כותרת הידיעה באתר של ערוץ 14 הכריזה: "לא רק רובאי 07: בהתאם למדיניות השר לביטחון לאומי בן גביר – לראשונה צפוי להתבצע שינוי בתבחינים לקבלת רישיון לנשיאת כלי יריה פרטי". בניגוד לשאר אתרי החדשות, עורכי הערוץ אפילו לא טרחו לשנות את נוסח הודעת הדוברות שהגיעה מהמשרד לביטחון לאומי, ועשו העתק-הדבק לכותרת הכתבה.

אך הידיעה אינה הסיפור, אלא התקשורת הישראלית שמשמשת כצינור חלול וחסר מסננים להעברת מסרים על ידי פוליטיקאים אינטרסנטיים.

שלל כתבות פורסמו בכלי תקשורת שונים לאחר שנשלחה ההודעה מדוברות המשרד, כשעיתונאי "ישראל היום" איציק סבן התגאה ב"פרסום ראשון" על השינוי בתבחינים. עצם הגאווה בפרסום הראשון מייצג למעשה את זריזות הידיים של הכתב, שהספיק להעביר ראשון את הודעת הדוברות לעורך האתר, והוא בתורו הזדרז להעלות את האייטם.

סבן גם התהדר בכך ש"לידי ישראל היום הגיעו הנתונים העדכניים על נשיאת כלי הנשק בישראל", אך אלו הועתקו בצורה מושלמת מהודעת הדוברות. קווים לדמותה של עבודה עיתונאית.

ומה לגבי אותו פרסום שמתהדר בתואר "ראשון"? לפני כשבועיים פורסמה באתר "המקום הכי חם בגיהנום" כתבה שעסקה בשינוי בתבחינים ובמשמעות שלהם על הציבור. בכתבה ציינו כי המידע על השינוי בתבחינים עלה עוד בסוף חודש אפריל באתר כיפה.

כך, בהיעדר הישגים במשרד לביטחון לאומי, ואף מול הביטחון האישי שהולך ומידרדר, ולאחר התפטרותו של ראש האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית ניצב נתן בוזנה – לא נותרו לשר בן גביר קלפים בשרוול להצדיק את פועלו הדל, אלא להתהדר פעם אחר פעם בשינוי התבחינים לקבלת רישיון לכלי ירייה. כבר ב-2 בפברואר הוא הכריז על "רפורמה דרמטית". ב-10 בפברואר אמרה רעייתו, איילה בן גביר, שלרגע התנהלה כאילו היא הדוברת שלו, "איתמר יטפל בתבחינים". בסוף אפריל, כאמור, יצאה ידיעה על כך שהשר סיכם עם מנכ"ל משרדו על שורה של הקלות ברישוי לכלי נשק. הפעם מדובר בשינויים מינוריים לעומת ההודעות הקודמות, בין היתר מתן רישיון לאנשי מד"א ולחיילים ששוחררו לפני תום השירות. בכל מקרה, ההנחייה של בן גביר אינה סופית, ועל הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת לאשר אותה.

בכל האייטמים שיצאו בכלי התקשורת על "הרפורמה" של בן גביר, כמעט לא נאמרה מילה על ההשלכות של 30 אלף כלי ירייה נוספים במרחב הציבורי. כך, כל לוחם משוחרר יוכל להחזיק כלי ירייה ללא דרישה להוכחת צורך ממשי בהחזקתו, ובלי שיתקיים מפגש פרונטלי שיבדוק את כשירותו של המבקש.

"המקום הכי חם" הציג נתונים על עלייה של מאות אחוזים בפסילת רשיונות נשק על רקע נפשי ופלילי, ועל עלייה של פי שניים במספר הנשים שנרצחו ביריות בין 2019-2021. עוד עסקנו בהיעדר מנגנונים שמעבירים מידע בין קופות החולים, משרד הרווחה, הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות בנושא כשירות נפשית.

נתונים מדאיגים אלו הם תוצאה ישירה של הרפורמה שהנהיג השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שאפשר לחיילים משוחררים שעברו הכשרת רובאי 07 לקבל רישיון לנשק ללא דרישה בהוכחת צורך ממשי לכלי יריה. הרפורמה שמקדם בן גביר עשויה להיות צעד בלתי הפיך, שיוביל למציאות מדממת בחברה הישראלית.

נראה שדברים אלו לא עברו בראשם של העיתונאים שדיווחו על השינוי בתבחינים. אלה הסתפקו בהדהוד של הודעות דוברות ממוחזרת, וויתרו על עבודה עיתונאית חוקרת, מעמיקה וביקורתית.