לרגולטור האמריקאי נמאס. בראשית דצמבר 2020, אחרי שנה וחצי של חקירה מאומצת, אחרי אינספור עדויות, שימועים ואלפי מסמכים, רשות הסחר האמריקאית, ה-FTC, יחד עם 48 תובעים כלליים שמייצגים 46 מדינות ועוד שתי טריטוריות אמריקאיות, הגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק.

הנזק שפייסבוק מעוללת לתחרות בארצות-הברית (וברחבי העולם) הוא עצום והעדויות לכך נרחבות, אבל זה לא התחום היחיד שבו אופן פעולתה של פייסבוק מייצר נזק. פייסבוק גורמת לנו נזקים גם במישור החברתי, הכלכלי, הפוליטי, המוסרי, התרבותי, החברתי, המשפטי – וכמעט בכל מישור אחר שאפשר להעלות על הדעת – והנזקים האלו עולים בהרבה על התועלת שלה. מדוע אנחנו מתקשים לראות בה אחראית לכך? מדוע אנחנו ממשיכים להשתמש בה חרף הנזקים שהיא גורמת לנו, כיחידים וכחברה?

על השאלות האלו ניסיתי לענות בקצרה בטקסט שפרסמתי ב"מוסף הארץ" בסוף נובמבר ("הראיות ברורות, הנזק מוכח. מדוע אנחנו עדיין נמצאים בפייסבוק?", 20.11.2020). שבוע אחר-כך פורסמה תגובתו של ד"ר עו"ד יובל קרניאל ("לחופש הביטוי יש מחיר. כדאי לשלם אותו", 27.11.2020) ובסוף השבוע האחרון פורסמה תגובה נוספת של ד"ר איתי שניר ("הפחד מהרשתות החברתיות הוא פחד מההמון", 1.1.2021).

הטקסטים האלו מייצגים שתי התייחסויות שכיחות לביקורות על מדיה חברתית בכלל, ועל פייסבוק בפרט. הראשונה היא שפייסבוק היא במה פתוחה ושוויונית שבאמצעותה המשתמשים מנצלים את זכותם להתארגן ולהתבטא, וככזו היא בעלת תועלת מהמעלה הראשונה. הטיעון השני מפתח את הראשון: פייסבוק נותנת להמון אפשרות להתבטא, וביטוי זה מפחיד את האליטות – ולכן הן מנסות לסתום את פיו. "הפחד מהרשתות החברתיות, שהוא הפחד מההמון, הוא בעצם פחד מהדמוקרטיה עצמה", כתב שניר.

נדמה לי שראוי להתייחס לשני הטיעונים שמעדיפים לדון בהפשטות רחבות תוך שימוש במושגים תיאורטיים נעלים, במקום להתייחס לעובדות עצמן.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, בשימוע בסנאט האמריקאי (צילום מסך)

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, בשימוע בסנאט האמריקאי (צילום מסך)

חופש הביטוי הוא ערך ראשון במעלה, אבל כמשפטן קרניאל מכיר היטב את טענתו של השופט העליון הולמס, שאמר שחופש הביטוי הוא אינו חופש לזעוק סתם כך "שריפה" באולם תיאטרון מלא. רוצה לומר, גם לחופש הביטוי יש סייגים, גם הוא אינו מוחלט, וגם הוא יכול לגרום נזק עצום כאשר הוא לא יותר מכסות להפצת שקרים, כזבים ותיאוריות קונספירציה.

כן, פייסבוק מאפשרת לאנשים להתארגן, מאפשרת להצביע על עוולות, היא מאפשרת לאור-לי ברלב לשדר בשידור חי את המחאה מבלפור ובכך היא עושה שירות גדול לחופש הביטוי. היא גם שימשה כתשתית לאביב הערבי. ואיל גונים (Wael Ghonim) היה אחד ממארגני המחאה בקהיר. בזמנו הוא אמר: "אם אתם רוצים לשחרר חברה, כל מה שאתם צריכים זה אינטרנט". אלא שכמה שנים אחר כך, הוא הוסיף: "טעיתי".

