הרשת החברתית פייסבוק תופסת מקום מרכזי יותר ויותר בהפצה של תעמולת בחירות, אולם המפלגות השונות עושות בה שימוש נוסף, ממוקד יותר, לאיסוף נתונים על מצביעים ולהנעתם לקלפיות. פעילות זו מתרחשת בעיקר באמצעות צ'אט-בוטים, תוכנות אוטומטיות המנהלות שיחה ביישום המסנג'ר של פייסבוק. כמו בחזיתות תעמולה אחרות, גם כאן מוביל הליכוד את השימוש ביישום, עד שהצ'אט-בוט שלו זכה לכינוי משלו, ה"ביבי-בוט".

בקיץ האחרון הודיעה פייסבוק על נהלים חדשים ומגבילים בנוגע לשימוש במסנג'ר, שייכנסו לתוקף ב-15 בינואר 2020. הנהלים החדשים אמורים היו להגביל מאוד את השימוש במסנג'ר לצרכים מסחריים ופוליטיים. ההגבלה המרכזית היתה על פנייה לגולשים, שתותר רק בחלון של 24 שעות מרגע ההתקשרות.

בפגישה שהתקיימה בתחילת השבוע בין בכירים ברשת החברתית לבין אנשי המדיה הדיגיטלית של המפלגות, עדכנו אנשי פייסבוק את אנשי המפלגות כי הנהלים החדשים יכנסו לתוקף רק יומיים אחרי הבחירות - ב-4 במרץ.

במשרד היחצנות "שלום תל אביב", המייצג את פייסבוק ישראל, מסבירים כי ההחלטה לדחות את הנהלים החדשים התקבלה בשל רצון לתת למפתחים זמן נוסף להתארגן, ומדגישים כי מדובר בהחלטה גלובלית הנוגעת למשתמשים ברחבי העולם ואינה קשורה לבחירות בישראל. יצויין כי ההודעה על הדחייה התפרסמה שבוע לאחר ההכרזה בישראל על מערכת הבחירות הנוכחית. הסיבה שניתנה היא כי בפייסבוק "קשובים לקהילה".

במהלך הפגישה עם נציגי המפלגות הבהירו אנשי פייסבוק כי גם הנהלים הנוכחיים, לפני הקשחת תנאי השימוש, אמנם מאפשרים לשלוח מידע ולהפיץ תוכן - אבל אוסרים על איסוף מידע על המשתמשים באמצעות המסנג'ר.

במהלך בחירות 2019 מילא המסנג'ר של חשבון הפייסבוק של נתניהו תפקיד בהנעת בוחרי ליכוד להצבעה ובאיסוף מידע על מצביעים פוטנציאלים, קמפיין הליכוד הפעיל את תומכיו באמצעות ה"ביבי בוט" שהעביר להם דפי מסרים ("תסריטים") לגיוס מצביעים פוטנציאלים. לפי נתניהו עצמו - השימוש במסנג'ר והצ'אט-בוט היה בעל משמעות חשובה ואף מכרעת.

כבר במועד א' של הבחירות באפריל 2019 אסרה פייסבוק על נתניהו להפיץ באמצעות הצ'אט-בוט מספרי טלפון של מצביעים אקראיים. אך רק ביום הבחירות במועד ב', בספטמבר 2019, לאחר הפרות חוזרות ונשנות של כללי פייסבוק, השעתה החברה את חשבון המסנג'ר של נתניהו. ההפרה קרתה לאחר שיו"ר ועדת הבחירות קבע כי נתניהו הפר את חוקי הבחירות כשהפיץ סקרים בצ'אט-בוט של פייסבוק. נתניהו זעם ופירסם סרטון בו הדגיש את המשמעות הקריטית של ה"ביבי בוט" להצלחת קמפיין הבחירות של הליכוד. מאוחר יותר מחק את הסרטון.

