדף אלא זהותם נקבעת על-ידי תא הכתבים הצבאיים, הרי שבפועל התוצאה זהה – דובר צה"ל "מתנהל בסלקטיביות כלפי כתבים צבאיים וגופי תקשורת שהינם חברים בתא הכתבים הצבאיים לעומת כתבים צבאיים וגופי תקשורת שאינם חברים בתא זה".

לטענת העיתון, האפליה הזו "פוגעת לא רק בזכותם של העותרים לשוויון ביחס לאמצעי התקשורת האחרים, כי אם גם בזכותם לחופש הביטוי ואף בזכות הקניין שלהם, שכן להבאתן של ידיעות בזמן אמת ישנו ערך כלכלי". בעיתון מעריכים את עלות האפליה לרעה של כתבם הצבאי באובדן של כ-5% מהכנסותיו בשנה ("וזאת בהתאם להערכה שמרנית ומינימלית ביותר").

דובר צה"ל: מקבלים יותר ראיונות מהמתחרים

בדובר צה"ל השיבו, באמצעות עו"ד רועי שויקה, סגן בכיר בפרקליטות המדינה, כי יש לדחות את העתירה על הסף שכן היתה צריכה להיות מופנית בכלל לאיגוד הארצי של עיתונאי ישראל, המורכב מהאגודות בירושלים, תל-אביב וחיפה והצפון. דובר צה"ל "אינו הגורם המחליט מיהו העיתונאי שיהא חבר בתא הכתבים הצבאיים, ומי לאו", טען עו"ד שויקה, והפנה את העותרים לתקנונים של אגודות העיתונים בתל-אביב ובירושלים, שבהם מצוין כיצד יצורפו עיתונאים לתאים.

יהודה ארי גרוס, הכתב הצבאי של The Times of Israel (צילום מסך)

יהודה ארי גרוס, הכתב הצבאי של The Times of Israel (צילום מסך)

"תא הכתבים הצבאיים נוהל בעבר ועודנו מנוהל באמצעות חבריו, ובאמצעות יו"ר התא הנבחר", נטען עוד בתשובת דובר צה"ל. "בחירתו של יו"ר התא, צירופים של חברים או כל עניין אחר הנוגע לניהול תא הכתבים נעשה ללא מעורבות של חטיבת דובר צה"ל". הכתב הצבאי יהודה ארי גרוס, כך מבהירים בדובר צה"ל, מקבל באופן שוטף מידע ועדכונים על הנעשה בצבא, כמו עיתונאים מכלי תקשורת זרים כגון ה"ניו-יורק טיימס" ו-CNN.

בנוסף, טוענים בדובר צה"ל כי "השתייכות לתא הכתבים אינה מקנה יחס מועדף לחברים בו בכל הקשור לתוכן המידע או למועד העברת המידע". לצורך המחשה מצוין כי מאפריל ועד יוני 2016 קיים גרוס 21 ראיונות, שיחות רקע וסיקורים, יותר מאשר כמות הראיונות, שיחות הרקע והסיקורים שהוענקו לכתבים שנמנים עם תא הכתבים באותה תקופה, וכן יותר מכמות שיחות הרקע והסיקורים שקיים הכתב הצבאי של ה"ג'רוזלם פוסט", יעקב לפין.

בתגובה לתשובה זו טענו באתר בפני בית-המשפט שפישמן מסר להם "כי תא הכתבים הצבאיים איננו מהווה גוף פורמלי" וכי הוא עצמו "לא ישמש עוד כיו"ר של גוף זה". בסוף שנת 2016 אכן פרש פישמן מתפקיד יו"ר התא, ואף העניק ראיון ל"קול העין" לרגל האירוע. מאז פועל התא ללא יושב ראש רשמי.

4613/16

* * *

לעיון בעתירה, בתשובה ובתגובה לתשובה

להורדת הקובץ (PDF, 375KB)

להורדת הקובץ (PDF, 594KB)

להורדת הקובץ (PDF, 145KB)