הסתרת מידע, אפלייה בוטה בין כלי תקשורת ומסירת מידע חלקי. אלו ההאשמות שבתא כתבי הבריאות מטיחים בדובר משרד הבריאות, אייל בסון. "במשך ימים שלמים לא ברור לנו האם ומתי נקבל דיווח על מספרי החולים. זאת כאשר למשרד הבריאות יש מערכת מתעדכנת אונליין ואין סיבה שלא להציג את המספרים", נכתב במכתב, שנשלח למנכ"ל המשרד משה בר סימן-טוב ולשר יעקב ליצמן.

לפי המכתב, פניות לדוברות נתקלות פעמים רבות בהתעלמות, ומידע שנאמר שיימסר - לא נמסר כלל. "בימים שבהם יוצאות הנחיות דרמטיות ומחמירות חולפות שעות ארוכות ולפעמים אף ימים עד שאנחנו מקבלים תשובות לשאלות ומידע ברור כדי שנוכל להעביר אותו לצופינו וקוראינו", מלינים הכתבים.

זו אינה הפעם הראשונה בה נמתחת ביקורת מצד כתבים על דוברות משרד הבריאות והעומד בראשה, אייל בסון. למעשה, בסון הוא הכתובת היחידה במשרד לפניות תקשורת, שבתקופת הקורונה הפכו מן הסתם מסיביות במיוחד. למרות זאת, נראה שבמשרד הבריאות לא מתכוונים לעבות את מערך הדוברות שלהם. זאת בניגוד להצהרות כי במשרד מודעים לאבסורד בכך שאדם אחד מהווה כתובת לעיתונות במשרד ממשלתי העומד בחזית משבר עולמי.

"מידע בסיסי כמו מספר בדיקות המעבדה היומיות לא נמסר לנו באופן קבוע. בקשות בנושא זוכות להתעלמות מוחלטת. בקשות ופניות למידע בסיסי אחר לא נענה באופן קבוע למרות שהנתונים קיימים ומתעדכנים"

בסון, יש לציין, מצא זמן במהלך המשבר להתראיין לשתי כתבות פרופיל, ב"גלובס" וב"מקור ראשון", ולככב בכתבה מצולמת ארוכה בחדשות "כאן".

על המכתב חתומים הילה אלרואי מחדשות 13, עידו אפרתי מ"הארץ", בועז אפרת מ"וואלה", שני אשכנזי מ"גלובס", סיון חילאי מ-ynet, מיטל יסעור בית-אור ורן רזניק מ"ישראל היום" ושרית רוזנבלום מ"ידיעות אחרונות". בנוסף על כתבי הבריאות חתום על המכתב גם ליאור לנדנברג, העורך הראשי של חדשות 13. בולט בהיעדרו - כתב הבריאות של חדשות 12, יואב אבן.

"התפרצות מגפת הקורונה היא אירוע בסדר גודל שלא היה כמותו.  אירוע שדורש היערכות שטרם נראתה כמוה במערכת הבריאות, וסוחף כעת את כל מערכות המדינה", נכתב במכתב של תא כתבי הבריאות, "באירוע הזה גם הציבור נמצא בחזית. הוא  נדרש להפנים מידע רב, לאמץ הנחיות חדשות ושונות מדי יום ולמעשה לשנות את כל אורחות חייו, תוך חשש לפרנסתו ובריאותו. בתווך אנחנו, כלי התקשורת בכלל וכתבי הבריאות בפרט, נמצאים בחזית משלנו להנגיש ולהביא כל יום את המידע המדוייק והאמין, מהארץ ומהעולם בנושא הקורונה".

לפי המכתב, "מידע בסיסי כמו מספר בדיקות המעבדה היומיות לא נמסר לנו באופן קבוע. בקשות בנושא זוכות להתעלמות מוחלטת. בקשות ופניות למידע בסיסי אחר שנמצא בידי המשרד: נתונים אודות צוות רפואי חולה או בבידוד, מאפיינים דמוגרפיים של חולי הקורונה ועוד לא נענה באופן קבוע למרות שהנתונים קיימים ומתעדכנים".

עוד לפי המכתב, למרות שמשרד הבריאות דורש מבתי החולים כי ידווחו לדוברות המשרד על כל נפטר מקורונה, הדוברות אינה מעדכנת את הכתבים בנתונים ואינה עונה לשאלותיהם כשהם מגלים על כך בדו"ח היומי. עוד מתלוננים כתבי הבריאות על מדיניות ראיונות לא שוויונית ולא שקופה של בכירי המשרד: "לא ראוי בתקופה של משבר שיינתנו ראיונות של חצי שעה לכלי תקשורת בודדים ואילו כלי תקשורת אחרים לא יקבלו שום מידע לכל אורך היום".

"ברור לנו שגם דובר המשרד נמצא ב'מגה אירוע' משלו", לשון המכתב, "אבל במשבר בריאותי ואזרחי כה גדול, אנחנו רואים את ההשלכות של מסירת מידע חלקי. נתון אחד שגוי על מספר החולים מוביל להפסקת מסחר בבורסה ומידע חלקי אודות הכוונה לקיים סגר 'פוצץ' את הסופרים במהלך שבת וגרם להתקהלויות מסוכנות לא פחות ממסיבת פורים. אנחנו חושבים שמסירת מידע בצורה רצופה, שקופה ושוויונית נכונה כל העת ובפרט בזמן משבר".

תא הכתבים חותם את המכתב בבקשה "לקבל את מלוא המידע הבסיסי והנתונים בצורה קבועה, שקופה ושוויונית. אנחנו מבקשים לקיים תידרוכים שהאופציה להשתתף בהם תינתן לכולנו ומענה לפניות שלנו".

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר בסון: "מידי יום נערכים תדרוכים טלפונים פתוחים לכלל כלי התקשורת, בשבוע האחרון אף בוצע שני תדרוכים טלפונים ביום על ידי בכירי המשרד והגורמים המקצועיים. כל תדרוך עם בכירי המשרד נמשך למעלה משעה לשאלות ותשובות. מידע מאומת ותקף שמגיע לדוברות מיד יוצא החוצה לכלל הציבור וגם לכלי התקשורת. אפשר לעקוב ולבדוק זאת בקישור הבא: https://t.me/MOHreport".