רינת קליין היא מנכ"לית סלוצקי אפיקי תקשורת, המפעילה בין השאר את הערוצים הוט 8, הוט בידור, הוט ריל, ערוץ קידז (בהוט ויס) וזרוע הפקה. בנוסף היא גם העורכת הראשית של הוט 8. לשעבר עיתונאית ב"מעריב" ועורכת תוכן ברשת.

תשמעי, יש לי רעיון לסרט תיעודי: מגיפה משתוללת בחוץ, סכנת הדבקה, אנשים מקבלים הוראות להישאר בבית וקבוצת ספורט אחת ממשיכה להמריא ולשחק באירופה.

מי שהיה פריבילגי ממשיך להיות גם עכשיו... ראה ביבי, ריבלין, ליצמן וכמובן מכבי... לא סתם בסרט "77-78" שמלוק ז"ל אומר "היינו מעל המדינה". כנראה שזה נשאר ככה.

אבא שלך שהיה דמות מפתח במדינת מכבי, היה גם סמל לשרידות וניצחון. השואה היתה נוכחת בעיצוב אישיותו. איך לדעתך הוא היה מגיב לזמני המגיפה האלה ולדפוסי ההתנהלות של מכבי שראינו בתחילת הדרך?

קודם כל הוא היה יוצא מדעתו להישאר בבית בלי המגרש. הוא יצא לעבודה כמאמן גם עם כימותרפיה וסרטן בשלב 4. לגבי מכבי? הוא היה תמיד ביקורתי כלפי המערכת הזו אבל גם ידע ליהנות ממנה כמו כולם.

התחלתם כבר את מלאכת הלקטורינג לרבע אחרי המגיפה?

זו שאלה גדולה איך לטפל בזה. המנדט של ערוץ דוקומנטרי בניגוד לחדשות הוא לתת מבט עם פרספקטיבה ותובנות וזה עוד לא הזמן. בינתיים יצאנו לפרויקט תיעודי של ליל הסדר: "הכל כך שונה". בימאים כמו דורון צברי ודוד אופק תיעדו את החג שלהם. יצאנו גם לסרט מעקב אחרי כמה דמויות מעניינות בגיל השלישי וחושבים על כיוונים. לך יש רעיונות? גם שידרנו סרט מצוין על מה שקרה בסין - "וירוס הקורונה", וקנינו עוד שני סרטי רכש.

אני מזהה הרבה סיפורים אישיים, אנושיים. מה עם התמונה הגדולה? מה עם המחדלים?

חכה- עוד יהיו כל כך הרבה שתהיה לנו הרבה עבודה. זה אירוע שקורה עכשיו. לוקח זמן לעכל ולעשות סרטים על דברים גדולים. רק עכשיו יוצא גל עצום על מלחמת לבנון. יש הרבה עבודה לחדשות ולתוכניות תחקירים גם אנחנו נצא לעוד פרוייקטים זה ברור לגמרי. הקורונה תהיה נוכחת גם בקולנוע התיעודי וגם בעלילתי זה ברור

אבל אולי לא יהיה כסף לסרטים בכלל. התעשיה כרגע מונשמת ומורדמת. 

התעשייה בקשיים ושינויים כל הזמן. הסובלים העיקריים הם גופים שהמימון שלהם מגיע מפרסומות. הערוצים שלנו משודרים בכבלים ובלויין - מאוד מקווה שמי שיושב בבית ונהנה מהויאודי מבין למה חשוב ובעיקר שווה לשלם עבור תוכן ישראלי מקורי וטוב.

הבעיה היא שכרגע אי אפשר לצלם. פרויקטים פשוט נעצרו כמו המון דברים אחרים, ואחד הפתרונות שלנו הוא למשל מועדון הוט 8 - צילמנו את היוצרים המובילים שלנו בראיונות על היצירות והם ישודרו אחרי הסרטים - במקום לצאת להקרנה בקולנוע והרצאה - הכל נמצא על המסך ובויאודי- חייבים תוכן כל הזמן.

אז הצופים יממנו את היום שאחרי? נשמע לי קצת אופטימי. 

מה נשאר לנו אם לא טלוויזיה? כל השאר סגור. רק תרבות לא?

את חושבת שיש סיכוי שהתמונה של היום שאחרי תושפע מאינטרסים של הגופים המממנים? כלומר - תנו לנו סיפורים אנושיים ומרגשים ופחות ביקורת ותחקיר?

