אילון מאסק, האיש העשיר בעולם והבעלים של "טוויטר", מכחיש כי הוא גזען נאצי ואנטישמי. אבל ככל שהדברים אמורים בשאלה אם אילון מאסק הוא גזען נאצי ואנטישמי, פחות חשוב ומעניין מה הוא אומר או חושב. מה שמשנה הוא מה מאסק עושה. אז האם מאסק הוא ניאו-נאצי? לא כזה שמשנן את מיין-קאמפף, אבל מי שמקדם עמדות גזעניות ואנטישמיות קיצוניות?

מאסק, טיפוס אקסצנטרי וביזארי שאוהב לחגוג את הטרוליות שלו ולפטפט עם ניאו-נאצים מוצהרים, הגיע שוב למקום הזה בחיים שכל טרול בווליום גבוה מגיע אליו: הרגע שבו הפצת הרפש משלימה סיבוב ופוגעת לו בפרצוף. במקרה של מאסק זה היה אחרי מספר ציוצים אנטישמיים ואנטי-ישראליים, שהגיעו לשיא בציוץ בו הביע את אמונתו ב"תיאוריית ההחלפה" הגזענית והאנטישמית. מבול הגינויים הגיע עד לבית הלבן.

במקביל, ארגון "מדיה מטרס" חשף כיצד מודעות של תאגידים אמריקאיים מובילים כמו דיסני ואפל מופיעות בטוויטר לצד ציוצים נאצים ואנטישמיים, בניגוד להבטחה מפורשת של החברה, והמפרסמים הודיעו שוב על נטישה המונית. הבית הלבן גינה, המפרסמים נטשו את טוויטר ומאסק נאלץ  להודיע כי שני סלוגנים אנטי-ישראלים פופולריים ייאסרו בטוויטר ושההכנסות מפעילות "שקשורה למלחמה" ייתרמו לארגוני בריאות בישראל וברצועת עזה.

ציוצים נאציים לצד מודעות של תאגידים אמריקאיים בטוויטר, מתוך התחקיר של "מדיה מטרס"

ציוצים נאציים לצד מודעות של תאגידים אמריקאיים בטוויטר, מתוך התחקיר של "מדיה מטרס"

מאסק גם צייץ הכחשה מפורשת לכך שהוא אנטישמי וטען כי "לא יכול להיות דבר רחוק יותר מהאמת". כל זה טוב ויפה, כלומר רע ומכוער, אבל כאמור, לא ממש חשוב בכל הנוגע לשאלה אם אילון מאסק הוא ניאו-נאצי.

האם בכירי המפלגה הנאצית היו נאצים במלוא ליבם או יותר פסיכופטים אופורטוניסטים? האם התעשיינים ואילי ההון שהיו חלק מהמכונה הנאצית של היטלר היו מאמינים אדוקים של משנתו או מי שזיהו הזדמנות כלכלית ועשו חישובים קרים? האם הגרמנים שהפעילו את מחנות הריכוז וטבחו ביהודים בהוצאות להורג המוניות היו באמת נאצים על מלא או מי שנסחפו בזרם?

אלו שאלות מעניינות כמובן, אבל לא נראה שמישהו יחלוק על כך שבכירי הממשלה הנאצית, מי שמימנו את המפלגה או מי שביצעו את ההשמדה, היו נאצים. ניאו-נאצי לא חייב להיות מישהו שמאמין בכל ליבו בנאציונאל-סוציאליזם או בהשמדת היהודים. הרי ממילא אף אחד לא יכול לדעת מה מישהו באמת באמת חושב ומאמין בעמקי ליבו.

