מדינת ישראל תרכוש גליונות "ישראל היום", "מקור ראשון" ו"גלובס" באופן בלעדי לעובדי מדינה הזכאים לכך. מדובר לפי הערכה בכמה מאות נבחרי ציבור ופקידים בכירים, הזכאים לקבל על חשבון המעסיק מנוי לשני עיתונים. עובדים שיהיו מעוניינים במנויים על עיתונים אחרים יצטרכו לגשת לוועדת פטור. "ישראל היום" ו"גלובס" זכו במכרז שערך לאחרונה משרד האוצר, שיהיה בתוקף למשך השנתיים הבאות.

לפי נתונים שנחשפו כאן בעבר, עובדי משרד ראש הממשלה הזכאים לכך העדיפו דווקא את עיתון "הארץ" ואחריו את "ידיעות אחרונות". רק מעטים ביקשו לקבל את "ישראל היום". באופן ראוי לציון, ראש הממשלה אז היה בנימין נתניהו, ש"ישראל היום" נוסד על מנת לשרת את הקריירה הפוליטית שלו. ראש הממשלה הנוכחי, נפתלי בנט, תקף בזמנו בחריפות את "ישראל היום" וכינה אותו "פראבדה".

שמו של "ישראל היום" עלה בעבר בהקשר של מכרז המנויים: החינמון, בבעלות המולטי-מיליארדרים שלדון (שנפטר מאז) ומרים אדלסון, כרת הסכם עם משרד האוצר להיות העיתון השלישי שיסופק לעובדים הזכאים, וזאת על חשבון העיתון וללא כל עלות. בעקבות הביקורת הציבורית, התבטלה העסקה.

בעקבות הזכייה במכרז פנה עו"ד שחר בן-מאיר ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לבטל את המכרז בטענה כי "ישראל היום" מייצג רק צד אחד במפה הפוליטית בישראל ויש להעניק לעובדי המשרדים אפשרות בחירה גם לעיתונים אחרים. עו"ד בן-מאיר מאיים בעתירה לבג"ץ אם היועמ"ש לא יתערב בתוצאות המכרז.

פוגעת בקיומו של שוק עיתונות חופשי

בתחילת השנה יצא מינהל הרכש הממשלתי במשרד האוצר במכרז "לרכישה ואספקת עיתונות מודפסת ומקוונת עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך". המכרז נועד לספק לעובדי משרדי הממשלה ויחידות הסמך מנוי לעיתון מודפס ולעיתונות מקוונת, הן עיתונות כללית והן עיתונות כלכלית.

השבוע הודיע החשב הכללי כי "ישראל היום" ו"גלובס" זכו במכרז ויספקו את מוצריהם לעובדי הממשלה עד יוני 2023 לכל הפחות. החשב הציע לכל עובד המעוניין בכך לפנות אל אנשי הקשר ב"ישראל היום" ו"גלובס" ולהזמין מנוי לעיתונים היומיים, לעיתוני סוף השבוע (כולל "מקור ראשון", שנמצא כמו "ישראל היום" בבעלות מרים אדלסון), וכן מנוי לאתרים המקוונים (ב"גלובס" קיימת חומת תשלום המגבילה את קריאת הידיעות באתר ללא מנוי בתשלום).

מחירי המנוי לפי המכרז: 65 שקלים בחודש למנוי יומי ו-35 שקל למנוי סופ"ש של "ישראל היום". 99 שקל למנוי חודשי על השבועון "מקור ראשון"; ואילו עבור "גלובס": 19.90 שקלים למנוי מקוון, 39.90 שקלים למנוי מקוון כולל המהדורה הדיגיטלית, 84 שקלים למנוי על מהדורת סופ"ש המודפסת והדיגיטלית ו-159 שקלים למנוי מקוון הכולל את המהדורה המודפסת המלאה.

אלונה בר-און, מו"ל "גלובס" (צילום: איתמר ב"ז)

אלונה בר-און, מו"ל "גלובס" (צילום: איתמר ב"ז)

עו"ד בן-מאיר טוען כי דינו של המכרז ביטול. במכתב ששיגר ליועמ"ש אביחי מנדלבליט כותב עו"ד בן-מאיר כי "ישראל היום" "מייצג צד אחד בלבד של המפה הפוליטית בישראל" וכי "משרדי הממשלה אינם רשאים, במסגרת התקשרות במכרז לרכישת עיתונים עבור משרדי ממשלה ועובדי מדינה, להגביל את סוגי העיתונים (הן הכלכליים) והן הכלליים, נשוא ההתקשרות, ובכך ליצור מצב שבו משרדי הממשלה או עובדי המדינה יחשפו, נוכח המכרז, לסוג אחד של עיתונים או לצד אחד של דעה פוליטית".

"רכישת עיתונים למשרדי ממשלה ולעובדי מדינה, רק של צד אחד של המפה הפוליטית, מהווה פגיעה בדעות המיעוט, ומהווה שימוש בכוח המימון של הממשלה, לשם עידוד (בדרך המימון) של דעה פוליטית אחת בלבד על אחרת", כותב עו"ד בן-מאיר. "[...] אותם דברים יפים גם ביחס לבחירה של עיתון כלכלי אחד במקום שלושת העיתונים הכלכליים, שכן גם כאן, המדינה עושה שימוש בכח המימון שלה, על מנת לחשוף את עובדי המדינה לתפיסה כלכלית עקרונית אחת, ולא לשלל התפיסות הכלכליות הבאות לידי ביטוי בעיתונות הכלכלית המודפסת (או האינטרנטית) בישראל".

מעבר לפגיעה בעיקרון השוויון, עו"ד בן-מאיר טוען כי המכרז ותוצאותיו פוגעים גם בחופש העיתונות בישראל. "רכישה של סוג אחד של עיתונים, מהווה מעין 'מימון' עקיף של הממשלה, לאותם עיתונים, ומייצר בהכרח, פגיעה כלכלית בעיתונים האחרים אשר אינם זוכים למימון ממשלתי, ולרכישה שלהם על ידי ציבור עובדי המדינה", הוא טוען. "[...] לא רק שהמדינה מתנערת מחובתה לקיים שוק עיתונות חופשי ומגוון, אלא שהיא עצמה, באמצעות המימון שלה - שהינו מכספי כל אזרחי המדינה - פוגעת בקיומו של שוק עיתונות חופשי, ומייצרת אי שוויון משמעותי ביכולת העיתונות להתקיים ולהתחרות על העדפת הצרכנים".

בשולי המכתב טוען עו"ד בן-מאיר כי על אף שהוא מתייחס במכתבו ל"ישראל היום" כאל "עיתון", אין לראות בכך עדות לשינוי בעמדתו העקרונית לפיה לא מדובר בעיתון אלא ב"פלטפורמת תעמולת בחירות המתחזה לעיתון", כפי שטען בעתירה שהגיש בעבר לועדת הבחירות המרכזית. "השימוש במושג עיתון ביחס ל'ישראל היום' במכתבי זה הוא לצרכי נוחות גרידא", הוא מציין.

עו"ד בן-מאיר קורא ליועמ"ש לבטל את המכרז והוראת התכ"מ (תקנון כספים ומשק של מדינת ישראל) שמתוקפה התקיים, ומציין כי ככל שלא ייעתר לכך בתוך 30 יום יפנה בעתירה לבג"ץ נגד הממשלה.