מטבעה של פרסומת שהיא מגלה טפח ומכסה טפחיים, מדגישה את המעלות והתועלות ומתעלמת מהחצר האחורית של המוצר שהיא מבקשת למכור לנו. אלא שלפעמים גם זה לא ברור, ואתה תוהה: מה הדבר שהחברות מבקשות למכור?

ערב-ערב, במשבצת היוקרתית שלפני חדשות שמונה, משודרות בערוצי הטלוויזיה המרכזיים פרסומות של איגוד חברות הגז הטבעי והתאחדות התעשיינים בישראל. הפרסומות מדברות בשבחו של הגז הטבעי. מה מביא את חברות הגז - שיש להן חוזים שמנים וארוכי טווח עם חברת החשמל בישראל, שיש להן אישורים מהמדינה לייצא גז טבעי למצרים ולירדן, ושמשרדי הממשלה מקדמים את עניינן חינם אין כסף – לקנות עוד ועוד זמן פרסום כדי לשבח את עצמן?

ובכלל, למי הפרסומות מיועדות? הלוא אנחנו לא הצרכנים הישירים של הגז הטבעי, ואין לנו יכולת לבחור אם לקנות את הגז, וגם לא איזה גז לקנות, כחול לבן או תוצרת חוץ. אז מה מטרת הפרסומות?

כדי לענות על השאלה הזו כדאי לבחון מה הפרסומות מציגות, ובעיקר מה לא. המסר העיקרי של חברות הגז הוא שגז טבעי טוב לישראלים. למה? כי הוא מפחית את השימוש בפחם, ובכך מפחית את זיהום האוויר ואת פליטות גזי החממה הנפלטים בהפקת החשמל בתחנות הכוח. הפרסומות מציינות גם כיצד גילוי ופיתוח מאגרי הגז הטבעי מובילים את ישראל לעצמאות אנרגטית; ואיך הם תורמים ליציבות של משק האנרגיה, בין השאר נוכח העליות שגרמה המלחמה באוקראינה למחיר העולמי של דלקי מאובנים כמו גז טבעי, נפט ופחם.

מתוך פרסומת של איגוד חברות הגז הטבעי והתאחדות התעשיינים, אפריל 2022 (צילום: ערוץ היוטיוב דקה לשמונה GC)

ומה לא מספרים? שכל הנתונים והמספרים שמוצגים בפרסומות הם במקרה הטוב חלקיים ומוטים, ובמקרה אחר שקריים ומטעים. כבר הרחבתי על כך לא פעם. זאת ועוד, הנתונים הללו בדרך כלל מוצגים בפרסומות מחוץ להקשר, בלי האותיות הקטנות; ואלוהים, כפי שאתם ודאי יודעים, מסתתר בפרטים הקטנים. בראש ובראשונה, חברות הגז תמיד משוות בין הגז הטבעי לפחם, שהוא דלק מן העבר, ולא לאנרגיה מתחדשת - שהיא האנרגיה של העתיד, והשימוש בה מפחית את פליטות מזהמי האוויר וגזי החממה עוד יותר משימוש בגז טבעי.

הנה דוגמה למניפולציה. גולת הכותרת של קמפיין חברות הגז, כפי שמכריזה הפרסומת האחרונה שמשודרת בימים אלה, היא הטענה שבשנה האחרונה בלבד חסכה ישראל 65 מיליארד שקל בזכות המעבר לשימוש בגז טבעי. הנתון הזה לקוח מתוך גרף אחד בדו"ח של רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, "סקירת ההתפתחויות במשק הגז הטבעי" לשנת 2021. בגרף הזה מקופל כל מה שרע ונורא במשרד האנרגיה, ומסתתרת המניפולציה שמאפשרת לחברות הגז הטבעי להמשיך ולשגשג.

אמיר פוסטר, מנכ"ל איגוד חברות הגז הטבעי (צילום: ערוץ היוטיוב מעלה Maala VOD)

אם תקראו באותיות הקטנות שמתחת לגרף, תגלו שהחיסכון חושב על סמך ההנחה שהחלופות היחידות לגז טבעי הן פחם וסולר, ולא אנרגיה מתחדשת עם אגירה והתייעלות אנרגטית – דברים שמשרד האנרגיה אינו מצטיין בקידומם, בלשון המעטה. בהשוואה לא הובאו בחשבון גם עלות ההשקעה בתשתיות או החיסכון בהקמתן, ויש הפרשים גדולים. אבל חמור מכל: ההשוואה כולה מבוססת על המצב הנוכחי שבו מחירי הפחם גבוהים ומחירי הגז בישראל מקובעים. אבל אתם יודעים איך זה עובד: פעם המחיר למעלה ופעם הוא למטה.

ובכן, חברות הגז מבזבזות לכאורה טיעונים מוטים, חלקיים ומניפולטיביים על צופים פשוטים כמונו, שכלל אינם צרכני גז. המסקנה הפשוטה היא שהפרסומות לא מיועדות לנו. למעשה אנחנו רק הצינור להעברת המסרים.

למי באמת מיועדות הפרסומות? לפוליטיקאים, הנוכחיים והעתידיים, שיידרשו להכריע על הזיכיונות לחיפוש מאגרי גז טבעי חדשים, לאשר עסקאות למכירת הגז במשק המקומי ומכסות ליצוא הגז לחו"ל, לממן על חשבוננו תשתיות לקידום משק הגז במיליארדי שקלים, לעשות נפשות לגז הטבעי הישראלי בעולם כולו, ובעיקר: לעכב כמה שאפשר את קידום האנרגיה הסולארית עם אגירה בישראל.

עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספר "צריך לקיים" (פרדס, 2016)