nrg הוא אתר שנכשל כמעט על-פי כל פרמטר שהוגדר מראש על-ידי מייסדיו ועל-ידי מו"ל "מעריב" עופר נמרודי. כעת מסתבר שגם המודל שנבחר עבורו – מערכת עיתונאית נפרדת ממערכת העיתון – מתרסק.

בראיון שהעניק יוסי גולד, המנכ"ל הנכנס של האתר, למעיין כהן מ"דה-מרקר", הוא מספר על פיטוריהם של 24 עובדים בעקבות החיבור בין מערכת הפרינט למערכת האונליין. "במקום להחזיק כתב פוליטי לאתר, שיתחרה עם הכתב בעיתון, יותר אפקטיבי להחזיק כתב אחד שיכתוב לשתי הפלטפורמות", הוא אמר. כנראה שהאפקטיביות הזו היתה חבויה מאנשי "מעריב" בעת השקת האתר.

כהן מספרת שגולד חושב פעמיים ושלוש לפני כל מלה שהוא אומר. איש מדוד. אם להתייחס לאבחנה הזו ברצינות, הרי שהראיון מעלה סוגיה בלתי פתורה סביב השאלה כמה גולשים נוהגים לגלוש לאתר nrg.

גולד אומר לכהן: "nrg הוא אתר עם חשיפה גבוהה. הוא נמצא בעשירייה הפותחת של סקר TIM, והוא אפילו עלה בסקר האחרון, ואנחנו בטוחים שהוא יעלה עוד". הצצה בסקר TIM, שפורסם בראשית השבוע, מגלה כי nrg מדורג במקום השישי ברשימת האתרים הנצפים בישראל, עם 25.9% חשיפה במאי 2008 לעומת 23.6% במרץ 2008. אכן, עלייה מרשימה. חבל שגולד לא ציין שחודש קודם לכן, בפברואר 2008, נהנה האתר מ-26.3% חשיפה, ובינואר מ-28% חשיפה. למעשה, ביחס לינואר השנה, איבד nrg יותר מ-70 אלף גולשים. אגב, גם Ynet, וואלה, נענע10 ויוטיוב איבדו עשרות אלפי גולשים בתקופה הזו.

אז כמה גולשים מגיעים כיום ל-nrg? גולד, זה ש"חושב פעמיים ושלוש לפני כל מלה שהוא אומר", מצהיר כי ל-nrg גולשים "קרוב ל-2 מיליון משתמשים ייחודיים בחודש". זה ממש מרשים. יש רק בעיה אחת.

על פי סקר TIM, זה שגולד משתמש בו כדי להראות את העלייה של nrg, ישנם כ-4 מיליון גולשי אינטרנט בישראל. nrg נהנה מ-25.9% חשיפה במאי השנה, או 908 אלף גולשים ייחודיים בשבוע. לאן נעלמו קרוב למיליון ו-92 אלף גולשים? אין לדעת. כהן אינה מעמתת את מנכ"ל האתר עם הנתונים ועם הסתירה שבדבריו. למה לריב עם המרואיין?

יש להדגיש: גולד מדבר על גולשים ייחודיים בחודש, בעוד שסקר TIM מדבר על גולשים ייחודיים בשבוע. ועדיין, גם אם יש פער בין מספר הגולשים הקבועים בשבוע למספר הגולשים הקבועים בחודש, קשה להאמין, שלא לומר אין מצב, שהוא יתבטא ביותר ממיליון גולשים, כך שבחודש נתון יגלשו לאתר יותר מפי שניים גולשים ייחודיים מאשר בשבוע נתון.

סקר TIM הוא לא סקר נטול בעיות, ובראשן העובדה שהוא כלל אינו מיועד למדוד רייטינג. מטרתו היא למדוד "שיעורי חשיפה", אך בהעדר מערכת רייטינג, הוא המדד האמין היחיד שמקובל על כל שחקניות האינטרנט בשוק. אין פלא שגולד משתמש בו.

אלא שהשימוש שגולד עושה בו הוא סלקטיבי. כל-כך סלקטיבי עד שהקורא שמכיר את הנתונים צריך להחליט אחת משתיים: או שהסקר אמין ואז nrg ממוקם במקום השישי ברשימת האתרים הפופולריים בישראל, אך גלשו אליו רק 908 אלף גולשים, או שהסקר לא שווה דבר ואז לא ברור מה מקומו של nrg בטבלה, אבל בטוח שגולשים אליו "קרוב ל-2 מיליון גולשים ייחודיים בחודש", כלומר כל גולש שני בישראל.

ייאמר לזכותו של גולד שהפרחת נתונים היתה מאז ומתמיד הרעה החולה של האינטרנט בישראל, וכל עוד אין מערכת רייטינג מקובלת, אין סיבה שהוא לא יצטרף לחגיגה.

ללא קשר, לאתר "העין השביעית" גולשים קרוב למיליון גולשים ייחודיים בחודש.