לדבריו, "המדיה חברתית רק הגבירה את הקיטוב בכך שסייעה להתפשטות מידע שגוי, שמועות, תיבות תהודה ודברי שטנה. הסביבה היתה לגמרי רעילה. העולם המקוון שלי הפך לשדה קרב מלא בטרולים, שקרים, דברי שטנה. התחלתי לדאוג לבטחון המשפחה שלי" (אפשר לצפות בהרצאה שלו כאן).

זה נורא נחמד ומאוד ליברלי לדבר גבוהה-גבוהה על "חופש הביטוי ורשתות חברתיות", זה מאוד מרשים להטיף ש"פייסבוק, טוויטר וגוגל למעשה מאפשרות לנו לראשונה לנסות להפעיל הלכה למעשה את ערכי הדמוקרטיה, השוויון, המימוש העצמי וחופש הדיבור". אבל הייתי ממליץ להאזין לאלו שאשכרה השתמשו במדיה חברתית כדי להניע מהפכות. נדמה לי שהניסיון שלהם גדול מזה של קרניאל (או שלי). וכן, כדאי לזכור שגם דיקטטורים מחבבים את פייסבוק כשהם משתמשים בה ככלי ריגול משוכלל לחיסול מחאות ומוחים.

קרניאל טוען ש"לראשונה באמת יש קול לכל אחד. לראשונה אין כוח אחד, של שלטון או הון, שמכתיב את האמת האחת ההגמונית", וזו טענה כל-כך שערורייתית שכמעט קשה להתייחס אליה ברצינות.

קרניאל יודע היטב שיש כוח, יש שלטון ויש (המון-המון) הון שפועל בתוך פייסבוק. הוא יודע שפייסבוק היא לא במה שטוחה ושוויונית, הוא מכיר היטב את שיתופי הפעולה של פייסבוק עם מוקדי הכוח השלטוניים בעולם (כן, גם בישראל), הוא יודע היטב שכמו במדיה המסורתית, בפייסבוק כסף קונה השפעה, יכולת להגיע לקהל, את תשומת לב המנהלים הבכירים ואת העזרה האישית שלהם. הוא מכיר את העדויות למניפולציות האינסופיות באלגוריתמים, בכלי הפרסום, בהטיה הפוליטית של פייסבוק עצמה. זו הצהרה כל-כך מנותקת מהמציאות שקשה להאמין שמישהו מציג אותה ברצינות.

ובכלל, הטקסט של קרניאל דומה לטקסט שמסביר את יתרונותיו של האזבסט. כן-כן, האזבסט עמיד בפני מים, בפני חום ואש, והוא הפך לחומר מרכזי בבניית מבנים וגגות בישראל. באמת כל הכבוד לאסבסט. יש לו אחלה יתרונות שבעולם, ורק בעיה אחת קטנה: הוא מסרטן וגורם לבעיות נשימה (טוב נו, שתי בעיות. קטנות!).

צפלין שהפריח עו"ד גיא אופיר מול משרדי גוגל בתל-אביב (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אופיר)

צפלין שהפריח עו"ד גיא אופיר מול משרדי גוגל בתל-אביב (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אופיר)

שניר, כאמור, לוקח את הטיעון של קרניאל צעד אחד קדימה ומסביר ש"פופוליזם הוא קול העם" ושמי שמתנגד לרשתות חברתיות מתנגד לדמוקרטיה. בהיעדר תיאור מוצלח יותר, אומר שזו טענה הזויה, מופרעת ממש. גוף הידע שנצבר בשנים האחרונות בנוגע לנזקים שפייסבוק גורמת לשיח הציבורי, לבריאותה של הדמוקרטיה ולעתים לפגיעה בגוף ובנפש של אזרחים ברחבי העולם הוא כל-כך גדול, כל-כך רחב וכל-כך מגוון, שאני מתקשה להבין כיצד ניתן להתעלם ממנו.

בהקשר הזה נדמה שרק אקדמאים דוגמת שניר, שבמהלך הטקסט שלו מגייס אינסוף אישים כדי שיעמדו לצדו, מ"סולון, המחוקק האתונאי הגדול", דרך "הפסיכולוג גוסטב לה-בון", "ההיסטוריון איפוליט טן" ועד "הפילוסוף הפוליטי ארנסטו לקלאו", מסוגלים לגלות אטימות כל-כך גדולה, לצד בורות כל-כך מרשימה, כדי לדחוף טיעון כל-כך מופרך. הוא עד כדי כך מופרך, שאפילו פייסבוק עצמה מודה שניתן להשתמש בפייסבוק כדי לפגוע בדמוקרטיה. כנראה שהיא לא מעודכנת בטענותיו של איפוליט טן.

