מגפת הקורונה סיפקה חומר דשן עסיסי למפיצי תיאוריות קונספירציה ברשתות החברתיות, אך בה בעת הנכיחה את הסכנות הממשיות הגלומות בהן ואילצה את החברות המסחריות המפעילות את אותן רשתות לסטות במעט ממדיניות שילוב הידיים שלהן.

פייסבוק וגוגל הודיעו כי הסירו חשבונות של מפיץ הקונספירציות הפופולרי דיוויד אייק. אייק, כדורגלן ושדר ספורט לשעבר, מקדם מזה כ-30 שנה תיאוריות קשר למיניהן, והוקע לא אחת בשל הפצת דעות אנטישמיות והכחשת שואה. אייק התפרסם בין היתר כמקדמה של תיאוריית ה"רפטליאנים", כת אנשי לטאה השולטת בעולם (חובבי הטריוויה הפוליטית בישראל זוכרים כי תיאוריה זו עמדה בבסיס המם שנתן את האות לקריירה של יאיר נתניהו כאושיית רשת חברתית).

בתחילת החודש הודיעה פייסבוק כי היא מסירה דף של אייק ולו 770 אלף עוקבים, משום שהפר את מדיניות החברה בנוגע להפצת מידע כוזב מזיק (ה"גרדיאן" ציין כי דף פייסבוק אחר, ולו 68 אלף עוקבים, נותר באוויר). יום לאחר מכן הודיעה גם יוטיוב (בשליטת גוגל), כי הסירה את חשבונו של אייק מהפלטפורמה. עוד קודם לכן, בחודש שעבר, הרגולטור הבריטי יצא נגד תחנת טלוויזיה לונדונית, השייכת לבנו של האוליגרך אלכסנדר לבדב, בשל ראיון שנערך עם אייק ובו טען כי המגפה היא "סיפור כיסוי".

ארגון CCDH הבריטי, הפועל נגד הפצת שנאה ברשת, התריע כי אייק הוא הדמות המובילה בכל הנוגע להפצת חדשות כזב בנוגע לקורונה, כמו קונספירציית ה-5G, וכי קונספירציות הקורונה שהפיץ בסרטוני וידיאו ברשתות החברתיות השונות נצפו יותר מ-30 מיליון פעם והוא צבר יותר מ-400 אלף עוקבים חדשים. בסרטון הווידיאו הנצפה ביותר האשים אייק את משפחת רוטשילד בהפצת הווירוס.

* * *

דו"ח ה-CCDH על הקונספירטור דיוויד אייק

להורדת הקובץ (PDF, 1.18MB)