עיריית ירושלים תשלם קרוב ל-60 אלף שקלים לצלם ישראל ברדוגו, בגין תצלומים נוספים שלו אשר פרסמה בלא רשות ובלא מתן קרדיט, כך פסק לאחרונה השופט אופיר יחזקאל מבית-משפט השלום בבית-שמש. פיצוי זה בא בנוסף לפיצוי בסך 60 אלף שקלים ששילמה העירייה לברדוגו בהליך שהסתיים רק לאחרונה.

ברדוגו, המרבה לתבוע גופים וכלי תקשורת שמפרים את זכויותיו, הגיש בשנת 2020 תביעה נגד עיריית ירושלים בגין הפרת זכויותיו בשני תצלומים של הזמר אברהם פריד, תצלום של הזמר יובל טייב ותצלום של הזמר יעקב שוואקי, שהופיעו בפרסומי העירייה, בפייסבוק ובניוזלטר. ברדוגו דרש מהעירייה פיצוי בסך 180 אלף שקלים. את הצלם ייצג עו"ד איתי מרדכי.

בעירייה טענו להגנתם, באמצעות עו"ד אורית אגלר-בלולו, כי ברדוגו מבצע שימוש לרעה בזכויותיו כדי "להתעשר שלא בתום לב על חשבון הקופה הציבורית". לפי כתב ההגנה, "העובדה שמרבית תביעותיו של התובע הן כנגד רשויות ועיריות מדברת בעד עצמה".

לגופן של טענות התובע השיבה העירייה בין היתר כי הפרסומים בוצעו מזמן וחלה עליהן התיישנות וכי ברדוגו לא פנה לעירייה טרם הגיש את התביעה. עוד טענה כי קיבלה חלק מהתצלומים מחברת בימות 10 בע"מ, שהשתתפה בהפקת אירועים.

בדיון שנערך לאחרונה הציע השופט יחזקאל כי התביעה תסולק בתמורה לכך שהעירייה תשלם לברדוגו 40 אלף שקלים, לא כולל הוצאות ושכר-טרחת עו"ד. ברדוגו סירב בטענה כי מגיע לו סכום גדול יותר והעירייה סירבה בטענה כי יש לפסוק לחובתה סכום נמוך יותר, אם בכלל. לפיכך הציע השופט לצדדים כי הוא יפסוק בפשרה לפי סעיף 79א', תוך הנמקה קצרה. הצדדים הסכימו.

בפסק הדין דחה השופט יחזקאל את מרבית טענות העירייה. לדבריו, השתכנע כי הזכויות על התצלומים של ברדוגו וכי הפרסומים נעשו בידי העירייה, למעט שתי תמונות מתוך השבע, שהוגשו לבית-המשפט כשהין מטושטשות. לגבי חמשת התמונות האחרות, דחה השופט יחזקאל את הטענות להתיישנות, למרות חלוף שבע שנים מאז הפרסום, וזאת משום שהפרסום היה מקוון ומדובר ב"הפרה מתמשכת". לגבי ארבע תמונות, קבע השופט כי חלק מהאחריות מוטלת על חברת בימות.

לפיכך חייב את העירייה לשלם לברדוגו 50 אלף שקלים, ועוד שכר טרחת עו"ד בסך 7,500 שקלים. בנוסף חייב השופט את חברת בימות לשלם לעירייה 9,200 שקלים.

תביעה נוספת, שלישית במספר שהגיש ברדוגו נגד עיריית ירושלים, טרם הוכרעה.

76329-12-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 233KB)