נדמה ששניר כה טרוד באיתור ציטטות של היסטוריונים, פילוסופים ומחוקקים יוונים שיוכיחו שאין שום רע בפופוליזם, שכן הוא מייצגו האותנטי של "קול העם", שהוא לא נעצר לשאול האם פייסבוק מקדמת ומפיצה את "קול העם" או שמא, מסיבות כלכליות שמשרתות את טובתה שלה, היא נותנת במה דווקא לבוטים, לגורמים שמפיצים בעזרתה סיפורים מומצאים לחלוטין, לגופים קיצוניים שמפרסמים טקסטים קיצוניים, שאף שהם נמצאים בשולי החברה, תופסים בסיועה הפעיל נפח חסר פרופורציה והשפעה עצומה.

שניר כותב: "אפשר גם להתנגד לתיאוריות קונספירציה, לפייק ניוז ולהתלהמות משולחת רסן, ובכל זאת לקחת את התופעות האלה ברצינות ולשאול מה הן אומרות ולא רק איך כדאי להילחם בהן". כמה מלומד מצדו. בהזדמנות שיספר את זה למאות האלפים שנרדפו, נאנסו ואיבדו את חייהם במיאנמר.

לצד מחקרים, דו"חות, ועדות חקירה, תחקירים, חשיפות ועדויות בלי סוף; לצד חברות מסחריות שהצטרפו לחרם כלכלי על פייסבוק שקרא להפסיק לשלם לחברה שמפיצה שנאה; האנשים שעבדו בתוך החברות המפעילות את הרשתות החברתיות – ובראשן פייסבוק – הם אלו שיוצאים החוצה ומספרים איך זה נראה מבפנים. פעם אחר פעם, אחד אחרי השני, הם חושפים כיצד פייסבוק יודעת שהיא גורמת נזק לדמוקרטיה, יודעת שהיא מובילה לקיטוב פוליטי, יודעת שהיא מעודדת הקצנה, גזענות ופגיעה בנפש, יודעת שהיא מעודדת הפצה של כזבים ושקרים, ולמרות זאת לא עושה דבר.

כשירות לכל אותם תלמידים, סטודנטים, מלומדים וחוקרים שעוסקים בנושא, הנה כמה קישורים לאותו גוף ידע – פופולרי, אקדמי ואחר – בנוגע לנזקים שפייסבוק גורמת לשיח הדמוקרטי. ניסיתי לא לכלול קישורים לטורי דעה. אלו קישורים לראיונות, מחקרים, חשיפות עיתונאיות, דו"חות של ועדות וגופים רגולטוריים, ציטוטים של עובדים לשעבר, ניתוחים מקצועיים בנוגע לאופן פעולת האלגוריתם של פייסבוק, דיווחים מהשטח ועוד.

הרשימה הזו מפנה רק למקורות באנגלית (אף שמתחיל להצטבר גם גוף ידע בעברית) והיא אינה מסודרת לפי סדר מיוחד – לא לפי סדר פרסום, חשיבות או כל סדר אחר. היא היתה יכולה להיות גדולה בערך פי 40, אם רק היו לי כוח, סבלנות וקצת יותר זמן. היא גם לא כוללת בתוכה מחקרים, מאמרים, עדויות, ציטוטים וראיונות לנזקים אחרים, שאינם קשורים לדמוקרטיה (נניח, לבריאות הנפש של המשתמשים, לתפיסת העצמי של ילדים, לפרטיות, לעסקים קטנים, לשוק הפרסום, לחדשנות ועוד).

יהיה נחמד אם כל אלו שרוממות חופש הביטוי בפיהם וציטוטים של גדולי עולם בידיהם יקראו רק חלק קטן מהטקסטים האלו.

