ביקורת חריפה במועצת העיתונות בעקבות הפרסום על מינויו של נשיא המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר, ליו"ר חברת האחזקות מגדל. יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר, קרא למלצר לפרוש לאלתר או לבחור בין שני התפקידים. לקריאה הצטרף חוקר התקשורת הבכיר פרופ' עמית שכטר. יו"ר ארגון העיתונאים בהווה, העיתונאית נורית קנטי, קראה לקיים דיון דחוף במועצה בכפל התפקידים.

מלצר כיהן עד לשנה שעברה כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון. באפריל פרש ובאוקטובר מונה לנשיא מועצת העיתונות. בינואר השנה הודיעה מגדל כי מלצר ימונה ליושב ראש הדירקטוריון שלה, במקום הבעלים שלמה אליהו. הצעד התקדימי של שופט עליון העובר סמוך לאחר פרישתו לתפקיד עסקי בכיר עורר ביקורת ציבורית עזה.

ב"דה-מרקר" כתב הפרשן המשפטי ד"ר עידו באום: "ממוסד שאמור לשמש מגדלור של טוהר המידות, מלצר קופץ לגוף פרטי ענק, שבעל השליטה בו, שלמה אליהו, עסק בשנים האחרונות בעיקר במאבק נגד הרגולטור הציבורי שלו [...] הדעת אינה סובלת את האפשרות, ולו הקלושה ביותר, כי שופט בעליון ישקול לעבוד לאחר פרישתו בתפקיד מתגמל זה או אחר בשירות בעל הון. [...] פתיחתה של דלת מסתובבת כזו היא תקלה ציבורית בממדים קטסטרופליים לבית משפט שגם כך מצוי בלב הסערה".

ב"גלובס" הזכיר הכתב המשפטי אבישי גרינצייג כי מלצר עצמו הזהיר, בפסק דין שכתב, מתופעת "הדלתות המסתובבות" בין השירות הציבורי למגזר העסקי. למרבה האירוניה, פסק הדין נגע לתחום הביטוח.

טרצ'יצקי: "דעתי היא שהנשיא מלצר צריך לפרוש מתפקידו כנשיא המועצה לאלתר, ואני קורא לו לעשות כך בהקדם, כדי לצמצם את הנזק שכבר נגרם למועצה. אם הוא עומד על הכוונה להישאר בתפקיד, אני חושב שמן הראוי לכנס על כך דיון רציני של המועצה"

כעת נשמעת הביקורת גם ביחס לניגוד העניינים והפגיעה באמון שנוצרת בשל תפקידו של מלצר כנשיא מועצת העיתונות.

חברי מועצת העיתונות למדו על מינויו של נשיא המועצה ליו"ר חברת האחזקות - מהתקשורת. רק מספר ימים לאחר המינוי כתב על כך מלצר לחברי המועצה, לדבריו "לא יכולתי לשתף אתכם קודם לכן בשל מגבלות גילוי ודיווח סטטוטוריים" (ההודעה על המינוי התפרסמה ב-18 לינואר, מכתבו של מלצר נשלח ביום שישי ה-21 לחודש).

מלצר סיפק "הבהרות", כלשונו, להחלטתו לכהן במקביל בשני התפקידים. לדבריו, תפקיד יו"ר מגדל הוא "בהיקף חלקי שיאפשר לי להמשיך ולפעול כנשיא מועצת העתונות" ו"גם בעבר חלק מנשיאי המועצה פעלו במקביל לתפקידם זה בתחומי עיסוקיהם המקצועיים והעסקיים".

נימוק נוסף שסיפק המשנה לשעבר לנשיאת העליון הוא הרקורד שלו: "בכל פעילויותי בעבר (כעו"ד, כשופט וכמרצה) דאגתי, בהתאם לחוק, להגנת הצרכנים, המבוטחים והחוסכים. גם בתפקידי המיועד אשתדל לעשות כן, מעת שאכנס לתפקיד, כי היום חברות פיננסיות ציבוריות מעצם מהותן צריכות לדאוג, בין השאר, גם לזכויות  המפקידים, המבוטחים והעמיתים. במובן זה  - אני רואה את התפקיד שאני צפוי לקבל  על עצמי מעין המשך (בדרך נוספת) לשליחויות הציבוריות שקיבלתי על עצמי בעבר ואשר אותן אני נושא כיום".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

יאיר טרצ'יצקי (צילום: פלאש 90)

למחרת הגיב למכתבו של מלצר יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר וחבר נשיאות מועצת העיתונות. טרצ'יצקי הוא מי שהוביל את הביקורת נגד הנשיאה הקודמת, שופטת העליון בדימוס דליה דורנר, בשל מקרה אחר של ניגוד עניינים: במקביל לתפקידה כנשיאה היתה דורנר מעורבת בהקמת מכון עיתונות וגיוס כספים עבורו, מבלי שיידעה את חברי המועצה על כך. דורנר טענה כי אין כל פסול במעשיה, אך לבסוף פרשה מתפקיד הנשיאה.

טרצ'יצקי מתח ביקורת על כך שמלצר לא יידע את המועצה כי הוא עתיד להתמנות לראשות גוף עסקי גדול, וכי היה יכול לעשות זאת מבלי לפרט את זהות הגוף ולפגוע בכללי הגילוי הבורסאי. אם למלצר היה ידוע כי הוא מתכוון להתמנות לתפקיד יו"ר מגדל עוד לפני שקיבל את תפקיד נשיאות מועצת העיתונות, הוסיף טרצ'יצקי, הרי שהדבר חמור פי כמה: "זה זלזול במועצה, וזה מתחבר לעובדה שחלפו שלושה חודשים וחצי מאז שנבחר הנשיא והוא לא טרח לכנס את המליאה או הוועד המנהל. לפורום קוראים מועצת העיתונות - זו מועצה של מו"לים, עיתונאים ונציגי ציבור - ולא נשיא העיתונות".

יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר התייחס גם ל"הבהרות" שסיפק מלצר וכינה אותן "ניסיון בוטה ולא מוצלח להסיט את הדיון מהעיקר אל השולי". טיעונו של מלצר כאילו עבודתו במגדל לא תגזול מהזמן שיקדיש למועצת העיתונות היא "איש קש", שכן לא נטען שמדובר בבעיה טכנית של משאבים. גם הטענה כי נשיאים קודמים עסקו בעיסוקים מקבילים, מיתממת ומטעה: "לא ידוע לי על אף נשיא מועצה שהיו לו עיסוקים עסקיים במקביל, בטח שלא בקליבר של עמידה בראש תאגיד עסקי כל כך חזק ומשפיע".

פרופ' עמית שכטר (צילום: עמית שכטר, רישיון CC BY-SA 4.0)

פרופ' עמית שכטר (צילום: עמית שכטר, רישיון CC BY-SA 4.0)

כפל התפקידים, כתב טרצ'יצקי, יוצר שתי בעיות מהותיות, של ניגודי עניינים ושל פגיעה באמון הציבור: "המועצה צריכה להיתפס כגוף ציבורי ועצמאי שמנותק ככל האפשר מעטיני המדינה וההון". "האם לא נוצרת בעייתיות בפגישה עם דמות כמו מפכ"ל המשטרה, שיש לו רלוונטיות לשני התפקידים של הנשיא מלצר? האם היותו של מלצר נשיא המועצה לא נותן לו כוח משמעותי אל מול כלי תקשורת שאמורים לסקר את חברת הביטוח מגדל, אחד השחקנים החזקים ביותר במשק, שבראשה הוא יעמוד? צריך עוד דוגמאות?", כתב עוד טרצ'יצקי.

לדבריו, "ניגודי העניינים והפגיעה בתדמית המועצה הם הסיפור ולא האם התפקיד ישאיר לנשיא מלצר זמן גם למועצה. זכותו של מלצר לחשוב שכפל התפקידים שלו לא מייצר ניגוד עניינים או פגיעה בתדמית במועצה, אבל חובתו להסביר את עמדתו ולהגיב לביקורת ולא להסיט את הדיון לסוגיות טכניות בלתי מעניינות שאף אחד לא העלה, תוך התעלמות מוחלטת מהביקורת שהוטחה בו. במובן הזה, ולא רק, המכתב ששלח מלצר הוא זלזול בוטה במועצה ובאינטליגנציה שלנו כחבריה".

"אני לא מצליח להבין איך בגוף שנושא את דגל האתיקה ושאמון הציבור צריך להיות הנכס המרכזי שלו לא נשמע אף לא קול אחד שקורא לנשיא המועצה חנן מלצר לוותר על אחד מתפקידיו", המשיך טרצ'יצקי, "אני עוד יותר לא מבין איך אדם רציני, שכיהן כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, לא מבין את הבעייתיות בעצמו - ומוותר על התפקיד במגדל או לחילופין פורש מתפקידו כנשיא המועצה. אני גם לא מבין איך העיסוק בסוגייה הדרמטית הזאת במסגרת המועצה - גוף דמוקרטי, שולחן עגול של עיתונאים, מו"לים והציבור - מצטמצם להודעה חד צדדית (באיחור) שכולה מלאכת מחשבת של הסטת השיח מהסוגיה האמיתית, וזאת במקום דיון רציני.

נורית קנטי, יו"ר ארגון העיתונאים (צילום מסך)

נורית קנטי, יו"ר ארגון העיתונאים (צילום מסך)

"דעתי היא שהנשיא מלצר צריך לפרוש מתפקידו כנשיא המועצה לאלתר, ואני קורא לו לעשות כך בהקדם, כדי לצמצם את הנזק שכבר נגרם למועצה. אם הוא עומד על הכוונה להישאר בתפקיד, אני חושב שמן הראוי לכנס על כך דיון רציני של המועצה".

פרופ' עמית שכטר, שהשתתף בעבר במספר ועדות ציבוריות בתחום התקשורת, הגיב וכתב "בהרבה צער וכאב אני מצטרף לקריאה לכבוד הנשיא לבחור באחד התפקידים, כי אני מתקשה מאוד לראות כיצד הם יכולים לדור יחד בכפיפה אחת".

גם יו"ר ארגון העיתונאים בהווה, העיתונאית נורית קנטי, הגיבה לדברים וכתבה: "עצם העובדה שגילינו פרט כה מהותי מפרסום בתקשורת, פסול ומעיד על זלזול, לא רק בחברי המועצה, אלא גם בתפקיד הנשיא ובמהות תפקידה הציבורי של מועצת העיתונות. בכפל תפקידים זה גלום ניגוד עניינים פוטנציאלי. כל העוסקים בתחום יכולים לזהותם בנקל, ובהינתן תפקידה הציבורי החשוב של מועצת העיתונות, וביתר שאת - בהינתן העובדה שהשופט מלצר נבחר על מנת לשקם את מעמדה ותפקודה של המועצה, כלפי הציבור וכלפי העוסקים בעיתונות -  אין אפשרות לנשיאת שני התפקידים ביחד".