לכן, אני חושב שצריך להקשיב ללינדה יאקארינו, המנכ"לית שמאסק הביא לטוויטר. בעקבות השערוריות האנטישמיות פירסמה יאקארינו מזכר "פנימי" בו הדגישה את מחויבות כל העובדים בטוויטר למלחמה באנטישמיות ואפליה.  "הנתונים יספרו את הסיפור", היא סיכמה. עצה מצוינת. הנתונים של טוויטר אכן מספרים את הסיפור. הסיפור הוא שתחת הנהגתו של מאסק, טוויטר הפכה לפלטפורמה מובילה של תעמולה נאצית, אנטישמית וגזענית. לא במקרה, לא בטעות, אלא כתוצאה של מדיניות מוצהרת ועקבית.

לא מדובר רק בנטייה הטבעית של האלגוריתמים של הרשתות החברתיות לעידוד והפצה של תכני שנאה, קיטוב והסתה. האלגוריתם של טוויטר בתקופת מאסק הוא סיפור בפני עצמו. ליגה אחרת, כמו שאוהבים להגיד על נתניהו, מי שאוהב להתפאר בקשריו עם מאסק.

הנה טעימה: ב-3 בנובמבר פירסם ה"ניו יורק טיימס" כי סביב המלחמה בישראל משתולל ברשתות החברתיות קמפיין הכזבים הגדול בהיסטוריה. לפי ה"טיימס", נראה שכל כוחות הרוע והשחור בעולם משתתפים בקמפיין האנטי-ישראלי: איראן, רוסיה, סין וארגוני הטרור חמאס, חיזבאללה, אל קעידה ודאע"ש.

"מהשעות הראשונות של הההתקפה, חמאס יישם אסטרטגיית תקשורת מקיפה ומתוחכמת, בהשראת ארגונים כמו דאע"ש", דיווח ה"טיימס", "אנשי חמאס הפיצו תיעוד גרפי דרך בוטים בפקיסטן כדי לעקוף צנזורה ברשתות". כך למשל חשבון טוויטר פקיסטני שצייץ עד אז רק על קריקט, החל לצייץ מאות ציוצים של תעמולה חמאסית. רשתות של עשרות ומאות אלפי בוטים שהוכנו מראש, יצאו לפעולה ביום הטבח. אחד מארבעה חשבונות ברשתות החברתיות שכתבו על המלחמה, היה מזויף.

"גורמים ממשלתיים רשמיים וחוקרים עצמאיים קובעים כי השיטפון של תעמולה ודיסאינפורציה הוא הגדול ביותר אי פעם - בבואה של קווי השבר הגיאו-פוליטיים העולמיים", נכתב בפתח הכתבה, המצטטת את רפי מנדלסון, בכיר בחברת סייבר שחשפה 40 אלף בוטים בשירות הקמפיין האנטי-ישראלי, אליו נחשפו מאות מיליונים והוא "משפיע על המלחמה בדיוק כמו כל נשק אחר".

הקמפיין מפיץ תכנים של שנאה וכעס ומעוניין להצית מלחמה עולמית, והמעצמות הדיקטטוריות המגבות אותו משתפות ביניהן פעולה, קובע ה"טיימס". הקמפיין מתנהל גם בכלי תקשורת ממשלתיים, כמו למשל "רוסיה טודיי", אחד מגופי התעמולה של הקרמלין, אולם בעיקר ברשתות החברתיות, שם זיהו מומחים שישה קמפיינים שונים בקנה מידה גלובלי שהתלכדו לקמפיין אנטי-ישראלי עצום.

ה"טיימס" מדווח על כך שבוושינגטון ובירות מערביות אחרות התגבר החשש מברית של מדינות אוטוריטריות, שישתמשו ברשתות החברתיות כפלטפורמה לקמפיין אנטי-ליברלי ואנטי-דמוקרטי, במיוחד באפריקה, דרום אמריקה ומקומות אחרים בהם יש טינה למערב. בכתבה מזכירים מספר רשתות חברתיות, אולם כל הדוגמאות הן מטוויטר. או כפי שהיא מכונה ב"טיימס": "הרשת החברתית X שנודעה בעבר בשם טוויטר".

