איש העסקים וולטר סוריאנו השתמש בשירותי חברת "פרספטו אינטרנשיונל" של ליאור חורב ורועי בורשטיין, כך נטען על-ידי עובד בחברה, בתחקיר של גור מגידו ועומר בן יעקב שהתפרסם השבוע ב"דה מרקר".

לפי אותו עובד, סוריאנו שכר את החברה לשני מבצעי רשת: קמפיין הכפשה רשתי נגד עיתונאי שביקר אותו ומבצע טיהור של שמו שלו. סוריאנו מכחיש את הדברים. בתגובה ל"דה מרקר" הצהיר כי מעולם לא שכר את שירותיה של החברה. בחלק אחר של התגובה האשים עיתונאי אמריקאי שמסר לכאורה את המידע ל"דה מרקר".

התחקיר של מגידו ובן-יעקב הוא חלק מסדרת תחקירים שנעשו בשיתוף פעולה בינלאומי, וחושפים חברות המתמחות בשירותי הונאה שונים, חלקם פליליים, בזירה הדיגיטלית. התחקירים מתבססים על חומרים שמסרו אנשי החברות עצמם, לעיתונאים שהציגו עצמם כלקוחות פוטנציאליים.

לפי תחקיר "דה מרקר", היחצן ליאור חורב ואיש אמ"ן לשעבר רועי בורשטיין ניהלו חברה בשם "פרספטו" (לשעבר "אתארי"), שהתמחתה בשירותים מפוקפקים של "מבצעי תודעה" והיתה "במידה רבה המשך של העסק הקודם שניהל בורשטיין, סיי גרופ (Psy–Group)", ש"הפעילה, בין היתר, מערכת הונאת המונים מתוחכמת, שהתבססה על הפעלה של אווטארים ובוטים (משתמשים מזויפים) ברשתות החברתיות, והתפרסמה בעיקר בעקבות חקירת FBI שבישרה את סגירתה".

שמו של סוריאנו, איש עסקים ישראלי המתגורר בלונדון ומקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, עלה בשנים האחרונות בתקשורת הישראלית סביב טענות המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך כי התקיימו מבצעי האזנה ועיקוב אחרי קציני המשטרה החוקרים את נתניהו, וסביב שורת תביעות הדיבה שהגיש סוריאנו בקשר לכך. בין היתר, הגיש סוריאנו שתי תביעות נגד "העין השביעית" באמצעות עורך הדין אילן בומבך (שאף הצטרף כתובע לאחת התביעות).

אילן בומבך, עורך דינו של וולטר סוריאנו, מעיד על חברותם של סוריאנו ובנימין נתניהו (צילום מסך מכתבת תאגיד השידור כאן)

אילן בומבך, עורך דינו של וולטר סוריאנו, מעיד על חברותם של סוריאנו ובנימין נתניהו (צילום מסך מכתבת תאגיד השידור כאן)

הפרסום ב"דה מרקר" מתייחס לתביעה נוספת, אחת מכעשר תביעות שהגיש סוריאנו ברחבי העולם, הפעם נגד עיתונאי אמריקאי בשם סקוט סטדמן, שהפעיל אתר תחקירים קטן בשם "פורנזיק ניוז". סטדמן עסק בקשרים של סוריאנו וחברת הביטחון הפרטי שבבעלותו, USG, עם האוליגרך המקורב לפוטין אולג דריפסקה.

קשר זה עלה גם בדו"ח ועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי, שחקרה את המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 ואף זימנה את סוריאנו לעדות. ב"דה מרקר" מציינים כי בדו"ח נכתב שסוריאנו "שידך" בין בורשטיין ו"סיי-גרופ" לבין האוליגרכים דריפסקה ודמיטרי ריבולבלב.

העובד, כותבים מגידו ובן-יעקב, "נשאל מהי מטרת הקמפיין — אם להוציא שם רע למי שמבקש לפרסם מידע שלילי על סוריאנו, או לשבח את סוריאנו. הוא השיב כי החברה פועלת בשני האפיקים"

סוריאנו הכחיש את הפרסומים של סטדמן, אך נמנע מלתבוע אותו בקליפורניה, מקום מושבו. לפי עורך דינו של סוריאנו - בשל חוקי המקום המקשים על הגשת תביעות השתקה (SLAPP).במקום זאת, ניצל סוריאנו את השינוי המחמיר בחוקי הגנת הפרטיות האירופיים כדי לתבוע את סטדמן באנגליה. אלא שלפי תחקיר "דה מרקר", סוריאנו לא הסתפק בפעולה בזירה המשפטית.

"במסגרת המהלכים לבלימת גל הפרסומים השליליים", כותבים מגידו ובן יעקב, "פנה סוריאנו לאתירי (העסק שקדם לפרספטו), לטענת העובד מאתירי שהוקלט ב–2020. לדברי העובד, הוא עשה זאת כדי לקבל שירותי טיהור לשמו, אבל גם כדי לאתר מידע שיפגע ביריב שלו. הכוונה הייתה ככל הנראה לעיתונאי הטורדני סטדמן".

העובד, כותבים מגידו ובן-יעקב, "נשאל מהי מטרת הקמפיין — אם להוציא שם רע למי שמבקש לפרסם מידע שלילי על סוריאנו, או לשבח את סוריאנו. הוא השיב כי החברה פועלת בשני האפיקים". לפי התחקיר, עובד "אתארי" תיאר את האופן בו יפעלו נגד סטדמן: "האסטרטגיה השנייה היא באמת לנסות ולראות מה אנחנו יכולים למצוא על הבנאדם שעשה את זה... ואיך, לא להרוס לו את החיים, אבל להוריד מהאמינות של הכתב".

כתבי "דה-מרקר" מציינים כי "עובדי החברה של בורשטיין החליפו ביניהם תצלומי מסך של מה שנראה כקבוצת פרופילים בטוויטר, שצייצו בחריפות בגנותו של סטדמן ובזכותו של סוריאנו".

ליאור חורב (צילום: אורי לנץ)

ליאור חורב (צילום: אורי לנץ)

"שלב אחר ב'פרויקט' כלל הקמת עמותה בראשות סוריאנו, שמטרתה כביכול להיאבק בבריונות ברשת, אבל לדברי העובד ייעודה קבלת סיקור חיובי באתרי חדשות", כותבים מגידו ובן-יעקב, "בהמשך הסביר העובד כיצד משתמשים בעמותה כסמרטוט לניקוי תדמית: באמצעות כתבות תוכן שיווקי על פועלה של העמותה בכלי תקשורת מוכרים כדוגמת 'פורבס'. עמוד הטוויטר של 'העמותה נגד בריונות ברשת מייסודו של וולטר סוריאנו' קיים עד היום. אתר האינטרנט anticyberbullying.org נזנח מאז".

סוריאנו, כאמור, מכחיש את הדברים. "כרגיל, מדובר במידע שגוי שמקורו בסטדמן, בלוגר ששותפיו לחלק מכתבותיו הודו בהליכים משפטיים שאינם עומדים עוד מאחורי הפרסומים, והתנצלו עליהם", נמסר בתגובה ל"דה מרקר", "באשר לפרספטו ואתירי, סוריאנו מעולם לא שכר את שירותיהן. העמותה נגד בריונות ברשת היא מלכ"ר מלא חמלה, שסוריאנו הקים ומימן ב–2020".