דוברות משטרת ישראל נאלצה להחזיר לקבוצת ווטסאפ של עיתונאים כתבת שעתרה נגדה. לפני כעשרה ימים פנתה שולי נאור-זוארץ, עיתונאית ב"ידיעות המפרץ", אל בית-המשפט המחוזי בחיפה בדרישה כי יחייב את דוברות המשטרה להחזיר אותה לקבוצת הווטסאפ האזורית של כתבי מחוז החוף ולנהל עמה תקשורת תקינה בעניינים המקצועיים השוטפים.

לפי העתירה שהגישה הכתבת, באמצעות עורכי-הדין טל ליבליך וא' בירנבוים, בסוף חודש אוקטובר האחרון שוחחה נאור-זוארץ עם דוברות המשטרה במחוז החוף כדי לקבל תגובה לקראת פרסום ידיעה במקומון. הידיעה עסקה בתלונה שהגיש עורך-דין למבקר המשטרה לגבי תיק עבירות מין שנסגר בלי כל הסבר ללא העמדה לדין.

הדובר האזורי, יגאל הבשור, כעס על עצם הכוונה לפרסם דברי ביקורת נגד המשטרה, טענה בעתירתה העיתונאית נאור-זוארץ. "אין בעיה, תכתבי מה שהעורך-דין יגיד לך... אני מבחינתי סיימתי!", מצוטט הבשור בעתירה. "תמשיכו לעבוד עם העורך-דין הזה, עכשיו אני מבין הכל, אין שום בעיה, תעבדו איתו, שיהיה לכם בהצלחה!", אמר. "זה בסיס לכתבה?! אתם השתגעתם? אני אטען לגבי אמא של העורך כל מיני דברים, זה עיתונאות?!".

לפי העתירה, בסופה של השיחה עמו הודיע דובר המשטרה האזורי לכתבת כי יחסי העבודה ביניהם הסתיימו. "אני מוותר עלייך, העבודה איתך, אני אומר תודה רבה", אמר לה, ומיד עם סיומה של השיחה הוציא את הכתבת מקבוצת הווטסאפ של כתבי המשטרה באזור.

נאור-זוארץ, כתבת ותיקה שנכללת ברשימת התפוצה של משטרת ישראל מאז שנת 1995, מצאה עצמה לפתע מוגבלת בעבודתה. "החל מאותו יום אני לא מקבלת כל עדכון שוטף ו/או את תגובת הדוברות של המשטרה, דבר המחבל בעבודתי באופן אנוש ומשמעותי, והכל תוצאה של מעשה שרירותי ונקמני מצדו של הדובר", הצהירה בפני בית-המשפט.

"חשוב לי לציין כי הכתבה בסופו של דבר פורסמה על-ידינו רק ביום 2.11.2018. משמעות הדבר היא כי הוסרתי מרשימת התפוצה עוד בטרם מי מאנשי המשטרה טרח לקרוא את הכתבה. זוהי רק הוכחה כי הכל נעשה כחלק מאותו רצון לנקום ולהלך עלי, על העיתון שבו אני כותבת ואף על העורך של העיתון אימים, ולמנוע מאיתנו לבצע את עבודתנו נאמנה".

קבוצת הווטסאפ של דוברות המשטרה, נטען בעתירה, היא "כלי עבודה חיוני וכמעט בלעדי לצורך קבלת עדכונים". הסרתה של נאור-זוארץ "הינה פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש העיסוק" של העיתונאית ושל המקומון, "כמו גם פגיעה בחופש העיתונות, בזכות הציבור לדעת ובחופש הביטוי. [...] הותרת המצב הקיים על כנו מהווה אפליה בלתי מידתית".

העורכת הראשית של רשת ידיעות-תקשורת, יעל אדמוני, פנתה לדוברת משטרת ישראל דאז, נצ"מ מירב לפידות, בבקשה שנאור-זוארץ תוחזר לרשימת התפוצה, אולם לא קיבלה כל מענה לפנייתה. רק לאחר הגשת העתירה לבית-המשפט, ולקראת דיון שאמור היה להתקיים השבוע, עדכנו באי-כוח הצדדים כי הגיעו להסכמה שלפיה נאור-זוארץ תוחזר לקבוצת הווטסאפ של העיתונאים. לפיכך התייתרה העתירה, ובית-המשפט התבקש למחוק אותה.

גם כתב "וואלה" יואב איתיאל, המרבה לבקר תופעות פסולות במשטרה, מצא את עצמו השנה מוחרם במשך חודשים בנסיבות דומות. לאות סולידריות, בראש השנה החרים תא כתבי חיפה אירוע של מחוז חוף. מיד עם הגשת העתירה של ידיעות-תקשורת, במחוז החוף חידשו את הקשר גם עם איתיאל.

65173-12-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.06MB)

להורדת הקובץ (PDF, 1.34MB)