עוד קודם לכן, ב-10 באוקטובר, שלושה ימים אחרי הטבח, התפרסמה ב"ניו יורק טיימס" כתבה אחרת באותו נושא. חמאס, טענו כתבי ה"טיימס", מנצל את טוויטר כדי להפיץ את תכניו: "סרטון של איש חמאס יורה על מכונית מלאה באזרחים ישראלים קיבל יותר ממיליון צפיות ב-X, הרשת הידועה בעבר בשם טוויטר. תמונה של גופות אזרחים ישראלים מוטלות לצד הדרך בקיבוץ ישראלי שותפו יותר מ-20 אלף פעם ב-X. הקלטה של צעקות נואשות לעזרה של צעירה ישראלית בעת שהיא נחטפת מביתה שותפה כ-50 אלף פעם".

חמאס מנצל את הרשתות לשטף של תמונות גרפיות וסרטוני זוועה, נכתב בכתבה, "הפרסומים נועדו להשליט טרור ולנצל את היעדר הפיקוח על תכנים - בייחוד ב-X ובטלגרם". גם בהמשך ציינו ב"טיימס" את טוויטר כפלטפורמה אהודה על החמאס, "אחרי שמנגנוני בטיחות ופיקוח חוסלו תחת הנהגת מאסק" (טלגרם אינה רשת חברתית אלא תוכנת מסרים, ובדומה לווטסאפ אין בה כמעט שום פיקוח על התוכן).

ב-27 באוקטובר התפרסמה ב"טיימס" כתבה נוספת, שלישית: "כשאילון מאסק רכש את טוויטר לפני שנה", נכתב בכותרת, "הוא אמר שהוא מעוניין ליצור את מה שכינה 'כיכר עיר דיגיטלית משותפת'. 'עם זאת', הוא הוסיף, 'ברור שטוויטר לא יכולה להפוך לגיהינום של הפקרות'. שנה אחר-כך, כפי שמוכיחים מחקר אחרי מחקר, הפלטפורמה של מאסק הפכה לכזו בדיוק".

כבר פסקת הפתיחה של הכתבה קובעת כי מאז שנרכשה על-ידי מאסק, טוויטר "חווה נסיקה בתכנים גזעניים, אנטישמיים וסוגים אחרים של שיח שנאה. תחת השגחתו של מאסק, מיליוני אנשים נחשפים לדיסאינפורמציה על משבר האקלים. ממשלות וסוכנים זרים - מרוסיה דרך סין ועד חמאס - מפיצים תעמולה מפלגת כמעט ללא הפרעה".

מאסק ואנשיו מנסים להכחיש זאת, לעיתים מאיימים על מי שטוען זאת, נכתב ב"טיימס", אך תריסרי מחקרים של ארגונים רבים ושונים מצאו עלייה מובהקת בשיח רעיל בטוויטר בתקופת מאסק. לפי ה"טיימס", מלחמת ישראל בחמאס היתה קו פרשת המים שהוכיח אחת ולתמיד כי טוויטר הפכה לגן עדן עבור מפיצי שנאה ותעמולת כזבים, וכי האזהרות כי מאסק עתיד להפוך אותה לכזו התממשו במלואן.

ב"טיימס" מזכירים כי לאחרונה נציג של האיחוד האירופי הזהיר את מאסק, במכתב שהתפרסם בטוויטר עצמה, מהצפה של תוכן אלים וטרוריסטי בפלטפורמה. ארגון מחקר אסף דוגמיות של 166 ציוצים של תכנים נאציים לכל דבר: תעמולה אנטישמית הקוראת לאלימות כלפי יהודים ומכחישה את השואה. הם זכו ל-23 מיליון חשיפות וכחצי מיליון פעולות ברשת.

בתקופת מאסק, מסכם העיתון, טוויטר היתה למוקד להפצת תכנים המהללים את הטבח שערכו חמאס ותושבים עזתים בישראלים ב-7 באוקטובר, כמות הציוצים האנטישמיים באנגלית יותר מהוכפלה, משתמשים שמייצרים את התוכן השקרי הכי ויראלי הם משתמשים מאושרים על-ידי טוויטר ופייק ניוז מגיע למיליוני אנשים ברגעים קריטיים.

