(צילום: נתי שוחט)

(צילום: נתי שוחט)

"חובבי תיאוריות הקונספירציה תהו בסוף השבוע אם במסווה של הפחתת מע"מ ראש הממשלה סייע בפועל לחברות ולא לצרכנים", כתבה השבוע מירב ארלוזורוב ב"דה-מרקר" על ההחלטה להוריד את שיעור המע"מ בחצי אחוז. דוגמאות היו יכולות להימצא לה, לארלוזורוב, ממש מתחת לאפה: "הארץ", וכמוהו "ידיעות אחרונות" ו"גלובס", הכריזו בשעריהם בימים הסמוכים להפחתת המע"מ כי למרות ההפחתה, יישארו מחירי העיתונים כשהיו "עקב הצורך להתאים את מבנה הכנסות העיתון לעלויות הייצור" ("הארץ"), "לנוכח התייקרות תשומות הייצור מצד שני" ("ידיעות אחרונות") ו"עקב העלייה המתמשכת בתשומות הייצור" ("גלובס").

לשון ההודעות, יש להודות, עקומה מעט. העיתונים רוצים שנרגיש שהם היו נדיבים איתנו: תשומות הייצור עלו, הם אומרים בעצב, אבל אנחנו ספגנו אותן עבורכם עד סוף 2009, ולא העלינו מחירים; משירד המע"מ, לא העלינו את המחיר אלא השארנו אותו כמו שהוא. "מעניין מה יקרה אם אכתוב ל'הארץ' (ולעיתונים האחרים שפירסמו מודעות מגוחכות דומות) כי עקב התאמות מחדש בין משכורתי לבין אורח החיים שאני רוצה לנהל, החלטתי באופן חד-צדדי להוריד עשרה אחוזים מדמי המנוי שלי", כתב כאן שוקי טאוסיג על הודעות העיתונים.

אם בוחנים את המספרים, נראה שהפחתת המע"מ ממילא לא היתה אמורה להשפיע על מחיר העיתונים: מחירו של גליון "ידיעות אחרונות" בימי חול הוא חמישה שקלים (4.30 שקלים ללא מע"מ); הורדה של חצי אחוז מהמע"מ היתה מעמידה את מחירו על 4.988 שקלים. גליון "הארץ" בימי חול עולה 11.50 שקל (9.90 ללא מע"מ), והורדה של חצי אחוז מהמע"מ היתה מעמידה את מחירו על 11.484 שקל. כלומר, ההפרשים הם שתי אגורות לטובת קוני "ידיעות אחרונות" וכחמש אגורות לטובת רוכשי "הארץ". מחירו של גליון "גלובס" בימי חול עומד על 14.10 שקל כולל מע"מ (ובניגוד לעיתונים האחרים, הוא כלל אינו מציג את מחירו ללא מע"מ). ההפחתה היתה מורידה את מחירו בכשש אגורות. סכומים כאלה ממילא אי-אפשר להוריד מהמחיר עבור מי שמשלם במזומן, בעקבות הסתלקותם של מטבעות האגורה וחמש האגורות מהמחזור.

אולם החישוב שלנו נוגע למי שרוכשים גליונות בודדים. גורם מסחרי באחד העיתונים אמר לנו שהמכירות בדוכנים הן כ-10% מהתפוצה בסך-הכל, וכי "עולם העיתונות הכתובה בארץ נשלט, רובו ככולו, על-ידי מערך מנויים ולא על-ידי מערך קיוסקים". גליונות הנמכרים במנויים חודשיים משולמים בכרטיס אשראי, והאגורות הבודדות מצטברות לסכומים שאפשר וצריך היה להוריד.

מנכ"ל "גלובס", איתן מדמון, מסר בתגובה: "גם אם מדובר בשינוי מינורי, מן הראוי להודיע זאת לקוראים". סמנכ"ל "ידיעות אחרונות", ציון פרץ, מסר: "אין תגובה". מנכ"ל "הארץ", רמי גז, הפנה אותנו לתגובה לסמנכ"ל הכספים, אהוד אבירן, שלא חזר אלינו עד מועד הפרסום.

לא הזכרנו עדיין את "מעריב", ולא בכדי: גם הוא לא שינה ממחיר הגיליון עם הורדת המע"מ, אולם לא טרח להסביר את פשר ההתייקרות לקוראים (ולפחות למנויים). אותו גורם מסחרי שיער שייתכן כי מדובר בטעות של מנכ"ל "מעריב" אווה מדז'יבוז', שמונתה לתפקיד אך לפני כמה חודשים והגיעה מתחום הרדיו. מדז'יבוז' מוסרת: "על אף הורדת המע"מ, נשאר מחיר העיתון בעינו, וזאת בשל עליית המחירים של תהליכי וגורמי הייצור. כמו כן, הנהלת העיתון החליטה לפרסם הודעה בנושא בגליון יום ו' הקרוב [כלומר אתמול בבוקר], שהוא הראשון מאז ירידת המע"מ, כדי להגיע לכמות מרבית של קוראים". תשובתה מחזקת את ההשערה של הגורם המסחרי שמדובר בטעות: גליון יום ו' הראשון מאז ירידת המע"מ יצא בדיוק לפני שבוע.

היחיד שיצא טוב מסיפור המע"מ הוא "ישראל היום", שמחולק חינם (ובאילת: חינם).