היגיון רווח הוא כי התקשורת המסחרית מוטה לטובת בעלי הון והמפרסמים הגדולים במשק ואילו התקשורת הציבורית מוטה לטובת הממשלה. בערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי, שתקציבו תלוי בנבחרי הציבור וחלקם אף קוראים בימים אלה להפרטתו או סגירתו, הוכיחו שלשום (23.7) עצמאות מרשימה. זאת, לעומת שני הערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13.

שלשום, בזמן שליד ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התקיימו שתי הפגנות, קיים נתניהו מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות שבה הציג את פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. אל חדרי החדשות הגיעו שידורים ישירים משני המוקדים: ההפגנות ליד מעון הראש הממשלה, והאירוע במשרד הבריאות.

במהדורה המרכזית של כאן 11 החליטו החלטה עיתונאית כמעט מובנת מאליה. כשראש הממשלה דיבר על האתגרים שבמאבק נגד מגיפת הקורונה, הבעיות הכלכליות והבעיות הפוליטיות, המסך של כאן 11 פוצל מדי פעם כך שלצד דברי נתניהו נראו שתי ההפגנות שהתקיימו באותה השעה ממש ליד ביתו: הפגנת התמיכה, וההפגנה של הקוראים להתפטרותו. כך ניתן היה להתרשם כיצד מצד אחד את נתניהו מדבר אל "העם" ומצד שני את "העם" מדבר אליו, בשני קולות.

בפעם הראשונה פוצל המסך בכאן 11 מיד אחרי שנתניהו, הנאשם בפלילים בשלוש פרשיות שונות, התייחס לביקורת הציבורית עליו ואמר: "אני שומע את הביקורת של מי שיושבים ביציע, שלא נושאים בשום אחריות וגם מדברים בחוסר אחריות". דמותו של נתניהו נותרה במרכז המסך כשמימינו נראית הפגנת תומכיו, עם דגלי ישראל, ומשמאלו הפגנת מתנגדיו. בעוד הוא משיב למבקריו נראו על המסך מפגינים הנושאים שלטים כגון "מנותקים נמאסתם" ו"הנהגה בכישלון".

בהמשך נתניהו ניצל את הצהרתו כדי לפנות ישירות למפגינים, לגעור בהם ולקרוא להם לשמור על ההנחיות ועל "כבוד המדינה". מיד נחתך שוב המסך לשלושה, כשהפעם לצד דמותו של נתניהו אפשר היה לראות בין היתר גם מפגינים נושאים את השלט crime minister.

חדשות כאן 11 מפצלים את המסך ומראים את ההפגנות מול מעון ראש הממשלה, לצד ההצהרה שהוא מוסר, 23.7.20 (צילום מסך)

חדשות כאן 11 מפצלים את המסך ומראים את ההפגנות מול מעון ראש הממשלה, לצד ההצהרה שהוא מוסר, 23.7.20 (צילום מסך)

גם במהלך הצהרת שר הבריאות יולי אדלשטיין המסך של כאן 11 פוצל, והמראה חזר על עצמו שוב כשנתניהו שב לבמה כדי לענות לשאלות העיתונאים. הפעם, בעודו מדבר על הבעיות בהעברת התקציב והעיכוב בבחירות פרויקטור הקורונה, ניתן היה לראות מפגינים שנושאים את השלטים: "מושחתים נמאסתם", "ביבי שלומיאל", "מזל שהוא לא ניהל את מלחמת יום הכיפורים", "שוטר הצילו, איש מואשם בפלילים מאחוריך" ו"הסטה לה ויסטה ביבי". מעט אחר כך, כשנתניהו נשמע מדבר בזלזול על הביקורת עליו נראה לידו שלט גדול ובו מילה אחת: "לֵך!". בסך הכל, לאורך הצהרות נתניהו ושר הבריאות ובמהלך התשובות של ראש הממשלה לשאלות העיתונאים, פוצל מסך ערוץ 11 בין משרד הבריאות להפגנות למשך קרוב לתשע דקות.

את מהדורת כאן 11 ערך אתמול ניר קינן וביים עדו גרונר. מנהל חטיבת החדשות בכאן 11 הוא ברוך שי.

בחדר הבקרה של כל חברת חדשות צופים כמובן במקביל גם בשידורי המתחרים. אולי משום כך החליטו במהדורה המרכזית של חדשות 13 לפצל את המסך, כמה דקות לאחר הפיצול הראשון שביצעו בכאן 11. אולם בחדשות 13 עשו זאת רק פעם אחת לאורך כל שידור מסיבת העיתונאים של נתניהו, למשך חצי דקה בסך הכל, שבמהלכה נראתה בעיקר הפגנת המתנגדים מגבוה, ללא צילומי תקריב של שלטים בגנות נתניהו. את מהדורת חדשות 13 ערך אתמול ניר נוימן וביים סיון מגזניק. מנכ"ל חברת חדשות 13 והעורך הראשי הוא ישראל טויטו. לאחרונה טען עורך בכיר בחברת החדשות, שפוטר ממנה, כי שולטת בה "רוח בלפור".

במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12, המהדורה הנצפית בישראל שבדרך כלל מושכת אליה יותר צופים משתי המהדורות המתחרות גם יחד, לא פיצלו כלל את המסך. גם כשראש הממשלה דיבר על הביקורת שמופנית כלפיו, גם כשנתניהו הזכיר מפורשות את המפגינים נגדו, בחדשות 12 לא התפתו לתת לצופיהם הזדמנות לראות כיצד נראית אותה מחאה. לאורך כל שידור מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה המסך של חדשות 12 הוקדש לאדם אחד: נתניהו. את מהדורת חדשות 12 ערך אתמול יניב הלפגוט וביים אריאל לוי. מנכ"ל חברת החדשות והעורך הראשי הוא אבי וייס.