כל זה לא קרה במקרה, מדגישים ב"טיימס", אלא נבע משינויים שהכניס מאסק בפלטפורמה: מאסק ביטל מנגנונים שונים שנועדו להגביל ולפקח על תוכן שקרי ומזיק, כמו תכנים נאציים ואנטישמיים; פיטר המוני עובדים שעסקו בבדיקה ובפיקוח על תוכן; ריסק את מנגנון האישור והפך אותו לכלי הטעיה; הסיר תוויות אזהרה מחשבונות דיקטטוריים; שיחרר את החסימה מעל אלפי חשבונות של מפיצי קונספירציות ושינה את האלגוריתם כך שיהדהד ביתר שאת חשבונות בעייתיים.

באופן סמלי, החשבון הפופולרי ביותר בטוויטר (תלוי מתי, לפעמים הוא רק השני או השלישי), הוא של ג'ייסון הינקל - אמריקאי הומופוב מהימין הקיצוני המפיץ דרך קבע תכנים אנטישמיים ושקריים במפגיע. התעמולה שהוא מפיץ זוכה לעשרות מיליוני חשיפות, בחסות האלגוריתם של טוויטר בעידן מאסק.

כאמור, ניאו-נאצי הוא לאו דווקא מי שחותר להקים את הרייך הרביעי, אלא מי שמקדם עליונות לבנה, אנטישמיות ואלימות. אבל טוויטר של מאסק היא גם ניאו-נאצית ממש, בהגדרה הצרה של המילה.

הנה מדגם אקראי: ב-29 בנובמבר 2022 קבע מגזין "וייס" כי "מאסק הופך את טוויטר לגן עדן לנאצים". ב-5 בדצמבר 2022 קבע מדור העסקים של CNN כי טוויטר תחת מאסק "מקבלת בברכה בחזרה ניאו נאצים" ("אשכרה נאצים אמיתיים"). באותו חודש החזיר מאסק לטוויטר את הניאו-נאצי אנדרו אנגלין, מייסד ה"דיילי סטורמר" שסולק מטוויטר ב-2013. בינואר 2023 החזיר מאסק לטוויטר את הניאו-נאצי ניק פואנטס, בפברואר 2023 דיווח ה"ג'רוסלם פוסט" על "נסיקה" בתוכן ניאו-נאצי בטוויטר, על פי בדיקה של שני ארגונים אמריקאים. למחרת החזיר מאסק לטוויטר קבוצה ניאו-נאצית בריטית. באפריל השנה דיווח ה"לה מונד" הצרפתי על הצפת הרשת בקונספירטורים, הומופובים - וניאו נאצים. טוויטר תחת מאסק, נפתחה הכתבה, היא כמו גותהאם של באטמן אחרי שכל האסירים ברחו מבית הכלא הפסיכיאטרי ארקהאם. רק אתמול פירסם המגזין "Dased" כתבה תחת הכותרת "האם מאסק הופך את טוויטר לחדר צ'אטים ניאו-נאצי?", וענה בחיוב.

לכן, זה לא ממש משנה מה מאסק חושב. אולי הוא באמת היפי מטורלל שמאמין בחופש ביטוי בלתי מוגבל. אולי הוא טרול סוציופת שזקוק נואשות לתשומת לב. אולי בתוכו מסתתרת נפש יהודי הומיה שרק רוצה לבקוע. למי אכפת? העובדה היא שהוא רכש את אחת מבימות הביטוי והשיח העוצמתיות בעולם, והפך אותה במסירות ועקביות לאחת הפלטפורמות המובילות, אם לא המובילה, של תכנים אנטישמיים, נאציים וגזעניים. ומה זה אם לא ניאו-נאצי?