בית הדין לעבודה לא קיבל את תביעת העיתונאי זך אשל, שטען כי פוטר שלא כדין אחרי שנחשד על ידי חדשות 13 בהדלפת סרטון פנימי. לפי פסק הדין, חברת החדשות אכן לא היתה מסוגלת להוכיח כי ההדלפה בוצעה על ידי אשל, אך עצם נסיבות המקרה הביאו למשבר אמון בין העובד לחברה, המצדיק את הפיטורים.

בית הדין כן קיבל את תביעת אשל בנוגע להוצאתו הכפולה לחופשה ללא תשלום בתקופת מגיפת הקורונה. אשל יפוצה בשל כך בסכום של 15.5 אלף שקל ועוד 3,000 שקל הוצאות משפט.

אשל עבד כעורך תוכן במחלקת הדיגיטל של חדשות 13 במשך קרוב לשנה. במהלך תקופה זו, על רקע פרוץ מגיפת הקורונה במרץ 2020, התבקש אשל לצאת לחופשה ללא תשלום אך סירב. למרות זאת נכפה עליו לצאת לחופשה ללא תשלום למשך שבועות ארוכים. בעודו בחופשה התרחש האירוע שהוביל לפיטוריו.

ב-21.5.2020 פרסם בטוויטר העיתונאי בן כספית סרטון מפיילוט שנערך ברשת 13 לתוכנית בהגשת הח"כ לשעבר אורן חזן והידוענית דנה רון. כמה ימים לאחר מכן, ב-26.5, פרסם ערן סויסה באתר "ישראל היום" ידיעה על הפיילוט, עם קטע מתוכו (מאז נמחקה הידיעה). כעבור כמה ימים נוספים זומן אשל לשימוע לפני פיטורים בחשד כי הדליף קטעי וידיאו מהפיילוט ל"ישראל היום".

במכתב הזימון לשימוע נכתב כי אשל אותר כמי שנכנס למערכת הפנימית של רשת 13, צפה בתוכנית והוריד את הקובץ למחשבו. לפי המכתב, הצפייה והדלפת הסרטון "מהווים עבירה פלילית של גניבה ממעסיק, מרמה והפרת אמונים תוך דריסה ברגל גסה ובוטה את הנורמות הבסיסיות ביותר הקיימות בחברה וביחסי עבודה". אשל אישר שצפה בתוכנית אך הכחיש שהדליף את הקטע. למרות זאת פוטר.

בעקבות זאת הגיש תביעה נגד חברת חדשות 13 בע"מ, בדרישה לפיצוי בסך כ-117 אלף שקלים. אשל טען, באמצעות עו"ד אייל וייס מארגון העיתונאים, כי אמנם השתמש במערכת הפנימית של החברה כדי להוריד את הפיילוט ולצפות בו,  מתוך סקרנות, אך הכחיש כי העביר את הסרטון ל"ישראל היום". אשל דרש פיצוי בגין הוצאתו לחופשה ללא תשלום וכן פיצוי בגין פיטורים שלא כדין ובגין פרסום לשון הרע על אודותיו. בהמשך ההליך ייצג את אשל עו"ד לירון בק.

בחדשות 13 טענו, באמצעות עו"ד בן ליברטי, כי הליך הפיטורים של אשל נעשה כדין, שכן השימוש במערכת הפנימית של החברה שלא לצרכי עבודה מנוגד לנהלי החברה. "הקבצים שהתובע צפה בהם והוריד אותם למחשב האישי שלו הינם קבצים שהוא איננו מורשה לגשת אליהם", הובהר בכתב ההגנה. בהמשך ייצג את החברה עו"ד אריאל שמר.

בתצהיר שהגיש סמנכ"ל הטכנולוגיות ברשת שי לוי נטען כי בבדיקה שערך נמצא כי העובד היחיד שנכנס לתוכנית הפיילוט, צפה בה דרך המערכת והוריד אותה לשרתי המחשב היה אשל. לפי הבדיקה של לוי, התוכן נמחק מהתיקייה שאליה הורד. עוד נטען כי העובד היחיד שנכנס למערכת באותם הימים בעודו בחופשה ללא תשלום היה אשל.

השופטת אסנת רובוביץ-ברכש מבית-הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו, קיבלה חלקית את התביעה של אשל. היא קבעה כי אשל זכאי לשכר בתקופה שבה הוצא לחופשה כפויה ללא תשלום, שכן מעשה זה נעשה ללא הסכמתו ואף ללא הסכמת ארגון העיתונאים. בשל זאת נקבע כי אשל יקבל כ-15.5 אלף שקלים.

אשר לטענותיו בנוגע לפיטוריו, השופטת מצאה כי אלה נעשו כדין. "אמנם לא שוכנענו כי הנתבעת עמדה בנטל להוכיח כי אכן התובע מסר את תוכן הכתבה אותה הוריד לצד ג' כלשהו. ואף הנתבעת הודתה בכך במהלך מכתב סיום העסקתו של התובע", נכתב בפסק-הדין. "אולם שוכנענו כי אכן השימוש שנעשה על ידי התובע בנוגע לצפיה והורדה בתוכנית שבנדון, לא נעשה באישור הנתבעת ולא נעשה לצרכי העבודה, ונוכח סמיכות הזמנים בין מועד ההורדה של התוכנית שבנדון לבין מועד ההגעה של תוכן זה לצד ג', שוכנענו כי נוצר חוסר אמון אצל הנתבעת שדי בו כדי להביא לבחינת סיום העסקה. משכך לא שוכנענו כי עלה בידי התובע להוכיח כי פיטוריו נבעו מעילה שאינה סבירה".

לאור הראיות שהוצגו בפניו הגיע בית-הדין למסקנה כי אשל "ידע שהוא לא אמור לצפות בתכנים בהם צפה ולא אמור היה להורידם למחשבו" וכן כי "נימוק זה מספיק להפסקת העסקתו של התובע וזאת שעה שאמון הנתבעת בתובע נפגע בשל התנהלותו זו, במיוחד שעה שמדובר היה בהורדה שנמחקה ואף היתה בסמיכות זמנים למועד בו הכתבה הודלפה, דבר אשר גם אם לא הוכח, הרי שפגע באמון מנהליו של התובע".

מלבד הפיצוי בגין הוצאה כפויה לחופשה ללא תשלום חויבה חדשות 13 לשלם לאשל גם 3,000 שקלים בגין הוצאות משפט ושכר טרחת עורך-דין.

38608-09-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 450KB)