ארגון העיתונאים והעיתונאיות עתר השבוע לבג"ץ נגד מפלגת הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה כי יורה להם להשיב לקבוצת הווטסאפ "דוברות הליכוד" עיתונאים שהוצאו ממנה אחרי שמתחו ביקורת על ראש הממשלה ודובריו.

לטענת הארגון, הוצאת עיתונאים מהקבוצה מהווה פגיעה קשה בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת ומשדרת מסר מצנן ליתר העיתונאים לבל יעזו לבקר את המפלגה והעומד בראשה.

דובר הליכוד ודובר ראש הממשלה, יונתן אוריך, סילק מקבוצת הדוברות את העיתונאים ירון אברהם מחדשות 12 ואריאל כהנא מ"ישראל היום". ראשיתה של ההתרחשות בשעת צהריים של ה-13.3. על רקע המחאה הגוברת נגד ניסיון ההפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו, מסר ראש הממשלה הצהרה פומבית שנפתחה במתקפה חריפה נגד אמצעי התקשורת.

"אנחנו כולנו עדים למתקפה חסרת תקדים של ערוצי תקשורת מגוייסים נגד הממשלה", אמר נתניהו. "מגויסים לחלוטין לטובת מתנגדי הרפורמה: שידורים חיים, פרשנויות חד צדדיות, סקרים מוטים, פייק ניוז 24/7, לא מפסיק לרגע". באולפן התוכנית "שלוש עם עופר חדד" בחדשות 12 קטעו את הנאום, ששודר בשידור חי, והחזירו את השידור לאולפן.

הכתב המדיני ירון אברהם הגיב לדברי נתניהו ואמר: "הטקטיקה הזו של לתקוף את התקשורת, כשהתקשורת מוצאת לנכון בשעה שלוש בצהריים להשמיע את את הדברים שלך בשידור חי, היא טקטיקה נלוזה. אנחנו לא נאפשר את הדבר הזה, עם כל הכבוד. אנחנו נקשיב לדברים של ראש הממשלה ונביא את עיקרי דבריו עם הכותרות המרכזיות אל הצופים שלנו, כמו שצריך להיות, אבל את ההכפשה והדה-לגיטימציה שהוא עושה לתקשורת הוא ישמור לקמפיין".

למחרת, ב-14.3, הוציא אוריך את אברהם מקבוצת הווטסאפ "דוברות הליכוד". בתגובה, אריאל כהנא, הכתב המדיני של "ישראל היום", צייץ תצלום מסך המתעד את הוצאתו של אברהם מהקבוצה בידי אוריך והוסיף: "מאכזב מאוד שדובר ראש הממשלה שוב נוקט בפרקטיקה אלימה של הוצאת כתבים מקבוצת דוברות. הפעם של ירון אברהם, עיתונאי רציני והגון ע"פ כל קנה מידה. אלימות אינה דרך. ניסיון (שלא יצלח) למנוע מתן מידע, גם אינו שיטה. אנחנו עיתונאים במדינה חופשית ובין אם מימין או משמאל, לא נשתוק ולא נושתק".

כהנא התייחס למקרה של אברהם כמקרה חוזר כיוון שחווה על בשרו התנהגות דומה מצידו של דובר הליכוד ונתניהו. בספטמבר של השנה שעברה צייץ כהנא צילום מסך המתעד את הסרתו שלו עצמו מקבוצת ווטסאפ בידי הדובר אוריך. "אחרי שאיבד את השליטה העצמית וצרח עלי בטלפון 'יש לך עשר דקות להוריד את הידיעה', דוברו של נתניהו הסיר אותי מרשימת התפוצה של הליכוד", כתב אז כהנא, "איזו רמה ירודה. (ובטח גם את זה הוא יכחיש…חחח)".

בתגובה לביקורת שמתח כהנא על הוצאתו של אברהם מקבוצת הדוברות, סילק דובר הליכוד ונתניהו גם את כהנא עצמו, בפעם השנייה. בעקבות הענישה הכפולה החלו עיתונאים רבים לנטוש במחאה את קבוצת הדוברות, ובהם מתי טוכפלד, ברק רביד, יניר קוזין, שירית אביטן-כהן ואמיר אטינגר. הצעד הקולגיאלי לא שכנע את הליכוד להשיב את אברהם וכהנא לקבוצה.

העיתונאים ירון אברהם (מימין) ואריאל כהנא (צילומים: תומר נויברג וצילום מסך מהטלוויזיה החינוכית)

העיתונאים ירון אברהם (מימין) ואריאל כהנא (צילומים: תומר נויברג וצילום מסך מהטלוויזיה החינוכית)

בארגון העיתונאים והעיתונאיות פנו מיד לנתניהו בדרישה כי ישיב את העיתונאים לקבוצה, אך לא נענו ולפיכך הגישו עתירה לבג"ץ.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין אמיר בשה וגלעד זבידה, נטען כי ההחלטות של הליכוד ונתניהו, באמצעות אוריך, היו החלטות חד-צדדיות, לא מנומקות ולא מידתיות שהוציאו את העיתונאים מקבוצת דוברות ציבורית המהווה חלק מהמרחב הציבורי ובכך פגעו בחופש העיתונות והעבירו מסר מרתיע לעיתונאים לבל יעזו לבקר את ראש הממשלה.

בארגון נתלים בדברי זאב ז'בוטינסקי על חשיבות העיתונות וטוענים כי ממשיכי דרכו "רומסים ברגל גסה גם את הגרעין הקשה של חופש העיתונות וגם את תורתו".

שופט העליון נעם סולברג קצב חודש לתגובת הליכוד ונתניהו.

בג"ץ 3172/23

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.44MB)