לשר הביטחון בני גנץ אין סמכות להחליט על עתידה של תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל, "נוכח תקופת הבחירות והחובה על הממשלה ועל שריה לנהוג באיפוק וריסון בתקופה זו". כך מסר המשנה ליועמ"ש (כלכלי) מאיר לוין בתגובה לפניית ח"כ ניסים ואטורי (ליכוד).

השר גנץ הכריז בינואר האחרון על כוונתו להוציא את גלי צה"ל ממערכת הביטחון, והקים לשם כך צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל. מהלך זה מצטרף לשורה ארוכה של ניסיונות בידי נבחרי ציבור ורמטכ"לים לסגור את התחנה או להפריטה, שהחלו כבר סמוך להקמת התחנה בשנות החמישים של המאה הקודמת.

המשנה ליועמ"ש מוסיף כי הצוות שהוקם יוכל להמשיך בפעילותו, "שמטרתה בחינת משמעויותיהן של חלופות אפשריות להוצאת גל"צ ממערכת הביטחון, ובכלל זה, סגירת התחנה או העברת פעילותה לתאגיד השידור הישראלי", אך את המלצותיו יוכל להוציא לפועל רק שר הביטחון הבא, "ככל שיבחר להידרש לסוגיה".

בכך מתייתרת פנייתו של ארגון העיתונאים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה כי יתערב בכוונתו של גנץ. "החלטה בנוגע לגלי צה"ל, ובכלל זה העברתה לידי גורם אזרחי או סגירתה, אינה עניין של מה בכך, ובוודאי לא בהתייחס לגוף שהוא כלי תקשורת ציבורי ובוודאי שלא ניתן לבצע שינויים כה דרמטיים במעמדה של גלי צה"ל בתקופת ממשלת מעבר, ערב בחירות", נכתב בפניית הארגון, ע"י עורכי-הדין אמיר בשה ומורן סבוראי.

"מהלך כזה, ככל שיקודם יהיה בו כדי להביא לסופה של גלי צה"ל והמערכת העיתונאית שלה לצד פגיעה אנושה בעובדיה שיאבדו את מטה לחמם ולצד פגיעה בציבור – שיאבד מערכת עיתונאית מרכזית דווקא בתקופה שבה העיתונות – שהוכרה כחלק מהרשות הרביעית – תחת מתקפה והצורך בעיתונות ציבורת איתנה בדמוקרטיה הישראלית רק גובר", טענו בארגון.

יו״ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי מסר בתגובה לעמדת היועמ"ש: "אנו מברכים על עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שעולה בקנה אחד עם העמדה שהצגנו בפניו, ולפיה אסור לשר הביטחון גנץ לפגוע בגלי צה"ל בזמן ממשלת מעבר. טוב יעשו הפוליטיקאים אם ירחיקו ידיהם מכלי התקשורת בישראל, קל וחומר ערב בחירות".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 328KB)

להורדת הקובץ (PDF, 174KB)