זו שאלה של "העין השביעית". אין אצלנו דבר כזה. הוט מאפשרת לנו לפעול בעצמאות תוכנית מלאה - רק עכשיו בטיימינג לא מזהיר השקנו את "הפוליטיקה של האוכל" - סדרה שעוסקת באינטרסים מאחרי תעשיית המזון.

אבל גם כאן יש אבחנות מתבקשות - תעשיית המזון לא מממנת סרטים. פוליטיקאים כן.

מזכירה לך את "לאה צמל עורכת דין" ששודר השנה בהוט 8.

טוב שהזכרת. את מתחרטת על זה?

לא. ממש לא. אנחנו גאים בסרט הזה, שהוא סרט קולנוע תיעודי מעולה.

אבל הוא הביא איתו לא מעט כאבי ראש. 

בהחלט! הביא אלימות מילולית קשה מצד גורמים אינטרסנטיים שלא טרחו לראות אותו, כמו שרת התרבות, כמו יאיר נתניהו וכל החשודים המיידיים.

נזכרתי עכשיו שהיה לי עוד רעיון לסרט: על בעלים של חברות מדיה ותקשורת גדולות. האינטרסים, הכסף הגדול, ניגודי העניינים, ההשפעות, הפוליטיקאים והפלילים. את בעניין או שצריכים לתרגם את ההצעה לצרפתית ולחכות לתשובה?

הוט 8 אחראי גם ל"מגש הכסף" וגם "מיסטר גאגא" או "בן גוריון אפילוג". אנחנו עושים מגוון תכנים רלבנטיים.

אז התשובה היא: ללא מורא וללא משוא פנים?

לא כל דבר הוא סרט. כפי שכתבתי, אנחנו לא עושים כתבות אבל אחראים על קולנוע דוקומנטרי ומשתדלים שיהיה מעניין וקולנועי. אפרופו לאה צמל - יש הרבה עורכי דין מעניינים מניחה גם בצד השני של המפה, אבל היא דמות קולנועית עם קונפליקט אמיתי ואלו הקריטריונים שלנו - סיפור טוב, דמויות מעולות ושפה קולנועית.

אתם גם פונים מיוזמתכם ליוצרים כדי לבחון קידום רעיונות שאתם חושבים שיש להם הצדקה וסיכוי?

ברור - אנחנו גם מקבלים המון הצעות במסגרת קול קורא ופגישות (בימים שלפני הקורונה) אבל יוזמים הרבה מאוד פרויקטים. מחברים בין רעיון ליוצר.

כמה את נחשפת למדיה שהיא לא העבודה שלך בזמן האחרון? פיד החדשות שלך עמוס?

אני תמיד חשופה לכמה שיותר. זו העבודה שלי לנסות לראות כמה שיותר כדי לחשוב על רעיונות - ולהיות מעודכנת. אני עיתונאית לשעבר הרי וזו התמכרות.

אילו פרויקטים עולמיים מתרקמים כרגע ומה נראה על המסך שלנו מתוצרת חוץ בחודשים הקרובים?

וואו יש מלא מלא - רק השבוע שידרנו סרט מעולה על קולדפליי, סרט על יובנטוס ואת הסרט על דוקטור רות. תיכף עולה סדרה מעולה על הילארי קלינטון וסדרה מעולה על מהלכי המלחמה של היטלר. וכאמור קנינו שני סרטים חדשים על הקורונה.

אז שווה להישאר בבית לטעמך. אתם רואים עלייה משמעותית בצפיות?

שום דבר לא שווה את מה שקורה עכשיו... עם כל הכבוד לטלוויזיה. ובהחלט יש גידול משמעותי בצפייה בעיקר בויאודי .

לחיי הפס הרחב, מכונת ההנשמה האולטימטיבית של התודעה. 

לגמרי! אני מהמאמינות שרגע אחרי, מי שיישאר לו כסף, הכי ירצה את החיים הקודמים שלו. לא מאמינה במנטרות של בואו נשתנה - ברור שיהיו שינויים ותהליכים פשוט יואצו, אבל אין כמו לפגוש אנשים ולצאת מהבית, עם כל הכבוד. ועדיין בזמן הפנוי, ממליצה על טלוויזיה לא רק בימי קורונה.

בונוס: ארבע המלצות מדיה לתקופת הבידוד

"סמוך על סול" בהוט, "אוזרק" בנטפליקס, הספר "חרדתו של המלך סלומון" וסרט מעולה שהספקתי לראות רגע לפני הקורונה: "עלובי החיים" בגרסה הצרפתית.