פייסבוק מזיקה לדמוקרטיה, מקראה

  1. I Have Blood on My Hands: A Whistleblower Says Facebook Ignored Global Political Manipulation
  2. A digital gangster destroying democracy: the damning verdict on Facebook
  3. Facebook’s Decisions Were ‘Setbacks for Civil Rights,’ Audit Finds
  4. Facebook Is Failing in Global Disinformation Fight, Says Former Worker
  5. Social media influences our political behaviour and puts pressure on our democracies, new report finds
  6. Technology and Democracy: Understanding the influence of online technologies on political behaviour and decision-making
  7. Facebook reportedly knew its algorithms promoted extremist groups, but did nothing
  8. Facebook Executives Shut Down Efforts to Make the Site Less Divisive
  9. Facebook slammed by UN for its role in Myanmar genocide
  10. How Facebook Failed The Rohingya In Myanmar
  11. UN Report regarding Myanmar
  12. Facebook Admits It Was Used to Incite Violence in Myanmar
  13. Facebook reportedly told its ad reviewers to ignore fraud and hacked accounts as long as Facebook gets paid
  14. Facebook says Russians bought $100k in ads to influence US election
  15. Why do Facebook and Twitter’s anti-extremist guidelines allow right-wingers more freedom than Islamists?
  16. Why Is Facebook Abetting Trump’s Reckless Foreign Policy?
  17. Facebook Cannot Separate Itself From the Hate It Spreads
  18. HURT PEOPLE AT SCALE – Facebook's employees reckon with the social network they've built
  19. A Facebook engineer just quit in protest, accusing the company of profiting off hate
  20. Another Facebook worker quits in disgust, saying the company is on the wrong side of history
  21. Resignation letter from Facebook engineer
  22. Facebook employees said they were ‘caught in an abusive relationship’ with Trump as internal debates raged
  23. Report: Democracy is at risk from the relentless targeting of citizens with disinformation
  24. Facebook Uncovers Political Influence Campaign With Possible Russia Ties
  25. Former Facebook Employees Say The Company’s Recent Prioritization Of Privacy Is All About Optics
  26. What Facebook Did to American Democracy
  27. Facebook Could Decide an Election Without Anyone Ever Finding Out
  28. How Facebook Could Tilt the 2016 Election
  29. How Facebook Could Skew an Election
  30. Facebook Targeted in Scathing Report by British Parliament
  31. Disinformation and ‘fake news’: Final Report published
  32. How Facebook Failed Kenosha
  33. A Kenosha Militia Facebook Event Asking Attendees To Bring Weapons Was Reported 455 Times. Moderators Said It Didn’t Violate Any Rules
  34. Facebook’s Internal Black Lives Matter Debate Got So Bad Zuckerberg Had to Step In
  35. Sensitive to claims of bias, Facebook relaxed misinformation rules for conservative pages
  36. The dirty secret behind Ben Shapiro's extraordinary success on Facebook
  37. Facebook is killing democracy with its personality profiling data
  38. ‘I made Steve Bannon’s psychological warfare tool’: meet the data war whistleblower
  39. How Trump Consultants Exploited the Facebook Data of Millions
  40. The Polarization of Extremes
  41. Facebook fake-news writer: ‘I think Donald Trump is in the White House because of me’
  42. The Failure of Facebook Democracy
  43. Facebook’s Hate-Speech Rules Collide With Indian Politics
  44. Facebook Employees Stage Virtual Walkout to Protest Trump Posts
  45. Former Facebook employees forcefully join the chorus against Mark Zuckerberg
  46. Early Facebook Employees Disavow Zuckerberg’s Stance on Trump Posts
  47. After The US Election, Key People Are Leaving Facebook And Torching The Company In Departure Notes
  48. Facebook Fired An Employee Who Collected Evidence Of Right-Wing Pages Getting Preferential Treatment
  49. Oh my God, What have I done
  50. A 21-year-old kid in flip-flops and surf shorts was making decisions that would eventually set the stage for Russians to hack our election process a decade later
  51. Ex-Facebook Employee Made "Scathing Revelations": Delhi Assembly Panel
  52. Facebook is tilting the political playing field more than ever, and it’s no accident
  53. A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization
  54. Report: 2019 Global Inventory of Organized Social Media Manipulation
  55. Roger McNamee: Facebook is a threat to whatever remains of democracy in the US
  56. The Dark Psychology of Social Networks
  57. Social media is rotting democracy from within
  58. A new study finds the more people rely on their Facebook feed for news, the less politically knowledgeable they are
  59. A second study links use of the social media platform with lower political knowledge
  60. How social media's use of personal data affects democracy