הכותרת שהתפרסמה היום ב"ישראל היום" – "דו"ח: 'ישראל ראשונה בייצור חשמל מהשמש ב-OECD'" – היא פייק ניוז. חיפוש אחר הדו"ח המדובר של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, כי הרי בכתבה לא צוין מה טיבו של הדו"ח ומתי פורסם, ולסוכנות האנרגיה הבינלאומית יש לא מעט דו"חות, הניב דו"ח מאפריל 2020 המתייחס לנתוני 2019: "תמונת המצב של שווקי התאים הפוטו-וולטאים בעולם" שמו. מדוע דו"ח מאפריל הופך לידיעה חדשותית בסוף יוני?

לאחרונה התפתח מאבק בין משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה בנוגע לייצור חשמל מגז טבעי או מאנרגיית שמש. למשרד להגנת הסביבה נכנסה שרה חדשה, גילה גמליאל, שהצהירה שמשבר האקלים מחייב אותנו לפעול מיד, ושפנינו לשמש. המשרד גם הציג לאחרונה תוכנית שאפתנית בכל הנוגע ליעדי האנרגיות המתחדשות מסך תמהיל הדלקים בישראל: 50% עד ל-2030. היעד העמיד בצל את ה-30% שעליהם הכריז שר האנרגיה יובל שטייניץ (שלא לדבר על היעד הקודם, הזעיר, של 17%, שאליו התחייבה ישראל בהסכם פריז מ-2009).

ישראל ראשונה בייצור חשמל מהשמש. כותרת ב"ישראל היום"

ישראל ראשונה בייצור חשמל מהשמש. כותרת ב"ישראל היום"

במשרד האנרגיה חיפשו דבר מה להתגאות בו, או לנגח באמצעותו את המשרד האחר, שלחו ל"ישראל היום" נתונים לא מבוארים וקיבלו כותרת מטעה. נסביר: מבט בדו"ח מראה כי הוא אכן מציג ש"יכולת הייצור של ישראל באנרגיה סולרית עומדת כיום על 8.7%. היא ניצבת מיד אחרי הונדורס עם 14.8%. אחרי ישראל ניצבות גרמניה עם 8.6%, צ'ילה עם 8.5%, ואחריהן אוסטרליה ויוון עם 8.1%".

אבל הטעות, או שמא ההטעיה, טמונה במלה פשוטה אחת: פוטנציאל. בגרף המופיע בדו"ח מוצגים נתונים המתייחסים לתרומה התיאורטית של ייצור חשמל מתאים פוטו-וולטאים מסך הדרישה לחשמל במדינות שונות, כלומר לפוטנציאל הייצור, אבל לא לייצור בפועל – כפי שכתוב בכותרת של "ישראל היום". מדובר בפוטנציאל ייצור החשמל מהשמש, שתלוי במיקום של ההתקנים, במזג האוויר, ועוד, ומחושב על-פי ההתקנות בסוף השנה, כפי שמפורט במפורש בדו"ח.

הכותרת לא סתם מטעה אלא מקוממת ממש, משום שהפוטנציאל (הפתעה!) ממש לא ממומש. מבט בנתוני האמת של ייצור החשמל בישראל בשנת 2019 מראה כי ההספק בפועל של אנרגיות מתחדשות הוא פחות מ-5%.

ערן בר-טל (צילום מסך)

ערן בר-טל (צילום מסך)

הפער בין נתוני האמת לדו"ח הסוכנות נובע כנראה מכך שרבים מההתקנים בישראל הותקנו לקראת סוף 2019, כך שהם לא הניבו חשמל מהשמש במשך כל השנה, ואילו הדו"ח, כאמור, התייחס למצב האופטימלי לפי סך ההתקנות בסוף שנת 2019. בכל מקרה, היעד הלאומי שקבעה הממשלה לסוף שנת 2020 היה 10%, והוא לא הושג. ולמרבה המבוכה, גרמניה, בעלת האקלים האירופי במובהק, לא ארץ שטופת שמש, מתקינה תאים פוטו-וולטאיים בשיעור דומה לישראל.

גם זה לא כל הסיפור, משום שהפוטנציאל של אנרגיית השמש בישראל לא ממומש פעמיים. גם כשאנחנו כבר מייצרים חשמל מהשמש – בפועל, לא בפוטנציאל – אנחנו לא אוגרים אותו. כך שאם מיוצר חשמל עודף, הוא "נזרק". רק לאחרונה החל משרד האנרגיה לבחון את היכולת הקיימת והמוכחת בעולם לאגירת אנרגיה, שמאפשרת ייצור מוגבר בשעות שבהן הקרינה חזקה ואספקה בשאר היום. כיום לא רק שאין יכולת אגירה כזאת בישראל, בתוכניות של המשרד לשנים הקרובות כלל לא מתוכננת אגירה מאסיבית.

לבסוף, וכאן טמונה הטעיה נוספת, אם כבר עושים השוואה בין ישראל לשאר העולם בשימוש באנרגיות מתחדשות, לא מספיק ולא נכון להתייחס רק לאנרגיית השמש. יש למדוד גם ייצור של אנרגיה מרוח וממים (אנרגיה הידרו-אלקטרית). אם מתייחסים למספרים הללו, ולתמונה המלאה של אנרגיות מתחדשות בעולם, נחשף מצבה העגום של ישראל, שנמצאת הרחק מאחור הן בין מדינות ה-OECD והן ביחס למדינות האיחוד האירופי, ולא מפצה כיאות על היעדר משאבי רוח ומים בניצול מספק של פוטנציאל השמש, שיש לנו כאן בשפע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ מבקרים באסדת קידוח לווייתן (צילום: מארק ישראל סלם)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ מבקרים באסדת קידוח לווייתן (צילום: מארק ישראל סלם)

אחרי שמשרד האנרגיה קיבל את הפרסום המחמיא והמטעה ב"ישראל היום", אנשיו שלחו את ההודעה לעיתונות על הדו"ח גם לכתבים באמצעי התקשורת האחרים. והנה, לעומת האופן שבו התנהלו ב"ישראל היום", ארז רביב מ"דבר" קרא את הכותרות והנתונים שסיפק משרד האנרגיה, וגם את הדו"ח המדובר, ופִרסם את המסקנה – במשרד האנרגיה "מתגאים בנתון הלא נכון" – תוך שהוא מספק הסבר מנומק.

חבל שמשרד האנרגיה והשר שטייניץ לא מממשים את פוטנציאל האנרגיות המתחדשות שיש לנו כאן בישראל. חבל שב"ישראל היום" לא מממשים את הפוטנציאל העיתונאי, לא בדקו את הדברים ולא קראו אותם לעומק, ובחרו להפוך הודעת יח"צ של משרד ממשלתי לכותרת מטעה.