אנשי פייסבוק הבטיחו לנציגי המפלגות כי האכיפה על הפרות של הנהלים תהיה נוקשה יותר בסבב ג' של הבחירות: הפרה ראשונה תוביל להקפאה של הצ'אט, והפרה שניה תוביל למחיקתו המלאה מחשבון הפייסבוק של המפירים. אלא שלמרות ידה הקלה של פייסבוק על הדק החסימה והמחיקה בכל הקשור למשתמשים פרטיים, עד כה היא הוכיחה אוזלת-יד בכל הנוגע לשימוש פוליטי ברשת החברתית.

הצ'אט-בוט של נתניהו חוזר לחיים

עוד השבוע, אחרי תקופה ארוכה של דממה ובעוד נתניהו נמצא בביקור ממלכתי בוושינגטון, ה"ביבי-בוט" חזר לפעילות. הפעם פונה נתניהו לעוקביו באמצעות המסנג'ר ומבקש מהם להצטרף לקמפיין שמטרתו לאסוף "מיליון חתימות". הקמפיין לא מפרט מטרות כלשהן, אולם חוקרי רשת ששוחחו עם "העין השביעית" מעריכים שמדובר במבצע שמטרתו איסוף פרטים על מצביעי ליכוד פוטנציאלים. הקישור שאליו מפנה הודעת המסנג'ר של נתניהו מוביל לעמוד נחיתה שמבקש לאסוף מידע הכולל שם, תעודת זהות, טלפון ועיר מגורים.

השבוע התפרסם באתר "בחדרי חרדים" כי מתקיים שיתוף פעולה בין מפלגות הליכוד וש"ס, שהקימו צוות מיוחד במטרה להפעיל מערך טכנולוגי שיסייע לליכוד לנטר מצביעי ליכוד ולהניע אותם לקלפיות ביום הבחירות.

מסר מהצ'אט-בוט של הליכוד (צילום מסך)

מסר מהצ'אט-בוט של הליכוד (צילום מסך)

ניתן לשער כי בליכוד מקווים כי הצלבה בין המידע שמנסה המפלגה לאסוף בקמפיין "מיליון החתימות" לבין נתוני הצבעת האמת שיגיעו מהאפליקציה של ש"ס ביום הבחירות, תאפשר לפלח מיהם המצביעים הפוטנציאלים שלא יצאו מביתם ולהתאים להם מסרים אישיים שיעודדו אותם לצאת ולהצביע לליכוד ולנתניהו.

על פי הכתבה ב"בחדרי חרדים", במפלגת ש"ס פיתחו בשנים האחרונות טכנולוגיה ממוחשבת שמאפשרת למפלגה לעקוב בזמן אמת אחר אחוזי ההצבעה וזהות המצביעים בכל רגע נתון. ניתוח נתוני המערכת מאפשר גם להגדיר אזורי הצבעה "מנומנמים" שיש להעירם לקראת הבחירות, ובהתאם למידע צפוי נתניהו לקיים סיורי שטח מיד עם שובו מהביקור בוושינגטון.

קמפיין "מיליון החתימות" של הליכוד (צילום מסך). הקמפיין לא מציין מטרה מסויימת, אולם מומחי רשת מעריכים כי הוא נועד לאיסוף מידע על בוחרים פוטנציאליים

קמפיין "מיליון החתימות" של הליכוד (צילום מסך). הקמפיין לא מציין מטרה מסויימת, אולם מומחי רשת מעריכים כי הוא נועד לאיסוף מידע על בוחרים פוטנציאליים

שאלנו את אורית טייכר, ממשרד יחסי הציבור "שלום תל אביב" המייצג את פייסבוק בישראל, האם הפנייה של נתניהו במסנג'ר והבקשה לאסוף מידע הכולל פרטים אישיים על בוחרים, עומדת בכללים שקבעה פייסבוק ("כללי הקהילה", כפי שהם מכונים על-ידי פייסבוק עצמה).

טייכר בחרה שלא להגיב באופן ענייני, הפנתה אותנו לעמוד נהלי השימוש במסנג'ר וענתה בכלליות כי "פלטפורמת המסנג'ר משמשת מגוון רחב של עסקים וארגונים, כולל מפלגות ופוליטיקאים, כדי לתקשר עם אנשים דרך אמצעים אינטראקטיביים. שימוש בפלטפורמה זאת מחייב עמידה במדיניות שלנו".